Článek
Nová A5 zůstane v historii značky jediným mementem strategie, která skončila, sotva pořádně začala. Řeč je o názvech modelů. V Ingolstadtu naplánovali, že sudá čísla budou náležet jen elektromobilům, všechny spalovací modely přijmou čísla lichá.
Z blíže nepopsaných důvodů, snad proto, že se budoucnost spalovacích motorů v posledních měsících zas tak lichou neukazuje, však po premiéře liftbacku a kombi A5 coby nástupce A4 vzala automobilka své plány zpět. Třeba nástupce A6 je zase prostě A6, byť i sama automobilka ještě těsně před premiérou hovořila o A7.
Novinka také musí coby liftback zastoupit i atleticky navrženého předchůdce A5 Sportback. To se kombi netýká, Avant je tu v nepřerušené a na dnešní dobu plnou crossoverů stále populární linii středně velkých kombíků se čtyřmi kruhy ve znaku.
Kulatější a digitální
A5 s sebou veze nový designový jazyk s důrazem na aerodynamickou efektivitu. Celkově má více protažené linie, zdá se trochu kulatější, než jsme byli od předchůdců zvyklí. Mezigeneračně vůz znovu narostl, jen rozvor náprav je o podstatných sedm centimetrů delší.
Sportovně laděná verze S5 již tradičně přidává jen decentní změny proti běžné variantě, přičemž ještě méně jich je ve srovnání s pouhým paketem S Line.
O to více překvapí, že z přídě zmizelo logo prozrazující plnotučnou verzi se šestiválcem pod kapotou. Vrcholnou variantu tak bezpečně poznáte jen zezadu, i když nový font písmena S působí laciněji než předchozí, ale možná jde jen o zvyk.
Záď opticky rozšiřují spojené svítilny s OLED technologií a měnitelnou grafikou. Verze S má po experimentech značky s falešnými výfuky konečně čtyři pravé koncovky, které vypadají skvěle.
Až tři obrazovky
S platformou PPC se pojí i nová architektura interiéru. Audi střední třídy se již tolik neliší od dražších a větších modelů, nově má vnitřek v podstatě shodný s novou A6.
Dva displeje jsou v rámci aktuální strategie značky spojeny do jedné zakřivené obrazovky, třetí má k dispozici spolujezdec. Celý systém pracuje na bázi androidu, je po IT stránce daleko modernější a umožňuje aktualizace celého auta vzduchem. Pro běžného uživatele je zásadní, že je velmi rychlý a zobrazení kvalitní.
Rovněž řazení jednotlivých funkcí je intuitivní, jelikož se naštěstí nechalo inspirovat v minulé generaci MMI. K dispozici je tak nejen nové řešení s velkými dlaždicemi, ale i zkratky menu na straně. Ovládání ventilace je soustředěno do spodní části a je dobře při ruce.
Jen řidičův přístrojový štít by si zasloužil širší možnosti konfigurace. Zatímco dříve si jej šofér mohl přizpůsobit dle libosti, v nové generaci systém nutí zobrazení autíčka v pruzích, které většinou nepotřebujete. Klasický tachometr nebo otáčkoměr není k dispozici, nebo se omezuje na miniaturní sloupce s legrační škálou, která nikomu nic nepoví.
Ještěže nechybí přehledný head-up displej s promítáním na čelní okno, nepřehledný přístrojový štít s poskakujícím autíčkem uprostřed spíš odvádí pozornost.
Druhá výtka směřuje k tlačítkům na volantu. Ta sice lze opravdu zmáčknout a nejedná se tedy jen o dotykové plošky, ale jsou tak titěrná, že se řidič velmi snadno přehmátne. V dřívějších interiérech přitom Audi mělo skvělá tlačítka s příjemným „cvakajícím“ chodem, který podtrhoval vnímanou kvalitu.
Interiér je povětšinou dobře zpracovaný, z kvalitních materiálů. Spoléhá na větší designové výstřelky a digitální výbavu, ale leckomu se může stýskat po sice strohém, ale v dobré slova smyslu jednodušším interiéru předchůdce.
Znovu ale spoléhá na praktičnost. Vzadu najdou plné pohodlí i vysocí dospělí a zavazadelník o objemu 448 litrů patří k lepšímu průměru v rámci třídy.
Po rozjezdu je famózní
Verze S5 díky zmíněné nové platformě vyniká ve stejných atributech jako běžné verze A5. Je to nesmírně tichý vůz, který má pocitově minimální jízdní odpory a umí se kultivovaně nést krajinou.
