Článek
Subaru Impreza XV samo sebou vychází z běžné imprezy, na první pohled je nápadné zejména černé oplastování celého auta a střešní ližiny. Světlá výška je stejná jako u výchozí imprezy (stejně jako stálý pohon všech kol), takže lze s klidným svědomím napsat, že oba modely zvládnou na silnici to samé. Odlišný, outdoorový vzhled ale zákazníky láká a české zastoupení bylo jejich poměrně velkým zájmem o XV překvapeno.
Interiér je sice funkční, ale pořád působí jako z osmdesátých let minulého století. Jeho jednoduchost není na škodu ve snazším ovládání a větší přehlednosti.
Kritika se ale musí snést na malý, špatné umístěný (na středu mimo zorné pole řidiče), špatně ovladatelný (malým čudlíkem vedle rychloměru) a nedostatečně informující (chybí třeba dojezd) palubní počítač. Je to sice detail, ale tady Subaru hodně zaspalo.
Pouze průměrný prostor
Navíc, v mrazivých teplotách poloviny března občas při přejezdu nerovností skřípaly plasty na středovém panelu. A ještě jeden kritický postřeh – zvuk zaklapávání dveří je plechový, hlasitý a k autu s cenovkou bezmála 700 tisíc se jednoznačně nehodí.
Prostor nabízený pro posádku a zavazadla je ve srovnání s konkurencí pouze průměrný, nicméně pro čtyři cestující ve většině případů snad postačující. Co zaslouží pochvalu jsou nízko ukotvená, sportovně střižená sedadla, která nejenom že výborně vypadají, ale jsou i pohodlná a mají dobré boční vedení.
Převodovka je přesná a její dráhy se pohybují v jasně vymezených a krátkých kulisách. Také zpřevodování šestistupňové skříně je s dvoulitrovým turbodieselem dobře sladěné.
Nadprůměrné jízdní vlastnosti
Spojka je sportovně tužší; záběr i dávkování má výtečné, značná tuhost ale nebude vyhovovat všem. Kotoučové brzdy odvádějí svou práci dobře, pohodlné a přesné je i jejich dávkování. Jinak přesné řízení je necitlivé kolem středové polohy.
Výborný je dvoulitrový přeplňovaný dieselový čtyřválec (boxer), který je kultivovaný, nabídne velmi solidní zátah i nízkou spotřebu (kolem šesti litrů, při jízdě mimo město se lze úspornou jízdou dostat ještě k nižším hodnotám).
V čem je Impreza tradičně silná, jsou jízdní vlastnosti za zhoršených klimatických podmínek – zasněžená či deštěm zkropená silnice – zde se ukazuje výborná trakce i ovladatelnost. Ale nemusíte jet ani po zasněžené silnici, aby vám Impreza (XV) předvedla výtečné držení stopy a ochotu vrhnout se do zatáčky i v rychlostech, na které byste si u jiných hatchbacků nejspíš netroufli. Podvozek se sice trochu naklání, ale není to nikterak citelné.
Suma sumárum – oproti klasické verzi Impreza XV nepřináší kromě oplastování nic nového. Tradičně skvělý je turbodiesel a stálý pohon všech kol. Prostornost je pouze průměrná a mnohým bude vadit také interiér á la 80. léta. Vysoká je i cena, přestože v této specifikaci je automobil komfortní a bezpečnostní výbavou je opatřen dobře.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1998 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) při 3600 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 1800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 9,0 s |
Nejvyšší rychlost: | 203 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1475 kg |
Poháněná náprava: | stálý pohon 4x4 |
Cena základní verze: | 659 000 Kč |