Hlavní obsah

Podrobný test nové Škody Superb z českých silnic: 1000 km s nejsilnějším TDI

Novinky, Martin Žemlička

Nový superb je patrně nejočekávanějším letošním modelem od Škody. S nejdražším a nejluxusnějším modelem mladoboleslavské automobilky jsme strávili více než týden a najeli přes tisíc testovacích kilometrů, ze kterých vyplynula spousta zajímavých informací.

TEST: nová Škoda Superb 2.0 TDI (140 kW) Video: Novinky

Článek

Design třetí generace novodobého superbu, který se na svět začal klubat s interním kódem SK481 od dubna 2011, se podle nás na poměry Škodovky povedl mimořádně. Nejnovější generace má vyvážené proporce, mohutnou příď s ostře řezanými světlomety doplňují odkazy na tradici českého sklářství, důmyslné prolisy i elegantní zakončení zádě s protáhlými světly. Vyměňte na superbu loga a každý si bude myslet, že se dívá na audi.

Moc pěkné jsou světlomety při rozsvícení: zatímco denní svícení zajišťuje úzká linka ve tvaru obráceného L, když zapnete potkávací světla, všimnete si uvnitř sedmi kratších linek. Působí to luxusně, v základní výbavě se ale budete muset spokojit s klasickými halogenovými žárovkami. Od druhé úrovně výbav k superbu standardně dostanete bi-xenonové světlomety (dokoupit je lze i pro úroveň Active za 34 200 korun).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Interiér podobný octavii, prostornost nad průměrem

Design exteriéru je za nás bez jakýchkoliv výhrad, dokonce se nám liftback líbí stejně jako kombi, což u druhé generace rozhodně neplatilo, tam za výrazně elegantnější platila více praktická verze. Interiér v nás vzbudil méně nadšení, je to de facto nafouklá octavia, na druhou stranu BMW řady 5 a 7 uvnitř od sebe také nerozeznáte. V superbu jsou navíc luxusněji tvarované sedačky, nechybí efektní LED zelená lišta (svítí v noci po obvodu celého interiéru). Kupodivu chybí vyhřívaný volant, což je sice funkce pro pár dnů, nejvýše týdnů v roce, v nabídce ale tuto vymoženost mají i některé levné modely).

Sedačky jsou výtečné, chybí jim masážní funkce, kterou dostal passat. Tradičně výborné je hledání pozice za volantem. Výsuvné podpěry stehen à la BMW ale v superbu nenajdete, ale i tak se na výtečně tvarovaných sedačkách sedí pohodlně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Na špičkové úrovni je prostornost, hodně pomohla zvětšená šířka, takže cestující mají dostatek místa nejenom v podélném směru (což je tradice už od superbu první generace), ale i v tom příčném. A není to na úkor krátkých sedáků. Vzadu si pohodlně – aniž byste se hlavou dotýkali čalounění stropu – sednete s výškou do 185 centimetrů, vyšší jedinec se musí v sedačce trochu sklouznout – před koleny i tak má velké množství volného prostoru. Není divu, nový superb je o 28 milimetrů delší a o 47 mm širší, přičemž rozvor náprav narostl o 80 mm.

Interiér je mimořádně příjemné místo k pobytu. Do výplně předních dveří se již vejde velká PET lahev, což u druhé generace neplatilo. Množství odkládacích prostor je obvyklou ctností většiny modelů s logem Škoda.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Superb ušetřil místo instalací elektrohydraulické parkovací brzdy (historicky poprvé ve škodovce), takže kromě prostoru pro dva kelímky s nápojem (malou PET lahev otevřete díky držáku jednou rukou) zde máte malý odkládací a uzavíratelný prostor před řadicí pákou a velký box mezi řidičem a spolujezdcem, který může být klimatizovaný. V létě sem dáte půlkilogramovou vaničku s jahodami nebo třešněmi a můžete projet v horkém dni přes půl republiky, aniž by to na ovoci zanechalo nějaké negativní stopy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Zavazadlový prostor je bez nadsázky mistrovskou disciplínou nejenom Škody Superb. V případě Superbu III má základní objem 625 litrů (s rezervním kolem o zhruba 25 litrů méně), což je o 30 litrů více než u druhé generace a výrazně více, než kolik nabízí konkurence.

Třetí generace již nemá složité a v praxi stejně málo využívané otevírání TwinDoor, ale jde čistě o liftback, zadní víko se tedy vyklápí celé. Tvary „kufru“ jsou pravidelné, víko pátých dveří se vyklápí vysoko, zadní sedadla jsou dělena v tradičním poměru 60:40. Po sklopení zadních sedaček se velikost ”kufru” zvýší na 1760 litrů. Drobná „zrada“ v ceníku: u základního výbavového stupně Active chybí průchod na lyže – u vyšších výbav jej máte bezplatně.

Škoda superb displejVideo: Novinky

Podvozek naladěn na komfortní jízdu

Podvozek je evidentně naladěn na co nejvyšší komfort, při jízdě na zvlněné vozovce tak zažijete pro škodovku netypické měkké, ladné pohupování, kdy tlumiče tvrdě pracují, aby do kabiny nepustily nepříjemné rázy a udržely karoserii klidnou.

