Hlavní obsah

Test Audi Q7 3.0 TDI quattro: arogantní vzhled zůstal, kila šla dolů

Novinky, Martin Žemlička

Audi první generaci mastodontního SUV označeného Q7 vyrábělo předlouhých deset let. Od letoška z linek ve slovenském hlavním městě sjíždějí modely druhé generace. Jeden jsme s třílitrovým TDI pod kapotou vyzkoušeli během šesti stovek kilometrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Článek

Arogantní vzhled, který některé lidi přitahuje jako vosy sladké, zůstal, i když Audi Q7 se v druhé generaci o trochu zmenšilo, stále však měří přes pět metrů. Délka je proti předchůdci o 37 mm kratší. Největší sportovně-užitkové vozidlo z dílny Audi na výšku měří 1740 mm a je široké 1970 mm. Interiér pojme až sedm cestujících. V pětimístném uspořádání nabídne zavazadlový prostor 890 litrů (pětimístné uspořádání).

Důležité je, že nový model díky zejména hliníkové dietě výrazně redukoval své kilogramy. V závislosti na motorizaci je to až - těžko uvěřitelných - 325 kilogramů. O to více šokující je, že u všech motorizací se nepovedlo hmotnost udržet pod dvě tuny. A jak uvedeme v odstavci věnovanému jízdním vlastnostem, kilogramy jsou stále znát. A rozměry také - s málokterým autem se ve městě tak náročně parkuje jako s Audi Q7.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Na prostornost nebo málo luxusní interiér si nikdo stěžovat nebude. Interiér je doslova prošpikován luxusními materiály (ne všechno je v základní výbavě, za příplatky utratíte další desítky tisíc korun) a opět se potvrzuje, že ingolstadtský výrobce vnitřky svých nejdražších modelů umí špičkově.

Už třeba jenom tlustá akustická skla a jejich dojezd při zavírání - tady každý pozná rozdíl proti třeba Q5 či Q3. Krásná je plochá hlavice řadicí páky převzatá z Audi A8, na kterou si můžete pravé zápěstí pohodlně odložit a pomocí „čmárání” písmen zadávat třeba údaje do navigace (rozpoznávání funguje velice dobře).

Audi Q7 (2015) - displej multimediálního systémuVideo: Novinky

Prostornost bez výhrad

Mimořádně komfortní jsou sedačky (řidičova i spolujezdcova má za příplatek 44 tisíc několik masážních programů), a také vzadu obrovské množství místa - pro nohy i pro hlavu. Na všech sedačkách se tak pohodlně rozvalí i stokilový dvoumetrový chlap. Prostorností Q7 překonává i A8 se základním rozvorem. Zadní sedačky se v případě zkoušeného sedmimístného uspořádání dají posouvat a upravit u nich můžete i sklon opěradla; třetí řada sedadel (výsuvná a sklopná pomocí tlačítka) je ale - jak to tak bývá - určena pro nouzové svezení na krátkou vzdálenost.

Zarazilo nás, že okna nejdou stáhnout delším podržením na klíčku, což je věc, kterou v parných dnech oceníte pár metrů před příchodem k autu, v koncernu Volkswagen zvládnou i vozy s cenovkou kolem půl miliónu (podle vyjádření českého importéra by to u nové Q7 mělo jít, nám se to opakovaně nepodařilo). Audi Q7 také nešlo klíčkem zavřít s nastartovaným motorem, což využijete párkrát v roce, když potřebujete rozpálené auto z 80 stupňů „vyklimatizovat” na polovičku. Ale budiž.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Kromě špičkového zvuku (příplatkový Bose s 19 reproduktory za 33 tisíc korun nebo pro ještě větší fanoušky Bang & Olufsen s 23 reproduktory a výkonem 1920 W za 176 tisíc) potěší infotainment celkově - přehledností, možnosti nastavení, grafickým výstupem atd. Jen stále nemůžeme přijít na chuť výsuvnému displeji, který sice opravdu v tomto rozložení přístrojové desky není kam zabudovat, z estetického (a částečně i praktického) hlediska nám to ale nevyhovuje. Výborný je grafický výstup přední a zadní kamery, a to i v noci.