Vděčí za to i technologii MHEV plus, tedy 48V mild hybridem schopným krátkodobé jízdy na elektřinu díky malému 1,76kWh akumulátoru a dvěma elektromotorům. Elektrická část schopně vyrovnává hluchá místa motoru elektromotorem v převodovce, umožňuje kultivované a efektivní plachtění krajinou s vypnutým motorem díky dalšímu elektromotoru ve funkci startér-generátoru a příjemné je i popojíždění za úplného ticha.
Ovšem zamrzí, že při rozjíždění se systém nejprve snaží zapojit jen elektromotor a poté se zpožděním následuje teprve startující šestiválec. Často se tak stává, že pokud se snažíte o plynulý rozjezd, necháváte v rychle se rozjíždějící koloně před sebou zbytečně velký odstup. Anebo prostě rovnou šlápnete na plyn výrazněji a spokojíte se s nervóznějším projevem na prvních metrech.
Ovšem po rozjetí už je to jiná písnička. Převodovka je sice nyní dvouspojková místo osmistupňové s měničem, ale řadí skvěle, předvídá a umí být rychlá i plynulá. Třílitrový vidlicový šestiválec je hutný ve středních otáčkách a nechybí mu ani znatelná špička.
Zaujme i zvukový projev, který běžně neobtěžuje, ale ve správné chvíli potěší. Elektřina má pak jistě velký podíl na tom, že při běžné klidné jízdě lze v kombinovaném režimu spotřebu držet kolem devíti litrů na 100 km, výlučně na okreskách to jde i níž.
Velkou změnou je pohon všech kol. Už nevyužívá diferenciál torsen, ale je to takzvané quattro ultra. Zadní kola se připojují v případě potřeby, ale umí tam poslat více výkonu. I když je tedy více odpovědnosti na počítači, jedničky a nuly jsou v tomto případě poskládány dobře, S5 si totiž zachovává charakter typický pro výkonná audi.

Audi S5 Avant
Verze S byla na rozdíl od drsnější, byť stále civilizované varianty RS vždy o efektivním, rychlém cestování ve stabilním výkonném autě. Přesně takto lze charakterizovat S5 Avant, čtyřkolka navíc znatelně pomáhá zadními koly na výjezdu ze zatáčky, a tak o zábavu není nouze i bez agresivity, vše jde totiž na limitu velmi předvídatelně.
Zásadní roli v soustředěné, ale přesto uvolněné atmosféře výkonného modelu hraje samozřejmě odpružení s adaptivními tlumiči. Jejich naladění se napříč jízdními režimy tak zásadně neliší, v komfortu není uhoupané a v dynamickému módu se nedočkáte přílišné tuhosti. Přesto S5 nabídne výtečný komfort na všech typech nerovností. Je příjemně „utažené“, nikoli tvrdé. A po přitvrzení tlumičů se zase klade na mysl klišé o jízdě jako po kolejích více než kdy jindy.
Závěr
Pro konzervativní zákazníky je každá změna na kombi od Audi diskutovaná. Nová A5 jich přiváží několik, včetně digitálního vnitřku nebo mild-hybridního pohonu. I když v detailech typu využití přístrojového štítu nebo malé prodlevy při rozjezdu umí i zklamat, celkově navazuje na předchůdce více než dobře.
A co se jízdního projevu týká, v lecčem jej i výrazně předčí. Včetně verze S5, která je i přes novou techniku přesně tak dynamická, soustředěná a přesto uvolněná, jak si u rychlého kombi pro každý den přejeme.
Cenově dokáže A5 v základních a přitom solidně vybavených stupních výbavy konkurovat i soupeřům z mainstremových stájí. Stále tak jde o alternativu ne o tolik dražší, přitom mechanicky velmi vytříbenou. S vyššími výkony a lepší výbavou samozřejmě cena stoupá strmě, dva až dva a půl milionu si ale vrcholná verze S5 svou technikou snadno obhájí.
Audi S5 Avant | |
---|---|
Spalovací motor: | 2994 ccm, zážehový vidlicový šestiválec, turbodmychadlo |
Výkon: | 270 kW (367 k) v 5500-6300 ot./min. |
Točivý moment: | 550 Nm v 1700 - 4000 ot./min. |
Převodovka: | 7st. samočinná |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 4,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (el. omezeno) |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 7,6 - 8,0 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1965/2520 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | až 2100 kg |
Délka × šířka × výška: | 4835 × 1860 × 1444 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 448/1396 l |
Základní cena modelu: | 1 199 000 Kč (A5 Avant 2.0 TSI 110 kW) |
Základní cena testované motorizace: | 2 035 500 Kč |