Ve střední třídě je takto měkce naladěný podvozek po všech těch sportovně a pseudosportovně laděných autech příjemnou změnou. Auto jsme testovali na 18palcových kolech s pneumatikami Pirelli Cinturato s rozměry 235/45 vpředu i vzadu. Tuto velikost kol i doporučujeme – podběhy vyplňují velice hezky, větší „devatenáctky” jsou snad až zbytečné, notabene když budou z podstaty věci přinášet menší komfort tlumení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Po českých i moravských dálnicích a okresních silnicích nejrůznější kvality jsme najeli přes tisíc kilometrů a za tu dobu jsme si na „drncání” prakticky nemohli stěžovat. Ano, podvozek hůře filtruje příčné spáry na dálnicích a „panelové” části dálnice D1 se mu rovněž nezamlouvají, jinak ale dokázal odfiltrovat spoustu děr, spárů, nerovností a nástrah nejenom tuzemských silnic.

Podvozek jednoduše funguje na téměř výbornou – na velmi slušné úrovni je i valivý a aerodynamický hluk. „Zespodu” cítíte jistotu i při rychlostech kolem 230 km/h, tedy blízkým konstrukčnímu maximu nejsilnějšího dostupného TDI pro nový superb. Projev je kultivovaný a věčně spěchající obchodní cestující bezpochyby uspokojí.

Až opravdu ostrá jízda odhalí ztrátu jistoty

Daní za skutečně komfortní projev jsou o trochu menší schopnosti při rychlé jízdě na zatáčkovité silnici. Pakliže pojedete rychle, ale s patřičnou rezervou nejenom svých schopností, ale i schopností podvozku, nic nepoznáte. Standardně dodávané XDS+ zadní část hezky tlačí do zatáčky, superb se při jejím průjezdu chová nanejvýš neutrálně.

Až opravdu ostrá jízda, která se k luxusně pojatému liftbacku jednoduše nehodí, odhalí ztrátu jistoty, citelný náklon a znervóznění od předních kol. Z volantu zpětnou vazbu necítíte, projev předních kol a zaznamenatelný náklon vám tak naznačuje, že se pohybujete na hraně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Při prudkém rozjetí na mokré vozovce se zezadu ozývá bouchání. Není to nic příjemného, pokud ale budete pracovat s plynovým pedálem citlivě anebo si připlatíte za verzi s pohonem obou náprav – mlácení zadní nápravy budete ušetřeni, podobně jako třeba v současné octavii, se kterou má i současný superb – stejně jako passat s golfem – mnohé prvky společné. I to bouchání při humpoláckých rozjezdech.

Silnější diesel má vstřikování močoviny, liší se větším turbodmychadlem

Testované 2.0 TDI o výkonu 140 kW je nejvýkonnějším dieselovým motorem pro superb, proti variantě 110 kW má větší turbodmychadlo. Kombinovat lze i s manuální šestistupňovou převodovkou (vřele doporučujeme), pro verzi 4x4 však musíte mít výhradně automatické DSG.

Motor je do dvou tisíc otáček mdlý, pak ale velice úderně zatahuje; ve městě budete jezdit na „čtyřku”, nejvyšší kvalt přijde na řadu v rychlostech od 80 km/h výše. Ne vždy je dobré spoléhat na „radílka” na displeji palubního počítače, který vás žene do vyššího rychlostního stupně. Mimochodem – ocenili bychom také o trochu tužší pohyb páky v kulise, je to ale věc zvyku; samotné řazení, jehož skříň je patrně zcela totožná s tou z octavie, je přesné.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Při 130 km/h točí motor pohodových 2000 otáček, devadesátikilometrová rychlost znamená o 500 otáček méně. Během více než tisíce kilometrů jsme jezdili v průměru za 6,2 litru, jen při natáčení videa ve městě a na okresní silnici se spotřeba vinou častého zastavování a rozjezdů přiblížila hranici devíti litrů.

Technická zajímavost: proti stejným TDI motorům v octavii mají ty ze superbu klidnější chod díky dvouhmotovému setrvačníku (ten motory pro octavie nemají nikdy) a vyvažovacím hřídelím, které některé verze mají, jiné nikoliv. Všechny motory 2.0 TDI o výkonu 140 kW a 110 KW verze u pohonu 4x4 mají u Superbu III kvůli redukci oxidů dusíku vstřikování močoviny do výfuku. Doplňování močoviny každých zhruba 15 000 kilometrů probíhá jednoduchým dolitím do modrého hrdla vedle otvoru palivové nádrže.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Resumé: bezpochyby povedené

Potěší drobnosti: palivová nádrž se zvětšila o deset procent na 66 litrů, což je příjemná změna, obvykle je tomu u nových modelů přesně naopak, kupříkladu octavia třetí generace si  pohoršila o pět litrů na 50 l. Novinkou je i třízónová klimatizace a elektricky ovládané páté dveře a zadní parkovací kamera. Ty otevřete buď tlačítkem, nebo specifickým pohybem nohy pod nárazníkem. Kromě bezpečnostních asistentů z octavie má superb jako první škodovka velmi užitečný systém Blind Spot Detect pro sledování tzv. mrtvého úhlu. Žlutá dioda hlásící vozidlo či motocykl za vámi by ale podle nás měla být větší, výraznější.

Co dodat? Nový superb se opravdu povedl. Potěší zejména vnějším designem, velkým vnitřním prostorem pro posádku i zavazadla, výběrem motorizací a koneckonců i komfortním projevem podvozku. Žhavé želízko fleetových prodejů bylo právě vypuštěno, praktičtější kombi se k němu připojí v září.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbodmychadlo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:400 Nm při 1750 - 3250 ot./min.
0–100 km/h:8,0 s
Nejvyšší rychlost:237 km/h
Průměrná spotřeba:4,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1505 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:599 900 Kč (1.4 TSI / 110 kW)
Cena s testovanou motorizací:751 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám