Článek
Obyčejně se k zadním sedadlům v rámci našich recenzí dostáváme někdy ve třech čtvrtinách textu a vystačíme si konstatováním o prostornosti, využitelnosti či nabízeném komfortu. Tentokrát se ale pozornost od dvou zadních křesel odpoutává jen stěží.
Prodloužené verze, u Audi A8 s písmenem L, jsou tradiční volbou ve světě limuzín luxusní třídy. Každá automobilka klade na tuto volbu jiný důraz. Často míří na majitele sedící vzadu nebo třeba do výbavy luxusních hotelů, ale již několikrát se prodejci nechali slyšet, že klienti toužící po prodloužených verzích limuzín rozhodně nemusí mít šoféra, aby svým přátelům nebo obchodním partnerům nabídli pár centimetrů pro kolena navíc.
Zatímco třeba u třídy S od Mercedesu tvoří verze Long podstatný podíl na prodejích a Lexus v aktuální generaci LS v podstatě nabízí výhradně s prodlouženou karoserií, Audi A8 „v Longu“ je na českém trhu jen každá šestá. Podle mluvčího tuzemského zastoupení Jiřího Rozkošného ale zájem o tuto verzi zkresluje velká poptávka po vrcholné S8, kterou v prodloužené variantě mít nelze a tvoří u nás skoro polovinu prodejů tohoto modelu.
Naproti příkladnému komfortu pro cestující vzadu jde Audi už svou často kritizovanou, ale leckdy výhodnou koncepcí pohonu s motorem v podstatě před přední nápravou. A8 L tak sice rozvorem náprav 3128 mm v rámci třídy, kde například Mercedes třídy S nabídne 3216 mm, nikterak nevyniká, ale díky delšímu přednímu převisu a posunutí předních kol směrem dozadu má ve finále více podélného prostoru pro posádku.
Výsledkem je fakt, že v A8 L si vzadu nohy skutečně natáhnou i pasažéři nad 190 cm délky, k čemuž právě u třícípé hvězdy potřebujete „přezbrojit“ na ještě delší varianty Maybach.
Ono natažení nohou je možné vpravo vzadu po stisknutí tlačítka na dveřích, kdy se přední sedadlo sklopí a nabídne i podnožku, zatímco zadní sedadlo se spustí do komfortní polohy.
Test Audi RS 7 Sportback: Supersport všedního dne
Plná konfigurace zadních sedadel přijde na více než půl milionu korun v příplatcích. Potom ale lze ve čtyřmístné variantě vyklopit i geniálně řešený stoleček na notebook, který má k dispozici plnohodnotnou zásuvku. Pomocí tabletu na středové konzoli lze ovládat v podstatě všechno potřebné, včetně rolet, precizního osvětlení, vůní, polohy sedadel a jejich vyhřívání, odvětrávání a masáže.
Speciální kapitolou masáží u tohoto vozu je program pro chodidla. Přiložte nohy na plochu předního sedadla, nastavte režim a velikost chodidel… A nohy vám toto audi skutečně intenzivně a příjemně namasíruje. Bezpočet masážních režimů pro záda je samozřejmostí.
A když dojde na šampaňské, nechybí ani lednice, schovaná za dřevěným obložením mezi cestujícími a nabízející dvě intenzity chlazení.
Obrazovky, které lze naklápět podle libosti, přehrají obsah jak po kabelu, tak on-line, vestavěná je i služba Netflix.
Staromilec s kouzelným podvozkem
Audi A8 nedávno prošlo modernizací v půlce životního cyklu, kterou jsme vyzkoušeli v rámci prvních jízd za volantem plug-in hybridu.
Za volantem plug-in hybridního Audi A8 po faceliftu
Facelift pro A8 znamená odlišné nárazníky, zdobnější masku chladiče, nové laky nebo světelnou techniku.
Zadní OLED svítilny se zvýrazní, pokud se vůz za vámi přiblíží a přední světlomety jsou dokonalým příkladem – skvěle vykrývají okolní provoz v režimu Matrix a uchvátí i dosvitem a šíří světelného kuželu. Nová digitální verze navíc umí kreslit i obrazce na silnici, až to česká legislativa povolí – zatím alespoň uvítá kresbou loga při nastartování.
