Článek
V křižovatce si dáte nohy nahoru a ostatní koukají: „Kdy se ten artista s mastodontem svalí na stranu?“ Jenže on stojí rovně. Před křižovatkou si totiž tlačítkem u pravého palce zamknul přední vidlici, a díky tomu nemusí držet balanc nohama. Hned po rozjezdu systém vše automaticky a spolehlivě odemkne, takže se MP3 zase řídí jako motorka – tedy náklony jezdce.
Dvě kola vpředu nejsou jen o frajeřinkách na křižovatce – měla by znamenat i vyšší jistotu v zatáčkách a při brzdění. Proti tomu je tu ale (cca o 50 kg) vyšší hmotnost a s tím spojené setrvačné síly.

Piaggio MP3 500 LT ABS - tlačítko zamykání předních náklonu
Piaggiu se podařilo MP3 s motorem o objemu 500 ccm homologovat tak, aby na něj mohli sednout i tací, kteří mají „řidičák jen na auto“. Důvodem, proč takovým jezdcům nestačí obyčejná stopětadvacítka, může být cestování po dálnici. Nemějte ale přehnaná očekávání.
U nás rarita, na Západě běžné
Tříkolka MP3 samozřejmě nabídne víc pohodlí a jistoty než skútr s motorem 125 ccm, jenže zároveň její limity přichází dřív, než se na první pohled může zdát. Jízda maximálkou (142 km/h) je také vykoupená vysokou spotřebou (cca 6,5 l/100km). Jednostopé maxiskútry jsou na dálnici lepší.
Zatímco u nás jsou MP3 kvůli vyšší pořizovací ceně (250 000 Kč) spíš vzácností, na západě se prodávají skvěle. Třeba ve Francii 8000 ks za rok. A tak není divu, že Piaggio, které tento segment založilo v roce 2006, v něm už dávno není samo. Tříkolku můžete pořídit i od Švýcarů (Quadro) nebo Francouzů (Peugeot).

Piaggio MP3 500 LT ABS

Piaggio MP3 500 LT ABS
Z japonských výrobců do segmentu vstoupila Yamaha, fandové čekají i Hondu a Kawasaki. Koncepty už představily obě značky. Zdá se, že s tříkolkami se budeme na silnicích potkávat stále častěji. Dokonce už nepůjde jen o dopravní prostředky do města, ale prý budou skvělé i na sportovní jízdu.
Z konkurence mohou těžit zákazníci Piaggia. MP3 je prodejním etalonem své kategorie, ovšem v cenové hladině, ve které se pohybujeme, by mohl být samozřejmostí například bezklíčový přístup. A na změně polohy čelního štítu by nemuselo být nutné používat nářadí. Zbytečně levným řešením je i neuzamykatelná horní přihrádka, kam si jezdec odkládá třeba mobilní telefon. Vhodným doplňkem v této cenové, hmotnostní i zákaznické kategorii by mohla být zpátečka.
Vyšší hmotnost
Jízdní vlastnosti stroje odpovídají očekávání. Vyšší hmotnost (280 kg) se projevuje při zrychlení a následně i spotřebě. Dodejme, že od modelového roku 2018 (dostupné od 07/2018) nabídne MP3 vyšší výkon. Místo 38 koní (verze 500ccm 2017) jich bude v jednoválci k dispozici 41. Ti, kdo mají zkušenosti v jedné stopě, si na (zpomalené) reakce tříkolového stroje zvykají paradoxně déle než ti, kdo na motorce nikdy nejezdili.

Piaggio MP3 500 LT ABS

Piaggio MP3 500 LT ABS
Dvě kola vpředu sice nabídnou jistotu na povrchu s horší adhezí, a to zejména při brzdění, ovšem dvě kola zároveň znamenají i vyšší pravděpodobnost, že se nebudete umět vyhnout nerovnostem. S ohledem na stav silnic se pak zdá, že za řídítky tohoto stroje trefujete díry častěji, než kdybyste jeli na motorce. MP3 je pohodlná, ale ne mrštná. Z dvou nabízených verzí se rozhodně vyplatí sáhnout po „Sport“, a to především pro lepší brzdy.
Z obchodnického hlediska je třeba vzdát hold Piaggiu, kterému se s tříkolkami podařilo založit nový a evidentně perspektivní segment. MP3 se prodávají tak dobře, že dokonce kanibalizovaly maxiskútry i ve vlastní stáji.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 493 ccm, jednoválec |
Max. výkon: | 28,5 kW (38 koní) při 7250 ot./min. |
Max. točivý moment: | 46,5 Nm/ při 52500 ot./min. |
Průměrná spotřeba: | neudává se |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 280 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 249 900 Kč |