Hlavní obsah

Test Audi Q8: Zapomeňte na kompromisy

Nač měnit něco, co funguje? Zřejmě tímto rčením se řídili v německé automobilce při modernizaci vlajkového SUV kupé Audi Q8. Množství změn je sice minimální, zážitek z jízdy ale zůstává na vrcholné úrovni.

Foto: Petr Horník, Novinky

Modernizované Audi Q8

Článek

Audi Q8, vlajkové SUV-kupé z Ingolstadtu, prošlo v září loňského roku velmi decentním omlazením, kterého si ale na první pohled možná ani nevšimnete. Ostatně velké změny ani nebyly třeba. Ačkoliv je Q8 jedním z vlajkových modelů, na českém trhu se těší pozici bestselleru.

Po designové stránce přinesla modernizace jen velmi lehkou úpravu masky a předního nárazníku, zejména tedy nasávacích otvorů po stranách a jejich dekorů. Drobnou úpravou prošel i zadní nárazník, včetně koncovek výfuků.

Automobilka také rozšířila nabídku litých kol o průměru od 21 do 23 palců, přičemž testovaný vůz stojí na 22“ ráfcích. Paleta barev karoserie se rozrostla o tři nové odstíny, včetně zlaté Sakhir na testovaném autě.

Audi představuje svůj nejsilnější spalovací model. RS Q8 performance už má i rekord

AutoMoto

Asi nejdůležitější změnou ale prošlo osvětlení vozu. V nejvyšší verzi je Audi Q8 osazeno HD Matrix LED světlomety se systémem Laser Light, který se aktivuje automaticky při rychlostech nad 70 km/h a v noci skutečně citelně zlepšuje výkon a dosah dálkových světel. Jeho automatické vypínání přitom funguje rychle a spolehlivě, stejně jako stínování okolního provozu. Oslňování ostatních řidičů se tak obávat nemusíte.

Další zajímavostí je možnost nastavení světelného podpisu dle vlastní volby, které se provádí prostřednictvím displeje infotainmentu. Specifický světelný podpis lze nastavit také pro zadní světla s OLED technologií a LED lištou napříč pátými dveřmi. Světla umí také automaticky měnit tvar a upozornit tak přijíždějícího řidiče, aby včas zpomalil.

Změny jsou to opravdu jen drobné, Audi Q8 si však i po letech na trhu dokáže zajistit pozornost velmi lehce. Díky výrazné masce působí dominantně, svažující se záď přidává na sportovnosti a nová světla umocňují důraz značky na technologické inovace.

Pod lupou

Zatímco v oblasti designu exteriéru byly změny jen drobné, v kabině jsou téměř neznatelné. Automobilka sice rozšířila možnosti obložení kabiny dekorativními materiály, jako je jasan, karbon či hliník, pro uživatele však bude důležitější drobné vylepšení digitálního přístrojového štítu a infotainmentu.

Přístrojový štít nově zobrazuje více informací, například informace o okolním provozu, infotainment pak umožňuje instalaci aplikací třetích stran, jako jsou společnosti nabízející streamování hudby. Pro její poslech už tak nebudete muset připojovat telefon. Nabídka podporovaných aplikací se přitom bude dál rozrůstat.

Poslední praktickou drobností je možnost volby zkratek dle vlastních preferencí do spodního displeje, sloužícího primárně k ovládání ventilace. Kromě jiného zde může řidič velmi jednoduše vypnout otravný systém upozorňující na nejvyšší povolenou rychlost, systém hlídání pruhů se pak tradičně vypíná jednoduše páčkou pod volantem. V oblasti ergonomie jde o skvělá řešení, která řidiče nenutí zbytečně civět do displejů a neodvádí pozornost.

Pokud odhlédneme od modernizace, zůstává kabina Audi Q8 velmi příjemným prostorem, kde je radost trávit čas. A to platí jak pro přední sedačky, které nadchnou příjemným tvarováním, tak pro zadní lavici, jež navzdory splývavé zádi netrpí nedostatkem prostoru v žádném směru.

Kufr pak nabídne standardně 605 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 40:20:40 se však dostáváme až na solidních 1755 litrů. Q8 tak pohodlně zvládne i roli rodinného vozu, ačkoliv větší rodiny ocení spíše praktičtější model Q7.

Tahoun

Jako správný vlajkový model nenabízí Audi Q8 pod kapotou nic menšího než třílitrový přeplňovaný motor V6, alternativou je pouze přeplňovaný motor V8 v modelu SQ8. Zájemci o šestiválec si mohou vybrat mezi dvojicí vznětových motorů a jedním zážehovým.