Uvnitř je v rámci modernizace změn minimum, vždyť A8 v roce 2017 stanovila nový designový i uživatelský přístup uvnitř vozů se čtyřmi kruhy ve znaku. Řeč je o hranaté palubní desce nebo dvou obrazovkách pro ovládání informačně-zábavního systému či ventilace. I když šlo tehdy o odvážný krok, jde o intuitivní a bezchybně fungující řešení, což se dá říci o celém interiéru A8.
I když je tak po letech spíše konzervativní volbou, každodenní ovládání je skvěle přístupné, obrazovky stále vysoce kvalitní a zpracování interiéru včetně materiálů nemá chybu.
V nabídce motorů zůstávají třílitrové šestiválce, zážehový, vznětový i se zmíněným plug-in hybridním ústrojím. Před sportovně střiženou osmiválcovou verzí S8 stojí jiný model s „podladěným“ čtyřlitrem.
Varianta označená jako 60 TFSI svých 338 kW, 460 koní, dává najevo velmi kultivovaně a i když dokáže být střelou schopnou z nuly na 100 km/h zrychlit za pouhých 4,5 sekundy, v autě tohoto typu nechává zcela správně promluvit hlavně 680 Nm točivého momentu, a to v ploché křivce už od 1850 do 4500 ot./min.
Díky mildhybridní jednotce a vypínání poloviny válců navíc tento skvostný motor známý napříč luxusními vozy koncernu Volkswagen umí i překvapivě šetřit palivem. Jistěže se agresivní jízdou dostanete do až neslušných výšin, ale plynulá jízda dokáže vykouzlit i hodnoty kolem 11 l/100 km v kombinovaném režimu.
Testovaný vůz byl vybaven rovněž příplatkovým adaptivním podvozkem, který už jsem vyzdvihoval v testu modelu S8 před modernizací.
Test Audi S8: Náskok díky podvozku
Ke vzduchovým měchům má ještě aktuátory, které jsou navzájem propojeny 48voltovou sítí a světlou výšku umí měnit v řádu desetin sekundy.
Když tak při nastupování zatáhnete za kliku, vůz se na vaší polovině celý přizdvihne, aby se vám lépe nasedalo. To samé se opakuje při vystupování nebo i v případě hrozící boční kolize, kdy auto nastaví práh místo dveří.
V režimu Comfort+ pak odpružení nejen že významně změkne, ale také více spolupracuje s kamerou za čelním oknem. Ta rozpozná například blížící se zpomalovací retardér. Načte jej a těsně před ním se celé auto zdvihne. Retardér pak vůz přejede jako kdyby měl karoserii zavěšenou na drátkách. Kola jen zkopírují zpomalovací práh či celý segment, ale karoserie s posádkou se ani nehne.
Audi TT slaví čtvrtstoletí speciální edicí
Výjimkou je jen, pokud na takový retardér narazíte těsně za zatáčkou, systém potřebuje vidět pár metrů před sebou, aby překážku načetl.
Vzduchová odpružení mají často problém s velkými, hlubokými nerovnostmi. Na to, že vůz obouvá dvacetipalcová kola, si ale i s nimi dokáže podvozek poprat více než slušně, i když občasné žuchnutí není vzácné, jakkoli komfort nenarušuje.
V kombinaci s natáčením zadních kol pak tohle odpružení s aktivními stabilizátory dokáže udělat i z prodloužené limuzíny, nebojím se říci, až mrštnou štiku ve městě i v utažených zatáčkách. I když pro lepší spojení s autem skrze sportovní řízení je potřeba zvolit zmiňovanou S8, stejně jako pro výraznější zvukový projev osmiválce. Jenže to si zase nelze lebedit vzadu takovým způsobem, jako to nabízí právě A8 L.
Audi A8 L 60 TFSI quattro | |
---|---|
Motor: | 3996 ccm, vidlicový zážehový osmiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 338 kW (460 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 660 Nm při 1850 - 4500 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 4,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (el. omezena) |
Kombinovaná spotřeba: | 10,7-10,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2155 kg |
Délka x šířka x výška: | 5320x2130x1488 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 505 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Základní cena: | 2 781 900 Kč (L 50 TDI quattro) |
Cena testované motorizace: | 3 090 900 Kč (L 60 TFSI quattro) |
Cena testovaného vozu: | 5 222 900 Kč |