Hlavní obsah

Test Audi RS 7 Sportback: Supersport všedního dne

Kúra od Audi Sport dopřává už tak atraktivnímu čtyřdveřovému kupé A7 ještě dramatičtější vzezření. Jaký je čtyřdveřový vrchol nabídky sportovní divize, který se schovává ve stínu extrémního kombi?

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Článek

Audi se za desítky let podařilo vypěstovat velkou popularitu výkonných kombíků, na kterých stojí nabídka sportovní divize. Tak jako RS 4 Avant snad až válcuje RS 5 coby odvozené kupé a čtyřdveřový sportback, děje se tak podobně o patro výš.

RS 6 Avant je bez nadsázky ikonou čtyř kruhů, až by nejeden zapomněl, že nejsilnějším Audi s výjimkou supersportu R8 je také příbuzný RS 7 Sportback.

Je tu teprve ve druhé generaci a funguje jako náhrada za sedan RS 6. Relativně krátká kariéra také nemusí mít přímé pokračování, směr Audi k čisté elektromobilitě si totiž s osmiválcem nerozumí.

Placka

Nikdo ještě při pohledu na standardní Audi A7 neřekl, že je to auto příliš vysoké a úzké. I v základním provedení tato stylová karosářská odnož vyšší střední třídy působí velmi dynamicky, přikrčeně.

Tento vizuální dojem verze RS ještě umocňuje. Karoserie je o 42 mm širší, díky baculatým blatníkům. Přidejte snížený podvozek, široké pneumatiky, 22palcové disky kol, agresivně tvarované nárazníky nebo velké oválné koncovky výfuku, a máte před sebou na první pohled působivé auto.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Zároveň však RS 7 Sportback odmítám nazývat komiksovým hrdinou, který na sebe strhává pozornost za každou cenu. Klíčovou nadčasovost a eleganci značky si ponechává i s těmito úpravami.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Interiér vychází z klasické A7, což je velmi dobře. Aktuální „skleněný“ design značky se mi velmi zamlouvá. Stejně jako přehledný a rychlý infotainment rozdělený do dvou středových obrazovek.

Povedená jsou i sedadla, ve kterých se lze usadit příjemně nízko, i když máte z auta stále skvělý výhled.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Sportovní detaily s Alcantarou na volantu či středovém tunelu tu nechybí, jde však vždy jen o vkusnou připomínku toho, že jde o vůz z oddělení, které hodně času tráví na závodních okruzích.

Vzhledem k charakteru tohoto auta je možná spíše zajímavější, co dokáže jiná divize, a sice Audi Exclusive. Tento program umožňuje přizpůsobit konfiguraci dle svých představ. To prezentuje testovaný vůz nejen modrým lakem za příplatek 104 tisíc korun, ale i ladícím prošitím interiéru nebo třeba bezpečnostními pásy ve stejném odstínu.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Zavazadelník má i přes sportovní vizáž auta velmi slušnou kapacitu 535 litrů, tedy jen o 30 litrů méně než u RS 6 Avant. Opět tedy platí, že kombi je výrazně praktičtější hlavně v případě, že převážíte objemné, krabicovité předměty. Navíc se jedná o liftback, který otevírá celou záď včetně zadního skla, nakládací otvor je tedy stále velmi dobrý.

Osmiválec ve smokingu

S dnešními technologiemi a možnostmi moderního inženýrství přibývá automobilů, které zvládají jak komfortní jízdu na nákup, tak zběsilou honbu za nejlepším časem na okruhu. Snad žádná automobilka ale tyto protichůdné vlastnosti neumí kombinovat tak jako Audi se svými modely RS.

RS 7 Sportback je auto k řidiči vstřícné, v komfortním režimu se osmiválec jen tak převaluje těsně nad volnoběhem, osmistupňový automat řadí hladce.

Vidlicový čtyřlitr s dvěma turbodmychadly mezi válci najdete v bezpočtu luxusních a sportovních aut koncernu VW.

Test Audi RS 6 Avant: Rodinná raketa

Testy

Je to famózní jednotka, která se k charakteru tohoto auta dokonale hodí. Poskytuje neuvadající dynamiku v širokém spektru otáček, i díky čtvercovému uspořádání, kdy zdvih je stejný jako vrtání.

Točivý moment 800 Nm je k dispozici od 2050 otáček. V sice nijak závratných 6000 otáčkách za minutu je k dispozici masivní výkon 441 kW, 600 koní. Což znamená akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a maximální rychlost 250 km/h, respektive 305 km/h s paketem RS Dynamic.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

On je to ale překvapivě i úsporný motor. Díky mildhybridní asistenci v běžných režimech používání převodovka často plachtí a vypíná motor za jízdy. Pokud na akcelerátor netlačíte, jede jen na čtyři válce.

