Hlavní obsah

Test Audi Q6 e-tron: Nová éra čtyř kruhů

9:17
9:17

Poslechněte si tento článek

Na jediný model většinou připadne tíha pozornosti, pokud automobilka vyrazí na trh s novou technikou. V případě Audi je tomu tak u Q6 e-tron. SUV přiváží spoustu zásadních novinek a ukazuje, kudy kráčí nejen elektrické portfolio celé automobilky.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Audi Q6 e-tron

Článek

Spolu s loňským uvedením SUV Q6 e-tron se toho u Audi spoustu mění. Poté, co se v Ingolstadtu museli spoléhat na stárnoucí portfolio, na čase je velká modelová ofenziva. Souvisí s novými platformami pro vozy od střední třídy výše.

Pro spalovací modely jde o architekturu Premium Platform Combustion, která je evolucí dosud používaných základů. To elektromobilní PPE, tedy Premium Platform Electric, je v souladu s rychle rozvíjející se technikou současných elektromobilů progresivnější.

Ve srovnání s modelem prostě nazvaným e-tron, který si po faceliftu říká Q8 e-tron, se rychleji nabíjí, dále dojede, nabízí nový palubní systém a celkovým sestavením hardwaru s pěti výkonnými počítači je mnohem blíže modernímu pojetí elektromobilu než jen běžným autem, co má mimochodem i baterii a elektromotory.

Ačkoli můžeme Q6 e-tron vnímat jako elektrický ekvivalent k modelu Q5, novinka respektuje nové řazení modelů se čtyřmi kruhy. Tedy že pro elektromobily jsou vyhrazena sudá čísla, pro spalovací lichá. Skoro jako kdyby byla spalovací cesta tou lichou, ale to se ještě necháme překvapit.

Stále Audi, ale jinak

S délkou bezmála 4,8 metru se Q6 e-tron v nabídce značky zařazuje přesně mezi menší Q4 e-tron a vlajkový Q8 e-tron.

S maximalizací výhod elektromobilu a prostoru pro baterii, tedy co nejdelším rozvorem, krátkými převisy a vysokou podlahou, to designéři nikdy nemají jednoduché. Q6 se to vše snaží skloubit s typickým designem Audi, což se poměrně daří. I díky detailům na boku, které rozdělují jinak velkou hmotu.

Jen poměrně malé devatenáctipalcové disky autu vizuálně moc nesvědčí, na druhou stranu pomáhají snížit spotřebu.

Konzervativní pojetí se snaží narušit členitá příď s oddělenými světlomety, které se možná nebudou líbit každému, v tmavém laku si ale těch spodních částí sotva všimnete a vynikne tak zamračený výraz denních LED s naznačenou klasickou maskou. Právě svícení přídě i zádě lze konfigurovat v osmi různých stylech, díky technologii OLED druhé generace zadní grafika jako kdyby si žila vlastním digitálním životem.

Android na palubě

Q6 e-tron s sebou veze i nové pojetí interiérů Audi. Pryč je řešení se dvěma displeji pod sebou, na řadě je prohnutý OLED sdružený displej a třetí obrazovka pro spolujezdce.

S jiným rozvržením obrazovek souvisí přechod na zcela novou generaci infotainmentu MMI, který staví na platformě Android Automotive. Fanda počítačů jistě ocení novou architekturu, která umožňuje aktualizace celého auta vzduchem. Pro běžného uživatele je zásadní, že je nový systém velmi rychlý a zobrazení kvalitní.

Rovněž řazení jednotlivých funkcí je intuitivní, jelikož se naštěstí nechalo inspirovat v minulé generaci MMI. K dispozici je tak nejen nové řešení s velkými dlaždicemi, ale i zkratky menu na straně. Ovládání ventilace je soustředěno do spodní části, a je tak dobře při ruce.

Interiér je povětšinou dobře zpracovaný, ale na pár místech včetně výplní dveří bychom si představovali i kvalitnější materiály. I když k Audi sedí přímočarý, spíše strohý a technicistní design, vnitřek Q6 e-tron by mohl i jinde působit hodnotněji. Třeba středovou konzoli z lakovaného plastu dříve zdobilo více skla a hliníku.

Audi uzavře svůj závod v Bruselu, nenašlo pro něj kupce

AutoMoto

Zadní sedadla nabízejí spoustu místa i pro vysoké pasažéry, zamrzí jen vyvýšená pozice pro občasného cestujícího uprostřed. Když auto nemá žádný tunel k pohonu zadních kol, mohla by být tato pozice pohodlnější. Také zavazadelník zaujme 526 litry objemu, ale zklame mírným schodem způsobeným palubní nabíječkou.

