Hlavní obsah

Opravdový návrat legendy? Poprvé za volantem nového Fordu Capri

Automobilka Ford opět zapátrala ve své minulosti a oživila další slavné jméno. Zatímco před lety byl Ford Capri sportovně střiženým kupé, dnes se vrací jako elektrické SUV kupé s důrazem na praktičnost. Jak na nás zapůsobil po prvních kilometrech za volantem?

Foto: Ford

Ford Capri

Článek

Šéf automobilky Ford nedávno prozradil, že se podnik s modrým oválem ve znaku chce zaměřit především na ikony, tedy slavné modely ze své minulosti. Mezi ně se přitom řadí i model Ford Capri, vyráběný mezi lety 1968 a 1986, který vznikl jako ekvivalent Fordu Mustang pro evropské trhy.

Sportovně střižené sportovní kupé bylo zajímavé nejen designem a pestrou nabídkou motorů, ve které se objevovaly i šestiválce, ale také důrazem na dostupnou cenu a praktičnost, díky čemuž mohlo posloužit i jako rodinný vůz. A právě zde by měla být jedna ze spojitostí s novým Fordem Capri, který automobilka uváděla jako návrat legendy.

Na první pohled ale podobnosti nejsou zas tak očividné. Nové capri je totiž čistě elektrickým vozem se dvěma páry dveří a karoserií ve stylu SUV-kupé. A zatímco původní capri sdílelo komponenty s Fordem Cortina, základem novodobého následovníka je elektrická platforma MEB z dílny německého koncernu VW.

Ford chce skončit s nudnými auty, zaměří se na ikony

AutoMoto

Většinu základů už jsme ale probrali v článku věnovaném premiéře vozu, před pár dny jsme však měli příležitost se s vozem seznámit naživo a hlavně s ním absolvovat první kilometry z pozice za volantem. A jak na nás nový Ford Capri zapůsobil?

První setkání

Už při prvním setkání s autem na letišti bylo patrné, že se designéři pokusili přenést několik charakteristických prvků z minulosti do současnosti. Čtyřoký design světlometů sice vyniká až s aktivací denního svícení, zaujme ovšem vykrojení kapoty kolem světlometů i zatmavený pruh propojující světla a vytvářející tak náznak mřížky chladiče.

Z profilu vyniká především boční prosklení, které i díky zatmaveným sloupkům vytváří design připomínající hledí závodnické přilby. Styl zadního sloupku a jeho vykrojení kolem skla pak přináší připomínku původních kupé Ford Capri. Dvacetipalcová litá kola vyplňují podběhy důstojně, k dispozici jsou však i příplatkové 21“ lité disky.

Záď zas tak výrazná není, tedy snad jen s výjimkou velmi decentních zadních světel a nápisu Capri v plastové liště, která světla napříč zádí propojuje. Během prezentace jsme měli k dispozici auta ve žluté, modré a šedé barvě, přičemž žlutá autu opravdu sluší, v šedé se však jeho zajímavost poněkud ztrácela.

Usednutí do kabiny pak nepřináší nic nečekaného, tedy alespoň oproti dříve představenému modelu Ford Explorer, který rovněž stojí na sdílené koncernové platformě MEB a je menším sourozencem modelu Capri. Je sice příjemné, že Ford pojal zpracování kabiny po svém, určitých podobností si přesto nelze nevšimnout.

V kabině

Řeč je například o panelu ovládání světel, menším digitálním přístrojovém štítu či voliči jízdy vpřed/vzad na sloupku řízení. Kromě toho Ford bohužel převzal i volant s kapacitními tlačítky, kterého už se nyní i VW zbavuje. I tentokrát se nám tak povedlo v ostrých zatáčkách neúmyslně pomačkat pár tlačítek, včetně výhřevu volantu.

Samotný volant je pak zajímavý nejen svým zploštěním nahoře i dole, ale především spodním ramenem, které kombinací otvorů a stříbrné barvy okatě připomíná staré volanty sportovních vozů. Zkratky pro rychlé vypnutí asistenčních systémů, známé z čistokrevných fordů, zde bohužel nefungují.

Ve výbavě nechybí rozměrný průhledový displej, promítající důležité informace přímo do zorného pole, asi největší pozornost ale přitahuje vertikálně orientovaná obrazovka multimediálního systému, která má jedno překvapení: skrytou schránku. Sklon obrazovky se dá totiž upravit, čímž posádka získá přístup ke schránce, která se při zamčení vozu rovněž uzamyká.

I v kabině capri najdeme dotykovou lištu pro nastavení ventilace, oproti vozům VW je však rovnou podsvícená. Klimatizace se pak nastavuje pouze prostřednictvím displeje multimediálního systému. Ten přitom nabízí podobné uživatelské rozhraní a funkce jako běžné vozy značky Ford, jeho základem je ovšem systém převzatý z koncernu, který prošel kosmetickou úpravou.

Foto: Ford

Kabina nabízí i stylové ambientní podsvícení.

V přední části kabiny si pak zmínku zaslouží spousta odkládacích prostorů, včetně boxu pod loketní opěrkou a pod přední částí středového tunelu, šikovně umístěná bezdrátová nabíječka nebo originálně pojatý soundbar na palubní desce, jenž je součástí opravdu hezky hrajícího systému Bang & Olufsen.

Zadní sedadla nabízí dostatek prostoru před koleny i do šířky, nad hlavou však postavě vysoké kolem 185 cm příliš velká rezerva nezůstane. Tedy alespoň pokud se do sedačky více nesesune. I to je však jedna z daní za stylovou karoserii ve stylu SUV-kupé.

Zavazadlový prostor pak potěší jednoduchými tvary, které usnadní jeho využívání na maximum, boční kapsou na nabíjecí kabely, dvojitým dnem a především objemem. U zadokolky se bavíme o hodnotách 572/1510 litrů, čtyřkolka pak nabídne 567 až 1505 litrů, což jsou lepší hodnoty než u již dostupného sesterského modelu Ford Explorer.

Za volantem

Ford Capri sice stojí na koncernové platformě MEB a využívá elektromotory i baterie dodané od Volkswagenu, Ford si však dal tradičně záležet na vlastním ladění podvozku i systému řízení. V minulosti pak zřejmě promlouval i do samotné platformy, ostatně i výroba modelu Explorer čekala na dodání nového a výkonnějšího typu baterií.

Vraťme se ale k modelu Capri, který je dostupný ve verzi s pohonem pouze zadní, nebo obou náprav. Právě čtyřkolku jsme v rámci prezentace řídili jako první a úplně nadšení jsme nebyli. Nechápejte to tak, že by snad podvozek nebyl kvalitně naladěn, to se rozhodně říci nedá. Chyběl nám však ten klasický mix komfortu a sportovnosti, který umí v modrém oválu perfektně namíchat.

Podvozek modelu s pohonem všech kol sice slušně tlumil nerovnosti i na 20palcových kolech a byl solidně odhlučněn, karoserie nám však přišla možná až příliš houpavá, zatímco řízení působilo ve standardním nastavení lehce gumově, což se trochu změnilo s aktivací sportovního režimu. Tradičně velmi příjemné ale zůstalo zrychlení v přímce, které elektromobily zvládají bravurně.

Foto: Ford

Vůz dostal upravený podvozek i systém řízení. Jízdní vlastnosti by se tak měly odlišovat i od sesterského modelu Ford Explorer.

Poněkud koncentrovaněji a sportovněji na nás působila zadokolka, ostatně pomoci může i fakt, že má oproti čtyřkolce o 18 mm nižší podvozek. Jízda s tímto modelem nám přišla zajímavější i zábavnější, ostatně v utažených zatáčkách nebyl problém ani s lehkým rozhozením zádi. O zklidnění auta se standardně stará elektronika, zkušenější jezdci však mohou její zásahy i potlačit.

Na hodnocení spotřeby je po prvních jízdách ještě brzy, nicméně se čtyřkolkou jsme se pohybovali kolem 18,5 kWh/100 km, se zadokolkou pak kolem 15,5 kWh/100 km. Jízdní styl byl ovšem místy poměrně dynamický, takže údaje po pár kilometrech nelze brát jako příliš vypovídající hodnotu.

Zástupci automobilky se navíc pochlubili, že karoserie Fordu Capri má aktuálně nejlepší koeficient aerodynamického odporu mezi globálně prodávanými produkčními vozy značky. Zadokolka pak nabídne nejvyšší nabíjecí výkon 135 kW, čtyřkolka až 185 kW. Z 10 na 80 % baterie se tak řidiči dostanou již za 28, respektive 26 minut.

Závěr

Ford Mustang Mach-E je sice pocitem z jízdy a připomínkou klasických fordích podvozků stále někde jinde, ovšem to i cenovkou. Capri s pohonem zadních kol a větší baterií (menší se zatím nenabízí) ale pořídíte již nyní od částky 1 209 900 Kč, za čtyřkolku se připlácí dalších sto tisíc korun.

Bude přitom zajímavé sledovat, zda se evropskému zastoupení podaří zopakovat úspěch, kterého dosáhlo s modelem Puma. Původně malé sportovní kupé se vrátilo jako malý crossover, který ovšem vedle velmi kvalitních jízdních vlastností nabízel i neuvěřitelnou praktičnost. Poměrně brzy a nepřekvapivě se tak vyšvihl na přední příčky prodejnosti ve svém segmentu.

Ford Capri je zpět, s předchůdci má ale společné jen jméno

AutoMoto

Vrátí se cortina, escort či capri? Ford si nechal zapsat názvy starých modelů

AutoMoto

Výběr článků

Načítám