Článek
Vzpomínáte si, že by příchod minulé generace BMW řady 5 doprovázel nějaký výrazný jásot? Jistě, byla po všech stránkách vyspělejší a modernější než verze E60, ale zároveň měla tak trochu rozpolcenou osobnost – „mám být komfortní sedan, nebo zábavná hračka na okresky?“.
Auto samo na tuto otázku jen těžko hledalo odpověď, jako by se nemohlo rozhodnout, čím má vlastně být. Šlo v rámci třídy o špičkové auto, nebo o špičkové BMW? O tom vedli milovníci značky spory. Nová řada 5 přichází s další řadou technických inovací, srovnatelných s vrcholnou limuzínou řady 7, ale zároveň nás nadchla svým jízdním projevem.
Ostře řezané rysy místo oblin
Minulá generace pětkového BMW rozhodně není ošklivé auto, ale postavte ji vedle nové verze s označením G30, a najednou vám přijde tak trochu oplácaná. Novinka dostala příď ve stylu všech novějších modelů s širokými světly, která začínají přímo u typických ledvinek a výrazně se zakusují do blatníků. Tímto způsobem se auto zdá být širší. Na ledvinky navazuje také kapota v přední části. Kruhová grafika světel je minulostí, diodové světlomety nyní mají pásy ve tvaru nedokončeného šestiúhelníku.
Za předními koly si všimněte výdechů v kontrastní barvě, které odvětrávají přebytečný vzduch z podběhů. Designéři jsou nejvíce pyšní na sofistikovanou linku, táhnoucí se od C sloupků pod bočním prosklením dopředu, kde se opět lomí a směřuje s výrazným prolisem k zadním světlům. Obecně vzato není nová pětka agresivní ani dětinská, také to nepřehání s chromovými doplňky. Důstojné manažerské auto, tak to má být.
Uvnitř vyšší kvalita a pohodlí
Nasedněte a ihned si všimnete, že interiér učinil po stránce kvality zpracování obrovský krok kupředu. Je bezchybný, BMW tedy dohnalo a možná předehnalo Audi A6. O nevzhledný plast zde jen tak nezavadíte, kožené a kovové prvky jsou skvěle spasované. Motiv šestiúhelníku najdete na středovém panelu i hlavici voliče automatické převodovky. Jednou z nejvýraznějších změn je samostatně stojící dotyková obrazovka systému iDrive, díky tomuto řešení se podařilo interiér vizuálně odlehčit.
Malá obrazovka nyní slouží k zobrazení informací o klimatizaci a vytápění, máme zde také čistě digitální přístrojový štít. Má krásnou ostrou a přehlednou grafiku, i když ta se při změně režimů nehýbe a nemění tak efektně jako u Audi. Lidé od BMW nám řekli, že nechtějí řidiče příliš rozptylovat, proto si zde třeba nezobrazíte mapu navigace. Ale to není třeba, průhledový displej, promítaný na přední sklo, má o sedmdesát procent větší plochu a přesně vám ukazuje tvary křižovatek i odboček, aniž byste spustili zrak ze silnice.
Přední sedačky mají tvar pohodlných a širokých kancelářských křesel, sedíte v nich s nohama nataženýma kupředu a díky dostatečnému rozsahu nastavení vždy najdete ideální polohu. Mohly by mít lepší boční vedení, i pokud tlačítkem uvedete okraje opěradla do té nejvíce semknuté polohy, v ostře projetých zatáčkách budete hledat o chlup lepší oporu.
Zadní sedačky jsou prostorné, ale také umístěné nízko nad podlahou, takže pokud bude mít pasažér kolena u sebe, stehny se nedotkne sedáku. Svažující se střecha také nedává moc prostoru nad hlavou. Pokud máte přes 185 cm, místa je skutečně málo. Ale i na to má BMW odpověď: pokud jezdíte převážně vzadu, máme pro vás řadu 7.
Jde jen o drobné výtky, nejde o vážný problém, a když se trochu zavrtíte, najdete pohodlnou pozici. Naopak za výraznější chybu považuji umístění tlačítek jízdních režimů na středovém tunelu, najít je při jízdě není úplně snadné.
Elektronické hračky pro 21. století
Systém dálkového parkování přes velký placatý klíč už známe z limuzíny řady 7 – BMW přiznává, že jde tak trochu o hračku, kterou se mohou majitelé pochlubit svým známým, ale při zajíždění do těsných parkovacích míst se vážně hodí.
