Článek
Základní motorizace to mají těžké. Spousta výrobců je má, aby nalákali na „cenu od”, a spousta zájemců o malý automobil vzhledem ke své finanční situaci chtě nechtě zvolí z nabídky motorizací pro svůj nový automobil benzínový tříválec. Není to jen záležitost škodovky, tříválce se zabydlely ve všech malých a stále častěji dokonce (a bohužel) i větších automobilech.
Nesmírně nás tedy zajímalo, jaký bude nový tříválec 1.0 MPI (44 a 55 kW), poněvadž s původním tříválcem 1.2 HTP jsme najezdili tisíce kilometrů. Nebyli jsme spokojeni s kulturou chodu, velkou spotřebou při zátěži, naopak při jízdě bez plného zatížení nám dynamika mimo dálnici i v základní verzi přišla dostatečná.

Škoda Fabia třetí generace
Nový tříválec má stejný výkon, ve verzi 55 kW o 4 kW vyšší. Točivý moment u obou motorizací poklesl, obě mají méně než 100 newtonmetrů. Nutno ovšem dodat, že nová fabia má proti „dvojce” nižší hmotnost (pod jednu tunu) a jiná je rovněž aerodynamika.
Oba tříválce pro novou fabii jsou technicky úplně stejné, jiné je pouze naprogramování řídicí jednotky. Příplatek je nemalý. Ovšem vzpomeňme si, že v případě Fabie II byl rozdíl mezi oběma verzemi tříválců 17 tisíc, nyní je to o tisíc korun více. Je to docela dost, notabene když rozdíl mezi základním MPI a výtečným 1.2 TSI (66 kW) činí 34 tisíc korun.

Škoda Fabia třetí generace
Dvoubarevné kombinace jí sluší
Přebíráme klíče od verze se silnějším tříválcem a startujeme fabii, které to v kombinaci černá (kola plus střecha) a červená vážně moc sluší. Jistě, jde o dražší provedení, ale ani základní verze nebudou mít černá zrcátka nebo nelakované kliky dveří. Respektive mohou mít, ale nikdo si takovou výbavu nejspíše nekoupí, protože za příplatek pouhých pět tisíc korun dostanete klimatizaci, přední okna v „elektrice”, lakovaná zrcátka a kliky dveří (nárazníky jsou v barvě lakované vždy, i u verze za 234 900 korun).

Škoda Fabia třetí generace
Litá kola mají rozumný rozměr 16 palců (s rozměrem pneumatik 215/45 vpředu i vzadu), v okolí Lisabonu si tak na nedostatek komfortu nestěžujeme. Již v prvních dojmech s auty z nulté série jsme psali, že naladění podvozku je výborné, auto se tlačí do zatáčky a je znát i částečné zapojení zadní nápravy. Málokteré malé auto nabídne takovou kombinaci komfortu a agility.
Co nás zklamalo? Elektricky ovládaná okna se zcela stáhnou či vytáhnou pouze u řidiče, jinak musíte tlačítko držet stisknuté – tady se šetřilo. Naopak propojení s telefonem HTC, který nám na středový displej přenášel pokyny z navigace, bylo bezproblémové, připojit redaktorův Samsung Galaxy Ace GT-S5830 se nepovedlo – telefon MirrorLink nepodporoval.

Škoda Fabia třetí generace
Utlumený – akusticky i výkonově
Jak ale jezdí malý tříválec? Akusticky velmi kultivovaně, ryk motoru HTP je zapomenut. A to je výborná zpráva. Tříválcové dunění poznáte na otevřených dveřích, vibrace jsou ale vcelku malé, a co je hlavní, při jízdě je motor až překvapivě dobře utlumený.
Porovnání MPI a TSI | |||
---|---|---|---|
zdvihový objem (ccm) | 999 | 999 | 1197 |
počet válců | 3 | 3 | 4 |
výkon (kW při ot./min) | 44/6000 | 55/6200 | 66/5400 |
toč. moment (Nm při ot./min) | 95/4300 | 95/4300 | 160/1400 |
převodovka | MAN 5 | MAN 5 | MAN 5 |
hmotnost (EU) | 1055 kg | 1055 kg | 1109 kg |
max. rychlost | 160 km/h | 172 km/h | 182 km/h |
0–100 km/h | 15,7 s | 14,7 s | 10,9 s |
kombinovaná spotřeba | 4,7 l | 4,8 l | 4,7 l |
cena od (Kč) | 234 900 | 252 900 | 268 900 |
Zdroj: Škoda Auto |
V táhlých stoupáních samozřejmě dynamika není kdovíjaká, i při obsazení pouze dvěma cestujícími jsme v táhlém kopci na dálnici zaznamenali, jak rychlost pomalu padá a nepomůže ani podřazení – to jenom zvýšíte otáčky. Ovšem když už je motor rozjetý a nikdo před vámi vás nebrzdí, i tříválcová fabia se umí pohybovat vcelku svižně. Umí až 172 km/h, což jsme ale s ohledem na dopravní předpisy nezkoušeli. Při tachometrové stotřicítce jsme zaznamenali na pětku 4200 otáček, 90 km/h pak znamenalo odečtení rovných 3000 otáček.

Škoda Fabia třetí generace
Z hlediska zpřevodování mají oba motory stejný stálý převodový stupeň a rovněž první dva rychlostní stupně, trojka, čtyřka i pětka se mírně liší – konkrétně slabší verze má následující zpřevodování III-1,21 IV-0,92 V-0,76, silnější III-1,27 IV-0,96 V-0,80. Rozdíly tedy nejsou výrazné.
Spotřeba se po zhruba 120 km dlouhé jízdě ustálila na hodnotě 7,8 l/100 km, a to jsme řídili nezajetý motor, a navíc během specifických podmínek natáčení videa v kopcovitém terénu. To nezní úplně špatně, na podrobnější závěry ale budeme potřebovat najet alespoň třikrát tolik kilometrů, spotřeba pak půjde bez problémů nejspíše k hranici sedmi litrů. Na vyzkoušení verze 44 kW nakonec z časových důvodů nedošlo, jaký je mezi oběma motory s maximem točivého momentu na hodnotě 95 Nm rozdíl, vám tedy zatím nepovíme.
Další dojmy z testování nulté série fabie najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]

Škoda Fabia třetí generace