Článek
Audi Q5 stojí mezi Q7 a připravovanou Q3. Naladění podvozku je kupodivu tvrdší a filtrování nerovností a děr tak není úplně ideální, možná jde o snahu nabídnout zákazníkům pseudosportovní jízdní vlastnosti kvůli tvrdšímu odpružení. Přímý konkurent Mercedes-Benz GLK nabídne více komfortu. Do terénu se Q5 nehodí – jednak je dost těžká (1,7 tuny) a kromě pohonu všech kol a vyšší světlé výšky nemá potřebnou výbavu. Na druhou stranu, lehčí terén nebo bláto či sníh (pokud jich není množství větší než malé) nepřinášejí Q5 větší problémy.
Kultivované 2,0 TDI
Testovaný dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel se vstřikováním common-rail potěší tichým chodem a celkovou kultivovaností. Výkon 170 koní vzhledem k již zmiňované pohotovostní hmotnosti neoslní, 350 Nm točivého momentu, dostupného od 1750 otáček ovšem zaručí, že brzdou provozu nebudete. Audi nabízí i šestiválcové 3,0 TDI, to ale vzhledem k nesportovnímu zaměření vozu využije spíše ten, kdo tahá za autem přívěs s koňmi případně lodí.
Palubní deska včetně multimediálního systému MMI byla z velké části převzata ze současné Audi A4. Interiér je tradičně kvalitní – bíle podsvícené ukazatele rychloměru a otáčkoměru jsou mimořádně přehledné, kvalita zpracování a výběru materiálů v kabině je velmi dobrá – při každém pohledu či dotyku si připomenete, proč je základní cena Q5 přes milión korun.
Dostatek prostoru ale vysoká pohotovostní hmotnost
Pozice za volantem se hledá snadno, z vozu ale není úplně ideální výhled šikmo vpřed, s parkováním i přes relativně velká vnější zpětná zrcátka pomáhá příplatkový parkovací asistent. Potěší i nabízený prostor pro cestující – problém s jeho nedostatkem nebudou mít ani cestující vzadu – ovšem kvůli masivnímu středovému tunelu se dozadu pohodlně usadí pouze dva pasažéři.
Praktičnost zvyšuje možnost posunout zadní sedadla až o 10 centimetrů. Potěší i poměrně velký a dobře přístupný prostor pro zavazadla – 540 litrů v základním uspořádání a 1560 l pokud sklopíte zadní sedačky (nevznikne ale rovná plocha).
Manuální převodovka se v SUV této kategorie vidí málokdy, v případě šestistupňové převodovky v Q5 potěší velmi krátké dráhy i jasné vymezení kulisy.
Řízení je přesné, ale typicky tupé kolem středové polohy a celkově málo komunikativní, ale v SUV to příliš nevadí. Brzdy se dobře dávkují a stejná je i jejich účinnost.
Audi Q5 celkově splňuje vše, co zákazník od SUV očekává, ovšem i s mnoha nectnostmi této populární, nicméně z hlediska praktičnosti méně smysluplné kategorie automobilů. Zkuste si u dealera Audi půjčit A4 Allroad – dostanete komfortně naladěné auto s outdoorovým vzhledem, stejnou praktičností a lepšími jízdními vlastnostmi než v případě Q5.
Pokud nutně potřebujete SUV s logem čtyř kruhů, pak vězte, že v rovnici o dvou neznámých zvítězí Q5, které je racionálnější volbou než Q7.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 125 kW (170 k) při 4200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 9,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 204 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1730 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 050 200 Kč |