Článek
V Česku je model Audi A8 až překvapivě oblíbený, nedávno se na trh dostala nová verze nejluxusnějšího sedanu, jaký automobilka v Ingolstadtu vyrábí. Tuzemský importér řešil jeden poněkud netradiční problém – registruje na osm desítek závazných objednávek, více než kolik továrna plánovala pro naši republiku letos uvolnit.
Vzhledem k tomu, že Audi model A8 prezentuje jako „nejsportovnější limuzínu“, nemůžeme si hned na začátku odpustit rýpnutí – sportovního na á-osmičce není absolutně nic (tedy pokud nepočítáte velmi výkonný motor, ať už 4,2 FSI nebo námi testovaný 4,2 TDI, ale silný motor sám o sobě sportovní auto nedělá) a limuzína musí mít přepážku, oddělující cestující v druhé řadě (ale budiž, v Německu se pojmem „limuzína“ nazývá libovolný sedan).
Na první pohled působí nová A8 jako zvětšená (a podstatně levnější) A4, konzervativním zákazníkům by to nicméně mohlo vyhovovat. Audi A8 zkrátka nenabídne odvážné křivky a zlomy, jako celek ale její design vcelku funguje. Kdo chce vyčnívat z davu, koupí si Maserati Quattroporte, kdo chce s davem naopak splynout, poohlédne se u německých výrobců.
Interiér zpracován luxusně. Jak jinak
Hliníková karoserie A8 měří na délku 5137 mm, rozvor náprav je 2992 mm. Uvnitř je dostatek prostoru pro čtveřici cestujících, nelze si stěžovat na nedostatek prostoru, i když popravdě vzadu je v podélném směru místa jenom průměrně (bráno kontextem třídy luxusních sedanů). Nicméně, kdo by trpěl nedostatkem místa vzadu, pro toho má Audi připravenou prodlouženou verzi Long.
Kufr má v základním uspořádání objem dostačujících 510 litrů, do palivové nádrže se vejde 90 litrů pohonných hmot.
Uvnitř vozu vládne dle očekávání luxus, zpracování i výběr materiálů ospravedlňují vysokou pořizovací cenu. Kvalitou použitých materiálů uvnitř vozu patří Audi v daném segmentu mezi elitu.
Absolutoria dosahuje nová osmistupňová samočinná převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Rozestupy mezi jednotlivými stupni jsou krátké a převodovka řadí rychle a inteligentně (umí dokonce spolupracovat s navigací, takže když se blíží „pomalá“ zatáčka, zbytečně neřadí vyšší rychlostní stupeň). Můžete řadit i tlačítky, ale v praxi je to vzhledem k rychlé reakci zbytečné.
Další položkou, kterou musíme jednoznačně pochválit, je osmiválcový motor 4,2 TDI s masivním točivým momentem 800 Nm. Motor je tichý a dovede á-osmičku rozpohybovat dechberoucím zrychlením, a to i v rychlostech začínajících číslicí 2. Stabilita je i při nejvyšší, elektronicky omezené rychlosti (250 km/h) velmi dobrá a brzdy reagují i pod zatížením tak, jak očekáváte.
Řízení je přesné, ale odtažité. I to je důkaz, že tohle Audi je sportovní jenom v hlavách prodejců a marketingových šamanů. Audi A8 se chová velmi stabilně, i přes mírné preferování zadní nápravy má vinou těžké přídě sklony k nedotáčivosti.
Dobrý, nikoliv špičkový komfort
Autor článku shodou okolností absolvoval s A8 trasu Praha-Brno-Praha; komfort odpružení byl dostatečný i na rozbitých, panelových částech dálnice D1, auto bylo stabilní a komfortní. Možná, že Mercedes-Benz třídy S dovede jet komfortněji, luxusní sedan od Audi v tomto ohledu nezklame. Filtrování krátkých příčných nerovností by každopádně mohlo být ještě lepší.
Přepracování se dočkal systém MMI, kterým ovládáte vše od rádia až po nastavení tuhosti tlumičů. Ocenit musíme velmi zdařilou grafiku s jasnými barvami, čitelnou i za ostrého slunce (výborně vypadá i 3D grafika navigace). MMI nekomunikuje v češtině (překlad nabídek z němčiny / angličtiny české zastoupení plánuje), díky přehledné grafice a množství obrázků však není ovládání složité.
Zajímavou novinkou je i touch pad s rozpoznáváním písma – například chcete-li zadat název cílové destinace – prstem kreslíte písmena a systém je rozpoznává a doplňuje. Funguje to až překvapivě dobře. Skvělé jsou xenonové světlomety s LED diodami (22 bílých a žlutých diod pro denní světlomety a směrové ukazatele), jež se přizpůsobují aktuálnímu počasí a dopravní situaci (pro zajímavost – kvůli tomu nepotřebuje A8 klasická přední mlhová světla).
Základní cena za popisovaný model činí 2 448 000 korun. Příplatková výbava ale cenu vozu snadno vyšroubuje nad tři milióny.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 4143 ccm, osmiválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 258 kW (350 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 800 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1995 kg |
Poháněná náprava: | obě (quattro) |
Cena základní verze: | 2 448 000 Kč |