Článek
Už maskou caponord přitahuje především zájemce, kteří plánují (rychlé) cestování po zpevněném povrchu. Je inspirována legendárním sportovním strojem RSV. Přitom ale zájemci chtějí mít univerzální jistotu, že motorka zvládne víc. A výrobce jim ji dává – kola jsou drátěná, přední má devatenáct palců, ABS i stabilizace se dají vypnout, v případě pádu je tu ochranný rám, chráněný je i motor. Terénu se motorka nebojí.
Těžko si představit, že by motocykl v této cenové kategorii měl jiný než elektronicky řízený podvozek. Sami si ho můžete nastavit do několika módů, chybu nemá ani v režimu Auto, kdy si reguluje všechno sám. Také trakce se dá nastavovat, vše můžete měnit i za jízdy.
Nepřekvapí palivové mapy s obligátními třemi režimy (Rain-Tourist-Sport). Nejčastěji budete zřejmě jezdit v režimu Sport, protože jak si jednou zvyknete na jeho reakce, budou vám ostatní nastavení připadat unylá.
V terénu se neztratí
Dvouválcový motor nabízí 125 koní v 8000 otáčkách. Na přidání plynu motorka reaguje ochotně a velmi briskně, ostatně právě dvouválcový motor bude pro některé zájemce hlavním kritériem výběru. Zároveň je fakt, že v oblasti kolem 4500 otáček by palivové mapy snesly vylepšení tak, aby reakce motoru zůstaly jednoznačné.
Spotřeba se během testu pohybovala nad 7,5 l/100km, což bezesporu souvisí s vysokou průměrnou rychlostí. Ta se podle palubního počítače na konci testu ustálila na dálničních 104 km/h. Objem nádrže je 24 litrů.
Podobně jako ve vozech kategorie SUV, i na cestovních endurech těží jezdci z vyššího posazu. Díky tomu mají skvělý přehled přes střechy osobních aut a lépe mohou reagovat na provoz před sebou. Tohle je další důvod, pro který se motorky kategorie „adventure“ těší takové oblibě. Aerodynamická ochrana řidiče caponordu je na dobré úrovní, žádný problém není s cestovními rychlostmi kolem 160 km/h. Zároveň motorka slušně zrychluje až k hranici 210 km/h.
Jízdně patří k tomu nejlepšímu
Součástí výbavy jsou fešácká přídavná LED světla. Sice pomohou zlepšit viditelnost, a tedy i bezpečnost, v noci by ale lépe posloužila výkonnější dálková světla. Ve výbavě Rally jsou i uzamykatelné kufry. Sporný se může zdát jejich hliníkový dekor, z druhé strany je to asi nejlepší z možných řešení. Rozhodně lepší než pouhý černý plast. Kufry jsou skvěle funkční, dají se otevírat ve dvou polohách, a odolávají vodě.
Jakkoliv se to některým nemusí líbit, vývoj v segmentu motocyklů bude s největší pravděpodobností kopírovat svět automobilů. Tam se aktuálně klade velký důraz na světelnou techniku (LED, světelné trubice, minimalizace rozměrů světlometů/svítilen).
Neméně důležitými oblastmi jsou uživatelská prostředí a konektivita s mobilními telefony. Jistě, bez pořádného podvozku, dobrého motoru a brzd můžete mít na motorce třeba „duhu s pěti USB porty“, a pořád to nebude k ničemu. Bohužel to neplatí obráceně, zvlášť v této (cenové) kategorii.
Po stránce jízdních vlastností na zpevněném povrchu patří Aprilia Caponord Rally k tomu nejlepšímu, co můžete mít. Čekáme ale, že v budoucí generaci se na přístrojovce objeví (nyní nepochopitelně) chybějící údaje o spotřebě i dojezdu, také USB port (ten je nyní ukryt po sedlem), a uživatelské rozhraní bude mít lepší a barevnou grafiku.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1197 ccm |
Max. výkon: | 92 kW (125 k) při 8000 ot/min |
Max. točivý moment: | 115 Nm při 6800 ot/min |
Průměrná spotřeba: | neudáno |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 275 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 439 990 Kč |