Článek
Při redakčním testu se u vlajkové lodi Piaggia zastavovali lidé. „Jak se to řídí?“, ptali se nejdříve. Řídí se to jako motorka – tedy náklony. Na špatném povrchu – mokrá dlažba, tramvajové koleje – máte ale pocit vyššího bezpečí než na motorce.
Pokud budete stroj trápit v náklonu na suchém asfaltu, ucítíte, že dvě kola skutečně poskytují více adheze než kolo jediné. Na hraně vám posléze tak jako u auta začnou kvílet gumy a kola se sunou ven ze zatáčky. Neustřelí tak, jako to dělají motorky. Pokud máte za sebou v tomto směru špatný zážitek – mokré koleje, štěrk v zatáčce – a na motorky jste zanevřeli, je MP3 dobrou terapií, jak se vrátit do světa jedné stopy.
Vyšší stabilitu si můžete užít i na křižovatkách. Přední kola se totiž v rychlostech pod 10 km/h dají zamknout. Stačí zmáčknout ovladač na pravé části řídítek. Kola se pak přestanou naklánět a stroj je tak stabilní, že při zastavení není potřeba dávat nohy dolů. Zamykání má ale drobné zpoždění, navíc skútr se zamkne v takové poloze, v jaké zrovna je, takže klidně můžete zůstat nakřivo.
Rychlý start je důležitý
Osvědčilo se nám zamykat přední kola nikoli už při dojezdu k semaforům, jak radili v prodejně, ale až po dojezdu. Tedy opřít se nohou o zem, bleskově najít co možná nejvíc vodorovnou polohu, zamknout přední kola a pak s nohama na podlážce čekat na zelenou. Pak to chce rychlý start.
Rychlý start je u MP3 důležitější, než by se mohlo zdát. Hned po otočení plynu se totiž odemknou zamčená kola. A jak známo, čím nižší rychlost, tím hůře se drží stabilita – pokud se tedy nerozjedete rychle, měli byste si rovnováhu pojistit nohama. Problém je, že na tomto typu skútru už jste je pro tento účel zapomněli používat.
Zachraňovat v úleku MP3 500 LT o hmotnosti 262 kilo od pádu k zemi rozhodně není příjemný zážitek, proto je vhodný zmíněný rychlý start. Berte ale ohled na to, že ne všichni řidiči vnímají červenou jako příkaz k zastavení. Řada z nich se protahuje křižovatkami na poslední chvíli, což je pro rychle startující motorkáře velmi nebezpečné.
Větší stabilita i ovladatelnost
Samotná jízda s dvěma koly vpředu sice nabízí vyšší pocit stability, je ale také drobně tupější než na běžném skútru. Je ale až překvapivé, že v rychlostech do cca 100 km/h je i tento poměrně složitý systém naklápění přední nápravy velmi rychlý. Náklony tak nezatěžuje žádnými negativními vlivy.
V rychlostech vyšších se pak zdají klasické stroje ovladatelnější a mrštnější. Proti nim také MP3 s dvěma koly vpředu dvojnásobně trestá přibrzďování v zatáčce přední brzdou. Staví se důrazněji.
Brzdy samotné vyžadují vyšší ovládací sílu. Brzdění se dvěma koly vpředu je příjemnější než s jedním. V tomto směru je velká škoda, že Piaggio dosud stále nedodává ABS. U jiných modelů koncernu přitom tento systém v nabídce je.
Brzdový pedál na pravé straně ovládá přední i zadní brzdy. I díky němu byla MP3 homologována jako stroj, pro jehož řízení stačí řidičský průkaz skupiny „B“. Osobně mi ale pedál spíš překážel. Brzdy jsem ovládal tak, jak je na skútrech běžné – pravou a levou páčkou.
Prostor na nohy patří k nejslabším místům MP3. Kvůli dvěma kolům přední nápravy je totiž kapotáž zakončena dříve než na skútrech klasické koncepce. Nohy si tu rozhodně nenatáhnete. Prostor ale není jen největší slabinou – je to zároveň i další trumf MP3.
Stačí se soustředit na prostor pod sedadlem. Místo není totiž přístupné jen klasicky, zvednutím sedla, ale dostanete se tam i unikátním otvorem mezi svítilnami. Tím pádem do MP3 naložíte například stativ, rybářské náčiní, tenisové rakety nebo lyže typu bigfoot.
Mimochodem, Piaggio na model MP3 nabízí i zimní pneumatiky. Díky přední nápravě je prý stroj tak stabilní, že se s ním dá jezdit i na lyže.
MP3 500 LT nemá problém i ve dvou držet dálniční rychlost kolem 130-140 km/h, spotřeba je ale vyšší. Ve spojení s pouze 12litrovou nádrží to znamená zastávku nejpozději po 200 ujetých kilometrech. V běžném provozu pak spotřeba o něco klesne, nepočítejte, že by to bylo výrazně pod 5 l/100 km.
V úvodu jsme konstatovali, že Piaggio MP3 se těšilo i v našem testu velké pozornosti okolí. Do teď jsme odpovídali na otázku „Jak to jezdí?“. Po té většinou následovala otázka zvědavců: „A kolik to, pane, stojí?“ Piaggio MP3 LT 500 Sport Touring vyjde na 192 900 Kč. Vypadá to na první pohled jako suma vysoká, fakt ale je, že renomovaná japonská i evropská konkurence s takto objemnými motory vyjde zpravidla na stejné peníze. A to mají o kolečko méně.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 493 ccm, V1, čtyřtakt, chlazený kapalinou |
Max. výkon: | 40 k / 7250 ot./min. |
Max. točivý moment: | 46 Nm při 5250 ot./min. |
0 - 100 km/h: | výrobce neudává |
Kapacita nádrže: | 12 l |
Hmotnost: | 262 kg |
Pohon: | variátor |
Cena: | 192 900 Kč |