Nám dělala společnost motorizace s označením 50 TDI, tedy silnější vznětový šestiválec, který představuje výkonností střed. S nejvyšším výkonem 210 kW a nejvyšším točivým momentem 600 Nm (od 1750 otáček) přitom nabízí parádní elán v kombinaci s velmi solidní spotřebou.

Foto: Petr Horník, Novinky

Vznětový šestiválec je tradičně skvělým společníkem.

Papírově zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy a na německých dálnicích umožní cestovat rychlostí až 241 km/h, v běžném životě ale oceníte především mimořádnou kultivovanost a neustálý dostatek elánu, k čemuž přispívá i osmistupňová automatická převodovka tiptronic, posílající výkon na tradiční systém pohonu všech kol quattro se středovým samosvorným diferenciálem.

Podobně jako řada jiných koncernových motorů s automatickou převodovkou, také toto pohonné ústrojí občas váhavě reaguje na sešlápnutí akcelerátoru, pokud ale zatlačíte důrazněji, nebo rovnou přepnete převodovku do sportovního režimu, vše se opět srovná. Bezpečné předjíždění je ale vždy otázkou chvilky.

Patřičný komfort na cestách pak zajišťuje vzduchový podvozek, který zvládal velmi zdatně žehlit nedokonalosti českých silnic i v kombinaci s 22“ ráfky. Díky automatické regulaci si navíc ve vyšších rychlostech přidřepne, naopak při sjezdu z asfaltu je možné si přizvednout světlou výšku. Navzdory prémiovému postavení tak Q8 zůstává praktickým společníkem.

Tento dojem podtrhuje i volitelný systém řízení zadní nápravy, kterým byl testovaný vůz vybaven. Díky jeho schopnosti natáčet kola proti směru předních se v nižších rychlostech zlepšuje obratnost vozu, což oceníte na parkovištích i v městských centrech. Naopak ve vyšších rychlostech se kola natáčí stejným směrem a vůz působí ještě stabilněji.

Mrštnost a stabilita vozu je vůči jeho rozměrům vcelku působivá, díky čemuž se nemusíte bát ani svižného průjezdu okresek. Nejlíp se ale Q8 stejně cítí na dálnicích, kde působí jako neohrožený křižník sestavený k hltání stovek kilometrů v naprostém komfortu. A to včetně akustického, který netrpí ani stylovými bezrámovými okny.

A co spotřeba? Při klidném stylu jízdy není problém dostat se na cca 8,5 l/100 km, při svižnějším jízdním stylu ale počítejte spíše s hodnotami kolem 10 l/100 km. Nádrž má přitom objem 85 litrů paliva, díky čemuž je zdolávání dlouhých vzdáleností vyloženě radost.

Radost vézt

Nestává se často, aby se bestsellerem stávaly automobily se základní cenou lehce nad dvěma miliony korun, v případě Audi Q8 to však dává docela dobrý smysl. Jde totiž o příjemně reprezentativní, dostatečně velké a šmrncovní auto, které dokáže držet krok na cestách za prací i zábavou s rodinou. Silnější vznětový šestiválec má sil na rozdávání, a přitom nedělá vír v nádrži.

Peněženku ale zvládne provětrat už samotnou koupí. Zatímco základní vznětový šestiválec pořídíte od 2 039 900 korun, testovaná motorizace 50 TDI přijde už na 2 145 900 korun. Testovaný vůz ale dostal ještě kupu příplatkových paketů a položek, které sice pobyt v jeho kabině učinily ještě příjemnějším, ovšem za finální cenu 3 184 000 korun. Pokud ovšem za volantem trávíte až zbytečně mnoho času, nejspíš vám bude každá koruna dávat smysl.

Audi Q7 S Line 50 TDI
Spalovací motor:2967 cm3, přeplňovaný vidlicový šestiválec
Max. výkon a točivý moment:210 kW (286 k)/ 600 Nm
Převodovka:Automatická, 8 st.
Poháněná náprava:4x4
0–100 km/h:6,1 s
Nejvyšší rychlost:241 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:8,0 - 8,9 l/100 km
Objem palivové nádrže85 l
Provozní/maximální hmotnost:2235/2900 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu:2800 kg
Délka × šířka × výška:4992 x 1955 x 1697 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:605/1755 1
Základní cena:2 039 900 Kč
Základní cena testovaného modelu:2 145 900 Kč
Cena testovaného modelu:3 184 000 Kč

Vyzkoušeli jsme v Česku pancéřované Audi Q7, nenápadný trezor na kolech

Testy

Test trojice otevřených audi: Rozlučka se svobodou

Testy

Výběr článků

Načítám