Auto, které jezdí samo, je trendem současné doby, a i když je plná autonomie ještě vzdálená, v nové pětce si umí radary a senzory poradit skutečně dobře. Zapněte asistenta pro udržení v pruhu plus tempomat a BMW vám uvolní ruce na několik desítek sekund. Poté vás upozorní přes displej a nakonec důrazným pípnutím.
Samostatnou jízdu zvládá velmi elegantně, neprojevuje se „kličkováním“ a odrážením od čar na silnici, tak jako jiné systémy. V této oblasti automobilka chystá další vylepšení, která však mohou využívat stávající senzory, takže rozšíření funkcí je záležitostí budoucího upgradu systému. Pokud si tedy pětku koupíte dnes, bude zřejmě umět to samé jako model vzdálený několik let dopředu.
Ke svému autu máte také vzdálený přístup přes aplikaci v mobilním telefonu, můžete si zobrazit okolí auta dle výstupu z jeho kamer a zjistit tak, jestli vás někdo neblokuje nebo zda se před vaším domem neobjevuje dodávka instalatéra až příliš často, když nejste doma...
Pak tu máme ovládání gesty, které funguje naprosto spolehlivě – mávnete rukou (obrazovka napoví jak) a přepínáte audiosystém, přijímáte hovory a tak dále. Jenom si musíte dát pozor na divokou gestikulaci při konverzaci se spolujezdcem, takoví Italové budou z nové pětky asi trochu zmatení.
V neposlední řadě je BMW pyšné na služby Microsoft Exchange se zabezpečeným příjmem e-mailů a plnou synchronizací schůzek a aktivit, které můžete ze svého auta pohodlně sdílet včetně času, kdy dorazíte na místo.
Jízda jako za starých dobrých časů
Nová pětka mezigeneračně zhubla až o sto kilogramů, ale to samo o sobě zřejmě nestojí za jejími skutečně povedenými jízdními vlastnostmi. Projeďte pár zatáček a přijde vám hravá a lehkonohá. Tam, kde minulá verze mohla působit těžkopádně, se generace G30 pocitově smrskne a nechá se vodit velmi tvrdě.
Vyzkoušeli jsme provedení s naftovým třílitrem a pohonem všech kol, které nabídne neochvějnou stabilitu a mechanickou přilnavost, zároveň ze zákrut vyjíždí se sympatickým důrazem na zadní kola. Uprostřed zatáčky lehce přidejte plyn a přední kola vrhnou příď do oblouku – progresivně a přirozeně.
Motor má síly na rozdávání a osmistupňový automat řadí velmi inteligentně. Klidně ho nechte pracovat, když převezmete vládu nad situací robustně působícími pogumovanými pádly – v takovém množství kvaltů se brzy ztratíte. Zatímco u dieselové čtyřkolky je jízda spíše efektní, u benzínové 540i s pohonem zadních kol jde o čirou radost.
Přeplňovaný benzínový třílitr nabídne maximum točivého momentu již od 1380 otáček, ale rozhodně se nevyplatí unáhlit a ihned řadit. Motor se radostně rozběhne k omezovači a jeho zátah má skutečnou gradaci. Při podřazení se z výfuků ozývá vtipné tlumené bublání a ve vysokých otáčkách hezky šestiválcově zpívá.
Královsky pohodlné
V zatáčkách se opět projevuje vysoká přilnavost a skvělá vyváženost podvozku, ale řízení nemá tak umělý odpor jako u čtyřkolky a nabídne více zpětné vazby. Šlápněte na to pořádně a záď začne progresivně a předvídatelně klouzat. Toto je jedna z nejhodnějších zadokolek, jaké jsem kdy řídil, zároveň se mrknutím oka umí změnit ze zábavné rychlé mašiny v distingovaný manažerský expres.
A královsky pohodlný, i na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami runflat žehlí nerovnosti takovým stylem, že BMW vlastně ani nenabízí vzduchové odpružení – natolik věří nastavení podvozku.
Nová řada 5 tedy konečně zvládá přesvědčivě obě polohy – jak civilní, tak tu zábavnou – bez výraznějších kompromisů. Společně s moderní technikou na palubě nemá slabé stránky, což se o konkurenci říci nedá. Špičkové luxusní auto s výraznou řidičskou nadstavbou – vítej zpátky, BMW, chybělo jsi nám.
BMW 530d xDrive | |
---|---|
Motor: | 2993 ccm, vznětový přeplňovaný šestiválec |
Max. výkon: | 195 kW / 265 k při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 620 Nm při 2000–2500 ot./min |
0–100 km/h: | 5,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,0-5,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1770 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 292 200 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 1 599 000 Kč |