Hlavní obsah

Test: Audi RS6 Avant - dokáže potrápit i supersporty od Ferrari nebo Porsche

Novinky, Martin Žemlička

Audi RS6 je velmi nenápadné auto. Málokdo by si totiž tipnul, že tenhle kombík ukrývá desetiválcový motor se dvěma turbodmychadly a ve sprintu dovede potrápit supersportovní modely od Lamborghini, Ferrari nebo Porsche. Jak fungují dvě auta v jednom - nabroušený sporťák a praktické kombi jsme zjišťovali během šesti stovek rychlých kilometrů.

Foto: maž, Novinky

Audi RS6

Článek

Otočíte klíčkem a stisknete startovací tlačítko. Vteřinu se nic neděje. Pak desetiválec krátce vyštěkne takovým způsobem, že vám naskočí husí kůže a celou kabinu prostoupí řezavý zvuk, který pod chvíli zmizí, když se motor ustálí na volnoběžných otáčkách. Tohle není žádné obyčejné kombi. Parametry benzínového motoru, doslova nacpaného pod přední kapotou, berou dech – pětilitrový desetiválec původem z Lamborghini Gallardo dostal ještě dvě turbodmychadla navíc. Výsledkem je 580 koní a 650 Nm, které máte k dispozici prakticky od volnoběhu.

Hodně rychlé kombi

Na 100 km/h jste za 4,6 sekundy a brutální zrychlení pokračuje až do chvíle, kdy motor klepne přes prsty elektronický omezovač rychlosti – standardně při 250 km/h, Audi vám jej za příplatek posune na 280 km/h. Bez omezovače by tohle auto jelo dokonce přes 300 km/h. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola pomocí tradičního systému quattro.

:. Audi RS6 - pět litrů, deset válců, dvě turba - řidičská extázefoto: Novinky/maž

Pružné zrychlení je fantastické, motor se při plném plynu žene jak urvaný ze řetězu – a jestli ručka tachometru zrovna minula „dvoustovku“ nebo se loudáte „stovkou“ je úplně jedno. To vše za hutného zvukového doprovodu, bublání desetiválce při akceleraci představuje umělecký zážitek. Při podřazování dává automat sám meziplyn, radost poslouchat jak v kabině, tak vně vozu.

Audi klame tělem a reálnou rychlost pocitově vnímáte o dost níže – když tachometr ukazuje 250 km/h, připadáte si jako byste jeli nějakých 180 km/h.

A jistě, je to dětinské, ale když se vám na dálnici při tachometrové stočtyřicítce nalepí za záda nějaký otrapa, a přestože mu nemůžete uhnout, začne blikat dálkovými světly, není nad to zabořit pravačku až na podlahu. Za tři vteřiny už jeho protáhlý obličej neuvidíte.

:. Audi RS6 klame tělem, tohle ani náhodou není obyčejná A6 "v kombíku"foto: Novinky/maž

Pro náročné keramické brzdy za čtvrt miliónu

Spotřeba odpovídá nabídnutému výkonu – čtrnáct litrů při klidné jízdě mimo město, dvacet pokud budete na plyn šlapat trochu více.

Podobně drahé BMW M5 Touring má koní méně (507), desetiválcový atmosférický motor se nicméně nechá vytočit k osmi tisícům a M5 je výrazně lehčí než RS6 – váží 1880 kilogramů. Přímý srovnávací test by byl jistě velmi zajímavým.

Už standardní Audi RS6 brzdy krotí temperament motoru solidně, pro náročné zájemce jsou k dispozici příplatkové keramické brzdy za čtvrt miliónu.

:. Audi RS6 - litá kola mají rozměr dvacet palcůfoto: Novinky/maž

Audi RS6 se nejlépe cítí samozřejmě na rovných úsecích. V zatáčkách se podvozek sice prakticky nenaklání, je ovšem znát velká hmotnost vozu. Potěší i velký komfort, který sice můžete snížit po přepnutí do sportovního režimu, ale to je obvykle zbytečné – trakce a držení stopy jsou výtečné i v základním režimu.

Hrdé logo RS mu patří právem

Řízení je přesné a zprostředkovává solidní zpětnou vazbu, není ale tak přímé, jak by automobiloví nadšenci požadovali. Působí mírně odtažitě, ale žít se s tím dá. Skvělá je šestistupňová automatická převodovka – nelze jí nic vytknout, řadí rychle a inteligentně.

Uvnitř je samozřejmě spousta prostoru, i když vzadu by pro kolena mohlo být přeci jen pár čísel navíc. Přední sedačky jsou dobře tvarované a podrží tělo i v rychleji projížděných zatáčkách.

:. Interiér je výtečně zpracovaný, nechybí ani přední sportovní sedačky foto: Novinky/maž

I přes těch pár výtek se Audi podařilo postavit znamenitý kombík s parametry supersportu. Nejvíc si jej užijete na rovinách, ale i jízda na zatáčkovité silnici má s RS6 své kouzlo – v zatáčkách je sice stejně rychlé jako libovolný hot-hatch, ale na rovině se probudí ve vzteklou bestii. Je to sice klišé, ale v rouše beránčím je ukryt vlk. Hodně rychlý vlk.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:4991 ccm, desetiválec, zážehový
Max. výkon:426 kW (580 k) při 6250 ot./min.
Max. točivý moment:650 Nm od 1500 ot./min.
0 - 100 km/h:4,6 s
Nejvyšší rychlost:250 / 280 km/h (el. omezeno)
Kombinovaná spotřeba:14,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2025 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:2 700 000 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám