Článek
Omlazená insignia nabídne spíše kosmetické změny - jiné jsou světlomety nebo přední maska. V interiéru je nový multimediální systém, díky kterému částečně zmizela změť tlačítek, tolik kritizovaná u první generace tohoto modelu střední třídy. Novinkou je touchpad na středovém tunelu - stejně jako v případě podobného řešení u Lexusu jde o zbytečnost, která se složitě ovládá, je neintuitivní a běžné úkony s ní zaberou zbytečně moc času.
Insignia coby nástupce vectry měla už od prvních vyrobených kusů konstrukční problém ve vysoké pohotovostní hmotnosti a v malém vnitřním prostoru, třebaže vnější rozměry rozhodně podprůměrné nejsou. Tyto dvě nevýhody samozřejmě pouhé omlazení nemohlo odstranit - i pohledem této optiky se jeví dvakrát přeplňovaný turbodiesel jako sice hbitý, nicméně neokouzlující nástroj. Tedy rozhodně ne ve smyslu třeba BMW 335d (218 kW a 450 Nm). Ale i naftová Octavia RS (ano, je to o třídu nižší auto) nabídne lepší zrychlení na stovku (8,1 s) než nejvýkonnější turbodiesel od Opelu.
Dvě turba - malé a velké
Dvoulitrový motor BiTurbo, který se kromě insignie dává do astry, využívá dvě turbodmychadla – malé a velké, obě pracují buď samostatně, nebo společně. Malé turbodmychadlo se rychle roztáčí v oblasti nízkých otáček motoru, aby bylo dosaženo rychlého nárůstu plnícího tlaku. Opel tvrdí, že při 1500 otáčkách je k dispozici 80 procent točivého momentu (tj. 320 Nm, celkem motor přenáší 400 Nm). Motor má výkon 143 kW, tj. 195 koní. Třetí generace systému přímého vstřikování paliva common-rail s maximálním vstřikovacím tlakem 2000 barů využívá piezoelektrické vstřikovače.
Ne že by dvouturbový nafťák byl špatný, to vůbec ne, při plném plynu mezi dvěma a třemi tisíci otáčkami zažijete ten pravý zátah, pocitových rozdílů proti druhému nejsilnějšímu 2.0 CDTI (120 kW / 163 k a 350 Nm) ale zase tolik není. Jenže když už ho má Opel v nabídce, spousta zejména fleetových zákazníků bude zkrátka chtít to nejlepší, co je v danou chvíli dostupné.
Rozdíl ve zrychlení je 0,8 sekundy, dvouturbová insignia jede až 230 km/h (kombi 229 km/h), zatímco dvoulitr s jedním turbem zvládne „jenom” 218 km/h. Cenový rozdíl činí 63 tisíc korun vzhledem k tomu, že diesel si člověk kupuje kvůli úspornému provozu, o mnoho BiTurbo lepší není. A rozdíl v normovaně naměřené spotřebě činí zanedbatelných 0,2 litru, silnější verze je tedy mírně úspornější.
Manuál k pohonu 4x4 nedostanete
V nabídce je šestistupňový manuál, pokud ale chcete verzi 4x4, dostanete výhradně automatickou převodovku. Tu měl i zkoušený vůz, jehož motor při tachometrových 90 km/h točil pouhých 1500 otáček, při stotřicítce pak stále příjemných 2000 otáček. Spotřeba se v našem případě při plynulé svižné jízdě pohybovala mezi 7,5 až osmi litry. To na čtyřkolku s automatickou převodovkou není špatná hodnota.
Pochválit musíme jízdní komfort, který je i na devatenáctipalcových kolech díky adaptivním tlumičům velmi dobrý. Špatné není ani řízení a nástup brzd, nadprůměr střední třídy ale nepředstavují. Stejně jako celá insignia.
TECHNICKÉ ÚDAJE - Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo AT | |
---|---|
Motor: | 1956 ccm, čtyřválec, vznětový, 2x turbo |
Max. výkon: | 143 kW (195 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 400 Nm při 1700 ot./min. |
0–100 km/h: | 8,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 229 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,9 l/100 km |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 1753/587 kg |
Poháněná náprava: | 4x4, ev. přední |
Cena základní verze: | 517 900 Kč (1.8 - 140 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 767 900 Kč |