Článek
Štíhlá, vysoká a agresivní – takové první dojmy vzbuzuje Dorsoduro už celou dekádu. Stroj s tímto názvem je na trhu od roku 2008. Nejprve s motorem 750 ccm, posléze i ve verzi 1200 ccm, vždy šlo o dvouválce v koncepci „L“. Teď je v nabídce jen motor o objemu 900 ccm, pro mladé jezdce případně s výkonem staženým na legislativou vyžadovaných 35 kW. Testovaná verze nabízí plný výkon, tedy 95 koní.
Dvouválcový motor je vždy usazený do výrazně lakovaného trubkového rámu. Tep majitele mají pomoci zrychlit i další detaily jako červeně lakové hlavy válců, specifický ostrý tvar zadní svítilny nebo zlatě lakovaná vidlice. Překvapí minela v podobě předního blatníku. Předstírá, že je z karbonu, ale jde o obyčejný plast. Podobné napodobeny málokdy působí dobře. U italského motocyklu to platí dvojnásob.
Elektronická škrtící klapka
Kdybychom nestudovali technickou dokumentaci, kde je uvedeno, že motor plní emisní normu Euro4, byl by to právě (barevný) TFT displej, co nás odkáže k roku výroby. Grafika je extrémně jednoduchá, čitelnost slušná. V kombinaci s malou, pouze 12litrovou nádrží, překvapí chybějící údaj o dojezdu. Zajímavý je důrazný způsob, kterým stroj informuje o času pro přeřazení. Přístrojový panel se po svém obvodu jednoduše a postupně celý rozzáří, což ti, kdo by snad přeslechli zvýšené otáčky motoru, rozhodně nepřehlédnou. Nesměle problikávající kontrolka, kterou vídáme jinde, u této divoké Aprilie nehledejte.
Mezi technické inovace Dorsodura patří mimo jiné elektronické ovládaní škrticí klapky „ride-by-wire“ s nastavitelnou charakteristikou motoru. Jak je obvyklé, k dispozici jsou tři režimy: Sport, Touring a Rain. Ve třech stupních si můžete definovat i trakci nebo ABS – nastavování je možné i za jízdy, přičemž je sympatické, že si motorka případné vypnutí systémů pamatuje. Odpadá tak jinak protivné potvrzování po každém novém nastartování.
Přestože i se supermotardem se samozřejmě dá jezdit rozvážně, většinou si ho jezdci pořizují z přesně opačného důvodu. Motorka s vyšším těžištěm od nich logicky vyžaduje víc práce s vlastním tělem, což znamená, že jde o fyzicky náročnější záležitost. V této souvislosti určitě nepotěší výfukové svody umístěné pod sedlo. Topí přesně do choulostivých partií jezdce a diskutabilní je i jejich vliv na ovladatelnost motorky v mezních situacích. Pravda, opticky stroj zezadu vypadá výjimečně (a) skvěle.
Podmanivý dvouválec
Aprilia Dorsoduro 900 s plně stavitelným podvozkem rozhodně umí nabídnout zážitky, po kterých cílová skupina jezdců touží. Láká na podmanivý dvouválcový motor s velmi přesvědčivým projevem, a to i v nízkých otáčkách. Výkon je sice o něco nižší (cca o 20koní) než v případě konkurentů, ovšem nižší (cca o 50 000 korun) je i cenovka.
To, že vás hladové oko potáhne k pumpě vždy po cca 150 km, patří k věci. Odpočinout si, popřemýšlet, v kterých místech trasy by se ještě daly stáhnout setinky, může jezdcům jedině prospět. Někteří se možná při uvažování mohou dostat i k hledání rozdílů mezi „veřejnou komunikací“ a „uzavřenou tratí“. Takových jezdců ale bude v tvrdém sedle Dorsodura nejspíš „jako šafránu“.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 900 ccm, čtyřdobý dvouválec 90°, 4 ventily na válec |
Max. výkon: | 70 kW (95 koní) při 8 750 ot/min. |
Max. točivý moment: | 90 Nm při 6500 ot/min |
Průměrná spotřeba: | neudává se |
Pohotovostní hmotnost: | 212 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 258 900 Kč |