Článek
Japonské Subaru je nejenom v Česku nedoceněnou značkou, na silnici tyto vozy potkáte jen sporadicky (s čestnou výjimkou horských oblastí). Přesto hlavní modely Subaru vcelku bez problémů drží krok s nejlepšími evropskými automobilkami.
Pro Subaru jsou typické dva znaky – jednak stálý pohon všech kol, jenž zaručuje vynikající trakci a dále ploché motory s nízkým těžištěm. Před třemi lety začalo Subaru nabízet také plochý turbodiesel, který je svým technickým základem unikátní.
Nejprve nahlédneme do kabiny – vnitřek vozu nepůsobí tak honosně jako u německé konkurence. Určitou ponurost řidičova pracoviště vylepšuje bohatá imitace hliníku. Dílenské zpracování je povedené. Co je také důležité – pohodlné sedačky mají dobré boční vedení, dá se na nich sedět docela nízko a všechny důležité ovladače jsou v dobrém dosahu. Také tříramenný volant chválíme – dobře padne do ruky a jeho velikost je „tak akorát“. Najde se zde i několik vad na kráse, například ovládání palubního počítače je stále archaické a grafika integrované navigace u vyšších výbav vypadá jako před deseti lety.
Solidní prostornost
Prostornost, ať už pro posádku či zavazadla, nevybočuje v případě páté generace z průměru střední třídy – vzadu je citelně více místa než v minulém Legacy. Zavazadlový prostor nabídne solidních 526 litrů a je dobře přístupný. Řízení je přesné a vcelku sdílné, kolem středové polohy ovšem cítíte vůli. Posilovač je nově elektrický, takže ke konečkům řidičových rukou nedorazí tolik informací od předních kol jako dříve.
Na jízdní vlastnosti většiny vozů Subaru pějeme ódy skoro při každém testu, neutrální vyvážení i skvělá trakce díky stálému pohonu všech kol nabízí výtečné jízdní vlastnosti, ať už na suchých či mokrých silnicích. Legacy v zatáčkách dobře drží stopu, podvozek přitom nabídne dostatek komfortu. Nečekejte hravý podvozek jako u automobilů s poháněnou zadní nápravou, ale dlouhou neutralitu a již zmiňovanou výbornou trakci. Překvapením jsou o trochu větší náklony v zatáčkách, než byste očekávali, ale to už jede řidič s Legacy „pilu“.
Výtečná je i šestistupňová manuální převodovka, která nahradila letitou pětistupňovou skříň, jenž se ráda zadrhávala. Dobré je u „šestikvaltu“ i odstupňování s dlouhou šestkou, celkově je řazení přesné.
Skvělý plochý turbodiesel
Na plochý turbodiesel se vstřikováním common-rail nelze říct křivé slovo – kromě studených startů se chová kultivovaně, neobtěžuje posádku hlukem a nabídne dobrý poměr výkon/spotřeba. Motor úderně zabírá od dvou tisíc otáček a ve středním pásu předvádí výtečný zátah. Spotřeba paliva se ve skutečném provozu pohybuje mezi 7 – 8 litry pokud pojedete svižně, při běžné jízdě to je 6 – 7 litrů. Vzhledem k tomu, že má Legacy stálý pohon všech kol, jde o výbornou hodnotu.
Cena za Legacy není opticky nízká jako u jiných automobilek, už v základu nicméně máte všechno důležité. Problémem u japonských značek je horší individualizace výbav, Legacy s dvoulitrovým turbodieselem si nicméně můžete koupit ve třech úrovních, které by měly pokrýt požadavky většiny zákazníků – Active, Comfort a Sport.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1998 ccm, plochý čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) při 3600 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 1800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 9,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 209 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1557 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 855 000 Kč |