Článek
Když Piaggio převzalo Aprilii, slibovalo velké investice do technologií i marketingu. A jak čas prověřil, nebyly to žádné řeči „do větru“. Model Shiver je toho důkazem. Proti první generaci, která se objevila před necelými čtyřmi lety, jsou totiž změny jen minimální a přesto je SL750 Shiver stále jednou z nejlepších nabídek v kategorii „naked“.
FF – fešný futurista
Z estetického hlediska se stroji dá vytknout snad jedině svod výfuku, jinak je to čistá a skvělá práce od předního světlometu až po zadní odrazku. Mimochodem - „pidi-kapota“ i mini-štítek kolem předního světlometu jsou letošními novinkami. Také výrazný nápis na boku nádrže je nápadem modelového roku 2010. Nic z toho nepůsobí násilně ani „cizopasně“, jak se to někdy při inovacích v moto-světě přihodí.
Pokud jste detailisté, (nebo máte prostě pifku na italské motorky) pustíte se na Shiver s lupou a budete zarputile prohlížet sváry a hodnotit otřepy, ve snaze najít slabé místo v kvalitě materiálů nebo zpracování. Na konci svého snažení vítězoslavně ukážete na plastový přepínací box s ovládáním počítače, blinkrů a světel na levé straně řidítek a oznámíte, že je nepřesně slícovaný.
Ve skutečnosti to není žádná hrůza. A my víme, že jste něco najít museli, jinak byste se cítili trapně, že není co kritizovat. Celkové zpracování stroje je každopádně prémiové.
CHCH – chrochtavý chraplák
Nasednout na motorku je snazší než dřív – a to především pro nižší postavy. Sedlo je níž a je užší. Jestli přesedáte z minulé generace Shiveru, zaznamenáte také výše a dozadu posunuté stupačky (spolujezdec je má nově na speciální konstrukci) a také řidítka jsou natočená víc dopředu. To vše pro sportovnější řidičské zážitky. Umocněny budou tužší vidlicí a užší a menší zadní pneumatikou (5,5 × 17" místo 6 × 18").
Při popisování zvuku nastartovaného motoru autor obvykle sklouzává ke klišé (motocyklový motor zpravidla: chrčí, klokotá, chraptí, vrní, přede nebo ječí). Bohužel vymýšlení originálního popisu hrozí většinou ještě větším trapasem než užití klišé. Nastartovaný motor se (podle autora) rozburácí a rozchroptí, čímž rozdivočí a rozechvěje celé okolí. Dva válce V90 se čtyřventilovou technikou přinutí každého zvednout hlavu a zpozornět. Respekt, který si „po zvuku“ sjedná tahle italská kráska se sériovým výfukem, nesvede většina japonských strojů ani s „laďákem“.
Šroubený příhradový rám, originální zadní kyvná vidlice s asymetrickým, postranním uložením tlumiče a tužší přední vidlice dovolují skvěle si užít ohromný potenciál dvouválcového agregátu o výkonu skoro sto koní (70kW při 7250 ot./min, točivý moment 79 Nm při 7.000 ot./min. ). Díky technologii „Ride-by-Wire“ můžete nastavovat tři reakce plynu. Režim „R“ (Rain) je vhodný do problematického prostředí (mokrá tráva, dlažební kostky). Motor je utlumený a reaguje vláčně a sametově.
Režim „T“ (Tourism) je vhodný pro každodenní provoz. Žádné kopance, žádné škubání, žádné zbrklé reakce, síla až v horním spektru někde nad 5500 ot./min. Nejvíc času ale majitelé Shiveru nejspíš stráví v režimu „S“ (Sport). Reakce na plyn jsou briskní, motor se lépe sbírá už od nějakých 3000 ot./min a přední kolo je ve vzduchu hned – stačí pomyslet.
Shiver je sice o něco dražší než japonská konkurence, ovšem v tomto případě nepřiplácíte jen za image evropského výrobce. Kromě excelentního designu, skvělého dvouválce ovládaného elektronicky (díky tomu si můžete motorku pořídit i s výkonem 25kW a až dorostete na „větší řidičák“, necháte si stroj „otevřít“) získáte i skvělé zpracování (s nastavitelnými páčkami nebo třeba pancéřovými brzdovými hadicemi) a hlavně neokoukaný stroj na každodenní užívání.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 750 ccm, V2 90°, čtyřtakt, kapalinou chlazený, DOHC |
Max. výkon: | 70 kW (95 k) při 7250 ot./min. |
Max. točivý moment: | 79 Nm |
0 - 100 km/h: | neudává |
Kapacita nádrže: | 16 l |
Hmotnost: | 189 kg |
Pohon: | řetězem |
Cena: | 219 900 Kč |