I když je tak nový palubní systém povedený, zpracování dobré a nechybí potřebná praktičnost, v našich očích je největším problémem nového pojetí interiérů Audi odcházející architektura, se kterou dosluhuje například A6, A8 či dvojice velkých SUV Q7 a Q8.  Svou kvalitou zobrazení, intuitivností a neprůstřelnou vnímanou kvalitou bylo totiž minulé řešení natolik dokonalé, že si leckdo bude říkat, zda dříve nebylo lépe.

Příkladná jízda

Q6 e-tron s sebou veze parametry, které posouvají celý segment elektromobilů. Zmíněná nová platforma s 800V architekturou umožňuje nabíjení až 270 kW, takže efektivní nabití z 10 na 80 % zabere pouhých 21 minut a za 10 minut u nabíječky můžete získat až 255 kilometrů dojezdu.

I když papír snese všechno, obdobných čísel se nám podařilo dosáhnout i během testu. Dokonce jsme na rychlonabíječce zaznamenali až 280 kW. Ve 14 procentech stavu baterie nám do 100procentního nabití tehdy zbývalo jen 35 minut. Ani nad hranicí 80 procent, kdy výkon nabíjení u každé baterie klesá, se totiž nová technika nenechá zahanbit.

Baterie má ve srovnání se zmíněným předchůdcem o 30 procent vyšší energetickou hustotu a pokročilý termomanagement. Na poměry třídy nabízí i velkou kapacitu 100 kWh, z toho je 94,9 kWh využitelných. I když jde v Česku vždy o čtyřkolku se dvěma elektromotory, umí tohle auto být i velmi úsporné.

Přestože test probíhal v podmínkách pod 10 stupňů Celsia, šlo udržet kombinovanou spotřebu kolem 18–20 kWh/100 km a dojezd nad 550 km. V létě tak v kombinovaném režimu nebude problém dosáhnout slibovaných 619 km, v městském a příměstském provozu i více. Čistě dálniční spotřeba činí na poměry SUV stále slušných přibližně 22 kWh/100 km a dojezd asi 400 až 450 km.

Dvě základní verze s menšími bateriemi a jedním elektromotorem v Česku nejsou k mání, a tak začínáme rovnou verzí quattro s největší baterií, dvěma elektromotory, a tedy pohonem všech kol.

Má výkon 285 kW, 387 koní, což z SUV činí velmi dynamické auto do jakékoli jízdní situace. Možná to bude na téměř 400koňový vůz znít jako slabý popis, ale dnešní elektromobily nás naučily, že s hmotností kolem 2,5 tuny opravdu dramaticky mávají až 500koňové motorizace. A k tomu je tu verze SQ6 se systémovým výkonem 360 kW, 489 koní.

Test Audi Q8: Zapomeňte na kompromisy

Testy

Zkušený elektromobilista také ví, že i elektromotory umí svým bzučením narušit pohodu na palubě, což ale pro Q6 e-tron neplatí, zde jsou odhlučněny skvěle. Jako celé auto. Aerodynamický svist nebo hluk od pneumatiky je výborně potlačen.

Po stránce jízdních vlastností nedovolí novinka žádné pochyby, jezdí jednoduše skvěle. Vzduchové odpružení nabízí výtečný jízdní komfort na všech typech nerovností. Je to přesně to komfortní, ale přitom příjemně tuhé auto, které se umí zhoupnout, ale nerozhoupe se. Ani ostré a krátké nerovnosti, známá to bolístka tohoto typu odpružení, se příliš nepřenáší do interiéru.

Zejména po přepnutí do dynamického módu je přitom auto krásně agilní a v zatáčce zůstává dlouho neutrální, než sklouzne ke kontrolované nedotáčivosti. Škoda jen, že nenabízí natáčení zadních kol, které přitom příbuzné Porsche Macan může mít.

Závěr

I přes výhrady ohledně některých detailů provedení interiéru se Audi povedlo posunout svou elektrickou nabídku o pořádný kus dál. Q6 e-tron má kombinací nového pojetí s DNA značky Audi v segmentu středně velkých luxusních SUV suverénně do zásuvky skvěle nabito. Má výtečné jízdní vlastnosti, velmi rychlé nabíjení a povedený palubní systém, za což vděčí především nové platformě.

Audi Q6 e-tron quattro
PohonDva elektromotory pohánějící všechna kola
Nejvyšší výkon285 kW (387 k)
0–100 km/h5,9 s
Nejvyšší rychlost210 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP17,15 kWh / 100 km
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP619 km
Nabíjecí výkon270 kW (DC) / 11 kW (AC)
Doba nabíjení21 min. (DC 10–80 %), 8 h (AC 0–100 %)
Kapacita baterie100 kWh (94,9 kWh využitelných)
Délka × šířka × výška4 771 x 1 952 x 1 675 mm
Pohotovostní hmotnost2446 kg
Základní objem zavazadelníku526 l
Základní cena modelu2 034 900 Kč

První jízda v modernizovaném Audi Q8 e-tron Sportback: Lepší hlavně pod slupkou

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám