Článek
Audi už od roku 2000 nabízí kromě verze A6 kombi (v řeči německé automobilky Avant) oplastovanou a mírně zvýšenou verzi Allroad. Ta nabídne právě díky bohatému oplastování karoserie dobrodružnější vzhled a díky pohonu všech čtyř kol zvládne to samé, co přerostlá a neobratná SUV typu Audi Q7. Na testovaném provedení v černé barvě, které vidíte na fotografiích u článku, ale přidání plastů není tolik znát, protože je lakované v barvě karoserie.
Poslední, v pořadí třetí generace A6 Allroad mezigeneračně narostla jen o pár milimetrů, ostatně nebylo ani potřeba nějakého razantnějšího zvětšení. Zavazadlový, dobře přístupný prostor nabídne solidních 565 litrů, které po sklopení zadních sedaček vzrostou na 1680 litrů. Dobrá je i užitečná hmotnost (575 kilogramů). Dovnitř se bez problémů vejde čtveřice dospělých cestujících, kteří prostorově nebudou strádat ani na zadních sedadlech.
Perfektní je estetické ztvárnění interiéru, který působí výběrem materiálů i jejich zpracováním prémiově. Mimořádně pohledné je příplatkové jasanové dřevo. Snad jedinou výtku můžete mít k tlačítkům na středovém panelu, na kterých se již projevil zub času (anebo možná v porovnání s pravým dřevem vypadají tak obyčejně). Ale i tak se uvnitř budou cestující cítit mimořádně.
Mnohé z příplatkových prvků (kožené čalounění, dřevěné obložení, elektrické nastavování sedaček) je ale nutné dokoupit, a není tak divu, že cena zkoušeného kusu stoupla oproti základní ceně o milión korun. Palubní displeje s vámi komunikují v češtině, občas ale zahlédnete anglické slůvko i tam, kde by byl vhodnější český překlad.
Silný šestiválec má vyšší spotřebu
Vyzkoušeli jsme třílitrový benzínový šestiválec, který asi nebude běžnou volbou, většina kupců totiž „skočí“ po levnějším 3.0 TDI (204 k), které sice nabídne o trochu nižší dynamiku, potěší ale méně častými návštěvami čerpacích stanic.
Kompresorem dopované 3.0 TFSI sice ve vyšších otáčkách předvádí dynamický zátah, jeho spotřeba je ale vysoká, a to i kvůli hodně velké pohotovostní hmotnosti, blížící se dvěma tunám.
Jakkoliv je zrychlení na stovku pod šest sekund působivé, pod 10 litrů (postačuje natural 95) jsme se dostali pouze při ustálené jízdě devadesáti kilometrovou rychlostí. Jinak si auto bralo 10 – 11 litrů, při dynamické jízdě klidně i patnáct.
Stálý pohon všech kol obecně usnadňuje rozjezdy a je vítaným pomocníkem za zhoršených adhezních podmínek. V rychleji projeté zatáčce cítíte, jak všechna čtyři kola tlačí A6 Allroad do oblouku. Bohužel také cítíte značnou hmotnost celého auta, které sice bezproblémově funguje i při hodně rychlé jízdě na dálnici, na technických silnicích už méně (a nepomůže ani režim Dynamic). Jízdním vlastnostem nicméně pomohlo posunutí motoru dále za přední nápravu, sportovnost či lehkost ale stále nečekejte.
Zcela mimořádné je naladění podvozku se standardním vzduchovým odpružením. Podvozek žehlí menší i větší díry, příčné nerovnosti, je krásně poddajný. Takový komfort zažijete v málokterém autě, notabene na devatenáctipalcových ráfcích. Řízení je lehce odtažité, v zatáčkách se ale s vámi tu lépe, tu hůře snaží komunikovat tuhnutím při zatížení.
Výhradně s automatem
Na autě byly obuty letní pneumatiky Pirelli P Zero, což při nečekaném napadnutí sněhu koncem října i do českých nížin znovu ukázalo, jak moc je důležité zimní obutí. Pohon 4x4 je vám v takové situaci k ničemu, je nutné citlivě dávkovat plyn a celkově zvolnit rychlost. Široké zadní pneumatiky se neosvědčily ani při hustém dešti den před tím, kdy ve vyjetých kolejích na dálnici krátkodobě ztrácely přilnavost.
Převodovka je pro A6 Allroad vždy automatická, jde o dvouspojkovou typu DSG v provedení se sedmi rychlostními stupni. Řazení je rychlé v obou směrech a při běžné jízdě se jen málokdy stane, že by převodovka zaváhala při volbě správného stupně. Kdo chce, může řadit „manuálně“ pádly pod volantem, v praxi je to ale zbytečné.
Co dodat? Typickým zákazníkem A6 Allroad bude ten, kdo chce působit jako člověk, který ač obvykle žije ve městě, rád odjíždí na víkendy z města pryč a rád si připlatí za kvalitu. Popisované auto se do terénu samozřejmě nehodí, na zablácené lesní cestě nebo na zasněžené horské silničce se ale rozhodně neztratí a bude na ní vypadat stylově.
Cena je vysoká, na druhou stranu to je i nabízená porce luxusu. Výrazným kladem je komfort utlumení, nevýhodou je výrazná hmotnost a v případě motoru 3.0 TFSI i vyšší spotřeba.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2995 ccm, zážehový, šestiválec, kompresor |
Max. výkon: | 228 kW (310 k) při 6500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 440 Nm při 2900 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,9 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1930 kg |
Poháněná náprava: | stálý pohon 4x4 |
Cena základní verze: | 1 429 200 Kč (3.0 TDI, 204 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 503 100 Kč |