Článek
Jaguar XE je dlouhý 4672 mm, široký 1850 a vysoký 1416, přičemž rozvor náprav má nadprůměrných 2835 mm. Hmotnost v závislosti na motoru a výbavě začíná na 1474 kilogramech. Na rozdíl od kupé a roadsteru F-Type není karoserie celohliníková, tento lehký materiál ale má na podvozku i karoserii významný podíl (cca 70 procent). To je na poměry střední třídy unikum.
Zajímavostí je nízký koeficient odporu vzduchu - 0,26, který sice ve střední třídě není nejlepší (Mercedes třídy C má fantastických 0,24), mezi jaguary jde ale o nejlepší hodnotu všech dob.
Moderní design, luxus na palubě
Na design si udělejte názor každý sám. Předek je typický pro současné modely z Coventry - mohutná maska, hrdě vystavené logo, protáhlé světlomety (bi-xenonové s diodami denního svícení) atd. Profil má sportovní charakter a jen tvar zadních světel trochu kazí design. Ale jako vždy - je to věc názoru. Proti předchůdci je zřejmé, že design chce zaujmout nejenom konzervativní pány vyššího věku, v tomto autě se nebude stydět jezdit i dobře situovaný třicátník.
Pojďme do interiéru. Už na první pohled působí velice luxusně, kombinace béžové kůže v kombinaci s černou působí elegantně; v příplatkové výbavě si můžete dokonce zakoupit i dekory z pravého dřeva (za docela lidových šest tisíc korun). Volant je převzatý z F-Type, a má tudíž široká ramena; úchop tak nebude každému vyhovovat.
Drobným přešlapem je nemožnost výškově nastavit bezpečnostní pásy vpředu, luxusní dojem také kazí drátky pro rozmrazování předního okna. Naopak nádherným prvkem je výplň táhnoucí se od dveří řidiče přes celou palubní desku až po dveře na pravé straně. Je to neobvyklé a působí to velice honosným dojmem. Očekávatelné je pak dílenské zpracování i výběr použitých materiálů.
Grafický výstup multimediálního systému působí moderně, ne tak luxusně jako v některých mercedesech či bavorácích, ale mezi dobrý průměr se bez zaváhání rozhodně dá zařadit. Komunikace s posádkou navíc probíhá v českém jazyce (palubní menu mezi ukazateli v kapličce ale přeložené není, tady je výstup v angličtině), samotné reakce by však mohly být rychlejší. Famózní je pak zvuk audiosoustavy Meridian s výkonem 380 W (přijde na 17 tisíc korun).
Naopak zklamání přichází při přesednutí dozadu. Se sedadly problém není, ta jsou svými rozměry dimenzována velice dobře, avšak místa nejenom pro nohy, nýbrž i pro hlavu mnoho není. Nebo ještě jinak: pro hlavu je ho překvapivě málo, a pokud máte byť průměrných 180 centimetrů, budete se vzadu tísnit.
Jistě, u automobilů s poháněnou zadní nápravou a motorem vpředu je převodné ústrojí (spojka, převodovka, rozvodovka, hnací hřídele), které slouží k přenosu energie automobilu, umístěno jinak než u aut s poháněnou přední nápravou.
Zadní sedadla složit jdou, celý systém je ale zbytečně složitý. Výrobce nejspíš předpokládal, že převoz větších předmětů bude spíše činnost výjimečná (tomu odpovídají i nezakryté části karoserie po složení sedaček). Samotný zavazadelník má 450 litrů, u sedanů ale praktičnost nečekejte nikdy.
Výborné řízení i podvozek
Výborně je naladěné elektricky posilované řízení - účinkem posilovače, přesností, ochotou vracet se do středové polohy, tuhostí. Je to jedno z nejlepších řízení, jaké jsme za posledních několik let měli tu čest obsluhovat. Blížící hranice ztráty přilnavosti je jasně ohraničena a řízení Jaguaru XE tak odkazuje na ty nejlepší hydraulické posilovače řízení z devadesátých let.
Jaguar XE má poháněnou zadní nápravu, vyspělý podvozek se čtyřprvkovým zadním zavěšením (vpředu jsou dvojitá ramena) a ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy (tedy 50:50). Už toto je výborný základ, který se v praxi potvrzuje velice dobrými jízdními vlastnostmi.
Auto je v zatáčkách hbité, skvěle vyvážené, prosté náklonů, dobře čitelné. Na okresce je to lepší, než když pojedete někde na okruhu, kde se přeci jen při extrémních průjezdech dostavuje menší nedotáčivost, kupříkladu „trojková” řada od BMW nám přijde na suché vozovce hravější (ovšem nemá tak dobře naladěné řízení).
Jaguar XE se určitě povedl. Praktičnost šla stranou a vývojoví inženýři se více zaměřili na samotný jízdní projev. Převelice dobré je naladění řízení, citlivé jsou i brzdy a koneckonců i samotný jízdní projev. Výtečná, byť o trochu ospalejší než v BMW, je osmistupňová automatická převodovka ZF. Škoda je, že přímo řazená převodovka lze kombinovat s jediným motorem, a to dvoulitrovým dieselem.
Ceny XE jsou nastavené docela sebevědomě a jsou na úrovni dvou největších rivalů. Tedy Mercedesu třídy C (od 792 550 korun) a BMW řady 3 (od 811 200 korun).
Jaguar XE je vítaným rozšířením střední třídy, který jízdě exceluje, v lecčem by ale potřeboval ještě vylepšit. Nebo lépe řečeno rozšířit. Základ ale má znamenitý.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1999 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 147 kW (200 k) při 5500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 320 Nm při 1750-4000 ot./min. |
0–100 km/h: | 7,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 237 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 1515 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 899 900 Kč (2.0 diesel, 163 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 016 279 Kč |