Článek
Kamiq je hned po bestselleru tuzemské automobilky vozu Octavia druhým nejprodávanějším modelem. „Je to vůz charakteru SUV a tento segment je jednoznačně nejoblíbenější,“ hodnotil člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.
Naopak scala se drží v prodejích na chvostu, i tak má své místo. „Nechceme úplně podlehnout trendu, že se ze Škody stává značka SUV, a scalu vypustit. Je velmi oblíbená na trzích střední a východní Evropy,“ řekl Novinkám Jahn.
Svezení oběma malými auty dokládá, že i v nich je možné cítit se velmi komfortně. Díky malé hmotnosti i motor s výkonem 85 kW umožní svižnou jízdu. Navíc především scala výborně drží na silnici. Na výběr jsou tři motory od 1,0 TSI s výkonem 70 kW s 5stupňovou převodovkou přes 1,0 TSI s výkonem 85 kW s 6stupňovou manuální nebo 7stupňovou automatickou převodovkou až po 1,5 TSI s výkonem 110 kW s možností obou převodovek.
Víc asistentů
I v této kategorii vozů přibyl například asistent sledující chodce, udržující auto v jízdních pruzích či funkce rozpoznávání dopravních značek. Součástí standardní výbavy je tempomat s omezovačem rychlosti, systémem sledování tlaku v pneumatikách a přední LED mlhová světla. Poprvé lze u těchto modelů objednat elektricky ovládané páté dveře nebo virtuální pedál, který umožňuje pohodlné otevírání pátých dveří pohybem nohy pod zadním nárazníkem.
Základní verze modelu Scala je k mání za téměř 460 tisíc, Kamiq za 480 tisíc korun. Nejvyšší výbava Monte Carlo se sportovními prvky je u scaly za 560 tisíc, kamiq v této verzi stojí 580 tisíc korun.
Ve vyšších výbavách lze uvnitř najít třeba čtyři konektory USB-C pro rychlé nabíjení telefonů a také box pro bezdrátové nabíjení spojené s chlazením. Z pohledu řidiče je dobrým krokem návrat k regulování klimatizace přes otočný ovladač. Je to výrazně bezpečnější než hledat ovládání přes menu na displeji.
Elektrická verze modelu Kamiq se chystá
Oba malé vozy se vyrábějí v závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Odtud se postupně přestěhuje během léta výroba octavie do východočeských Kvasin, aby se uvolnilo místo pro elektrické modely. Ještě letos se počítá s vozem Elroq.
„Jak název napovídá, bude to v podstatě elektrický karoq, tedy o třídu větší, než je kamiq,“ uvedl Jahn. I menší kamiq se však dočká své elektrické varianty. „S tímto malým elektrickým vozem na úrovni kamiqu se počítá v roce 2026,“ potvrdil Jahn.
Zaměstnanců ubude
Vloni automobilka prodala 888 tisíc vozů. Letos se podle Jahna očekává mírné zlepšení. Podle informací Novinek se však chystá snižování počtu zaměstnanců, jichž má nyní automobilka kolem 36 tisíc, řádově o stovky lidí, což Jahn nevyloučil.
„Jsme nuceni k vyšší efektivitě, rostou vstupní ceny energií, materiálu a nakonec i cena práce,“ připomněl Jahn nedávno dohodnutý růst tarifních mezd. „Proto musíme hledat efektivní cesty, přichází v úvahu automatizace i snižování personálu. Ideální by bylo snížit stav jen přirozenou fluktuací, ale nechceme úplně zastavit nábor,“ dodal člen představenstva automobilky.
Ceny jednotlivých výbavových stupňů pro vozy Scala a Kamiq v Kč | |||
---|---|---|---|
Selection | Top Selection | Monte Carlo | |
Scala | 459 900 | 519 900 | 559 900 |
Kamiq | 479 000 | 539 900 | 579 900 |
Motory a převodovky pro vozy Kamiq a Scala | |||
---|---|---|---|
1.0 TSI o výkonu 70 kW | 5stupňová manuální | ||
1.0 TSI o výkonu 85 kW | 6stupňová manuální | 7stupňová automat | |
1.5 TSI o výkonu 110 kW | 6stupňová manuální | 7stupňová automat |