Výsledkem je, že při plynulé jízdě v kombinovaném režimu podle pravidel silničního provozu lze jezdit bez problému i pod 11 litrů na 100 km. Že to cílovou skupinu nezajímá? Zaprvé jsem přesvědčen o tom, že nemalou část zajímá a zadruhé jsou tyto vlastnosti klíčem k tomu, aby takové auto v dnešních předpisech a flotilových emisích mohlo ještě pár měsíců či let vůbec existovat.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Ačkoli si tedy osmiválce často spojujeme s hrubiánským chováním, jako americké železo se tato jednotka vážně neprojevuje. Je nacpaná technologiemi, které umí skvěle využít a i když se nejedná o točivý motor, to nejlepší podává v nižších a středních otáčkách.

Jen zvuk by mohl být charakternější. Bublání při popojíždění v dynamickém režimu slibuje mnohé, poté se ale nic moc teatrálního neděje. Jistě že to k tomuto autu sedí, ale emocí by mohlo z výfuku střílet o něco více, alespoň dokud tam nějaké potrubí ještě je...

Hravost či drsné vychování hledejte jinde

Podvozek si umí poradit i s kombinací 22palcových kol a českých okresek. A to se prosím bavíme o voze, který nemá standardní vzduchové odpružení, ale v zájmu lepší reakce a stability používá odpružení RS Dynamic Ride. Tedy ocelové tlumiče s adaptivními tlumiči, které jsou křížem propojené olejovou náplní.

Takové řešení má zásadní podíl na tom, jak se RS 7 Sportback chová při ostré jízdě. Když začnete tlačit na pilu, nejdéle vám potrvá vstřebat, kam až je možné při nájezdu do v podstatě libovolně ostré zatáčky zajít. Přední kola mají neuvěřitelnou trakci a proti dříve typické nedotáčivosti tu pracuje nejen chytré odpružení, ale také natáčení zadních kol.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

Jde o čtyřkolku, zejména sportovní lamelový diferenciál se ale postará o úchvatně stabilní a efektivní vystřelení z vrcholu zatáčky. Výjezdy z utažených „vinglů“ jsou v tomhle autě vážně zážitek. Máte k dispozici hory trakce, a i když se toho v zákulisí děje hodně, vše působí velmi přirozeně.

Je to bezpochyby zábava, ovšem přimět tohle auto k přetáčivosti není vůbec snadné a na hladkém, suchém asfaltu vykouzlíte maximálně jemné vybočení zadních kol, pokud tedy nemáte k dispozici letiště a nechováte se k autu vyloženě neurvale.

Foto: Petr Horník, Právo

Audi RS 7 Sportback

RS 7 Sportback je svým projevem typickým ostrým Audi poslední generace, tedy až neuvěřitelně kultivovaný a komfortní vůz, který umí patřičně ztuhnout a dopřát řidiči hodně jistoty, efektivity a stability, aniž by si přitom připadal odtržený od děje.

Chcete syrové podání a pocit, že řídíte zvíře? Jste spíše zákazníkem pro čtyřdveřové GT od Mercedesu-AMG. A hledáte-li hravější, zábavnější vůz na limitu, půjdete do BMW M5. Zmíněná kombinace od Audi je ale opravdu opojná a pro každodenní použití tak nějak dospělá.

Závěr

Možná toho neuveze tolik jako jeho praktičtější sourozenec RS 6 Avant, neuvěřitelná kombinace každodenní použitelnosti a famózní dynamiky využitelné i na okreskách však fascinuje i v placatém balení. RS 7 Sportback prezentuje divizi Audi Sport v aktuální nejlepší formě.

Audi RS 7 Sportback
Motor:3996 ccm, vidlicový osmiválec, 2x turbo, mild hybrid
Max. výkon:441 kW (600 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:800 Nm při 2050 - 4500 ot./min
Převodovka:osmistupňová samočinná
0-100 km/h:3,6 s
Nejvyšší rychlost:305 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:11,5 l/100 km
Provozní hmotnost:2065 kg
Délka x šířka x výška:5009 × 1950 × 1424 mm
Základní objem zavazadelníku:535 l
Poháněná náprava:obě
Cena základního modelu:1 583 900 Kč (A7 Sportback 45 TFSI, 265 k)
Základní cena testované verze:3 410 900 Kč
Cena testovaného vozu:4 930 600 Kč
Související témata:

Související články

Test Audi RS e-tron GT: Budoucnost je tu

Tohle placaté čtyřdveřové kupé na elektřinu znamená v mnoha směrech velký krok vpřed. Nejen verze RS má až kosmické zrychlení, slušný dojezd, velmi rychlé...

Výběr článků

Načítám