Článek
V předstihu jsem mohl tuto variantu octavií v obou verzích vyzkoušet na trase Vídeň-Brno v rámci jejich mezinárodní prezentace. Co první zkušenost napověděla?
Působivý vzhled
Auto dělají barvy a o sportovně laděném to platí dvojnásob. Zdá se, že Škodovka se trefila: Octavie RS začíná nabízet ve třech atraktivních odstínech - stříbrné diamantové metalíze, červené Corrida a černé magické s perleťovým efektem, ke kterým od příštího roku přibudou nově modrá Race Blue a žlutá Sprint Yellow, které - jak ukázal frankfurtský autosalon - těmto vozům sluší snad nejvíc. Pozornosti však neuniknou ani přední a zadní nárazník s integrovaným spoilerem či spoiler pátých dveří u liftbacku. Nechybí ani dvojitá koncovka výfuku z ušlechtilé oceli. Pozornost na sebe strhávají speciální 17palcová kola z lehkých slitin, která mohou být za příplatek dodána i v 18palcovém rozměru.
Uvnitř vítá uživatele sportovní interiér, v němž výrobce vsadil na kombinaci černé a stříbrné barvy, kůže a látky společně s hliníkovým dekorem s hedvábným leskem. Působivé jsou pedály z nerezavějící oceli s pryžovými protiskluzovými ploškami, perfektní tříramenný volant a nová sportovní sedadla, která poskytují bezvadnou oporu těla i při ostrém projíždění zatáček. Ve výčtu estetických řešení, která prohlubují emocionální vnímání Octavií RS jako energicky založených aut, by se dalo ještě pokračovat.
Pokud jde o výbavu, v té základní se objevují například elektronický stabilizační systém (ESP), xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, klimatizace Climatic a čtyři airbagy. Škoda že výrobce nezařadil do standardu hlavové airbagy -uživatelé "eresa" by si je určitě zasloužili. V nabídce jsou totiž - obdobně jako tempomat, příprava na telefon, dešťový senzor, navigační systém atd. - za příplatek.
Chlouba pod kapotou xx Čemu za svůj superlativní přívlastek nejsilnější tyto octavie vděčí? Především motoru s označením 2,0 TFSI. Tím je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu do válců o výkonu 147 kW (200 koní). Ten je s to propůjčit liftbacku zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s a maximální rychlost 240 km/h, v případě kombíku jde o hodnoty 7,5 s a 238 km/h. Přirozeně že i hodnota nejvyššího točivého momentu 280 Nm dosahovaná při 1800 až 5000 ot./min. má zásluhu na tom, aby "eresa" dávala o sobě na silnici patřičně vědět. Extrémní rychlosti jsme odzkoušeli na letištní ploše v Drnholci a musím potvrdit, že nejsou nadsazené.
Řidič má dobrý pocit z každého sešlápnutí plynového pedálu, neboť auto na ně reaguje spontánně a dokonce i na šestku ve vysoké rychlosti je schopno dále, byť ne tak markantně, zrychlovat. Ale ta "šestka" ručně řazené převodovky má v této situaci více za úkol potlačit hluk a spotřebu. Ta bude pro uživatele zvlášť dnes nikoli nevýznamným ukazatelem. Motor živí benzín s oktanovým číslem 98, ale přípustný je i s číslem 95. Výrobce udává spotřebu pro režimy město 10,9 l, mimo město 6,0 l a pro kombinaci 7,8 l benzínu na 100 km, což nebylo nepříznivé na tak silný vůz. Zkušenost naší dvoučlenné posádky vyzněla v běžném stylu na 8,5 l na 100 km, když jsme plynový pedál pořádně "prošlápli", hodnota nedosahovala 12,5 l na 100 km.
Rozumný kompromis
Špičkovému motoru, který se zrovna tak skrývá v novém Golfu GTI, bezchybně sekunduje podvozek, i když v zájmu ještě vyšší bezpečnosti proti běžným octaviím o něco přitvrdil (je však komfortněji naladěn než v předchozí generaci Octavií RS) a také byl o 12 mm snížen, což přispívá nejen ke zvýšení stability těchto vozů ve všech ohledech, ale částečně i ke snížení hladiny vnějšího hluku. Brzdy šlapou na jedničku - nevadnou ani po opakovaném sešlápnutí. Řazení je přesné, lehké, a řízení se díky tomu stává ještě příjemnějším.
Je dost modelů aut s přídomkem RS, v nichž bije daleko divočejší srdce než v těchto škodovkách. U octavií však cílem zjevně nebylo vyždímat z nich ještě bouřlivější hodnoty. I když by velmi dobrý podvozek na ně určitě měl. Šlo totiž zároveň o to nijak neomezit ty vlastnosti, za něž jsou octavie obecně doslova velebeny, tedy za prostornost včetně oceňované velikosti kufru a pohodlí pro pětičlennou posádku. Tak tato výkonná auta mohou sloužit jako rodinná či služební, prostě jako běžné octavie v obou verzích. Vznikl tím rozumný kompromis - Octavie RS jsou nejen sportovní, ale také praktická auta.
Zájemců o Octavie RS by mohlo být hodně. Avšak už základní cena - 754 900 Kč za liftback a 794 900 Kč za kombík -jich hodně odradí. Za ty peníze by mohli pořídit skoro dvě nové octavie v základním provedení. S tím koresponduje odhad o podílu "eres" na celkových prodejích octavií u nás - pět procent. Octavia RS tak spíš hraje na strunu zvyšování image značky Škoda Auto.
Škoda Octavia RS a špičkoví konkurenti ve třídě | ||
Model | Octavia RS | Focus Ford ST |
Délkaxšířkaxvýška (mm) | 4578x1769x1447 | 4362x1840x1497 |
Rozvor (mm) | 2578 | 2640 |
Objem. zavazadl. prostoru (l) | 560 | 385 |
Typ motoru | přeplňovaný zážeh. čtyřválec s přímým vstřikem paliva | přeplňovaný zážeh. pětiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 | 2522 |
Max. výkon (kW/ot. min.-1) | 147/5100 | 165,5/6100 |
Max. toč. moment (Nm/ot.min. -1) | 280/1800 | 320/1600 |
Převodovka | manuální 6st. | manuální 6st. |
Zrychlení 0-100 (km/h) | 7,3 | 6,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 240 | 241 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 7,8 | 9,3 |
Základní cena (Kč) | 754 900 | zatím nestanovena |
Model | Opel Cosmo Astra 2,0T | Golf VW GTI |
Délkaxšířkaxvýška (mm) | 4249x1753x1460 | 4204x1759x1485 |
Rozvor (mm) | 2614 | 2578 |
Objem. zavazadl. prostoru (l) | 370 | 350 |
Typ motoru | přeplňovaný zážeh. čtyřválec | přeplňovaný zážeh. čtyřválec s přímým vstřikem paliva |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 | 1984 |
Max. výkon (kW/ot. min.-1) | 147/5400 | 147/5100 |
Max.toč. moment (Nm/ot.min. -1) | 262/1950 | 280/1800 |
Převodovka | manuální 6st. | manuální 6st. |
Zrychlení 0-100 (km/h) | 8,2 | 7,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 230 | 235 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 9,3 | 8,1 |
Základní cena (Kč) | 710 900* | 789 000* |
*) Ceny pětidveřových hatchbacků |