Kola o průměru 21 palců byla ještě před pár lety vyhrazena buď konceptům pro autosalony, nebo jen malé hrstce automobilů (třeba první generaci Q7). O komfort odpružení jsme se obávali zbytečně; vzduchové pérování s několika režimy tuhosti (komfortní od sportovního bezpečně poznáte), a třebaže některé díry na silnici pocítíte, funguje výborně i na českých silnicích. Audi Q7 chybí agilita BMW X5 a terénní možnosti Range Roveru. Je to zkrátka stroj na rychlou dálniční jízdu než cokoliv jiného.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Podvozek se všemi koly nezávisle zavěšenými pomocí pětiprvkové nápravy není přehnaně houpavý, v zatáčkách ale jeho kilogramy pocítíte. Ne snad přehnaným náklonem (karoserie zůstává velice klidná), ale menší ochotou k zatáčení. Naopak - stabilita při vysokých rychlostech nad 200 km/h je příkladná. Stejně jako odhlučnění - aerodynamický, valivý či motorický hluk je i mezi prémiovými SUV mimořádně dobře utlumen.

Povedené je i naladění elektromechanického posilovače, které dává až překvapivou jistotu, nepřenáší rázy a ochotně se vrací do středové polohy. V tomto ohledu je pokrok proti první generaci evidentní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Osmikvalt bez výhrad, při 130 km/h točí pod 2000 otáček

Výhrady nebudete mít k osmistupňové automatické převodovce ZF, ostatně jediné volbě pro Audi Q7, která velice výrazně na poslední stupeň snižuje otáčky motoru při dálničních rychlostech. V případě potřeby můžete řadit i pomocí tlačítek pod volantem, v palubním menu se nabízí i „sportovní” režim, kdy motor drží otáčky déle než přeřadí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Pro ilustraci: pružné zrychlení je opojné, ale vzhledem k rozměrům Q7 budete s méně výkonnými turbodieselovými sedany rychlejší. Pružné zrychlení 80–120 km/h dle našeho měření u dieselové Q7 zabralo 4,99 s, což je více, než za kolik tuto disciplínu zvládá Passat BiTDI (4,1 sekundy) nebo Audi A6 s šestiválcovým TDI (235 kW (320 koní) a 650 Nm) - 3,95 sekundy.

Motor se při českém dálničním limitu převaluje na 1700 (!) otáčkách, dva tisíce točí při tachometrových 150 km/h. Ve městě točí motor bez sebemenších protestů tisíc otáček a při 50 km/h tak jedete na sedmý rychlostní stupeň. Zpátky na dálnici: spotřeba při konstantní stotřicítce je 7,6 l nafty na 100 km, nejobvyklejší hodnotou ale bude minimálně 10 l.  Palivová nádrž má objem 75 l, což nabízí slušný akční rádius kolem 750 kilometrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi Q7

Prodávat se bude

Co dodat? Když rozebereme Q7 na hlavní části, pak jsou to téměř dokonalé prvky - motor, převodovka, systém pohonu všech kol, prostorný a hezky udělaný interiér... Jenže složením v pětimetrové, přes metr sedmdesát velké auto s hmotností přes dvě tuny (bez posádky a nákladu) se najednou z dokonalé skládačky stává vzpěrač, který chce být atletem. Ale o tom, že se v Česku Q7 bude mimořádně dobře prodávat, nepochybujeme. Ostatně bylo tomu tak i u první generace.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2967 ccm, šestiválec, vznětový, turbo
Max. výkon:200 kW (272 k) při 4250 ot./min
Max. točivý moment:600 Nm při 1500 - 3000 ot./min
0–100 km/h:6,3 s (7místná verze 6,5 s)
Nejvyšší rychlost:234 km/h
Průměrná spotřeba:5,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):2070 kg (7místná verze 2135 kg)
Poháněná náprava:obě dvě
Cena základní verze:1 669 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:1 669 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám