Článek
Třetí generací získalo Clio na výrazu. Příď vozu je oproti předchůdcům odvážnější a agresivnější. Clio si za dobu svého života vybudovalo slušnou základnu obvivovatelů, kteří naváhají vůz využít k soutěžním účelům. Nové Clio je pro sportovní využití přímo předurčeno.
Na první pohled každého pozorovatele zaujmou zvětšené světlomety, které navíc mají na každé straně dodatková světla. Ta se v závislosti na poloze volantu rozsvěcejí a pomáhají tak osvětlit prostor v zatáčce, který zůstává vzhledem k nastavení hlavních světel neosvícena. Nejedná se o klasický systém adaptivních světlometů, který nabízí ostatní výrobci. V jejich případě se natáčejí hlavní světlomety. Systém uvedený Renaultem je v porovnání s konkurenčními z dlouhodobého hlediska s příhlédnutím k možným poruchám jednodušší.
Větší je i logo automobilky, zcela v duchu aktuálního designu ostatních nových modelů Renaultu. Zadním partiím pak dominují velké sdružené světlomety a opět logo automobilky doplněné názvem modelu Clio. Při celkovém pohledu zaujme Clio bohatým prosklením, včetně panoramatického dvoudílného střešního okna.
Praktický interiér
Interiér vozu je řešen prakticky s dostatkem odkládacích ploch. Pro ilustraci zmíním úložný prostor v přední schránce o objemu přes devět litrů. Použité materiály jsou příjemné a pro údržbu praktické. Zpracovnání je velmi zdařilé a tak při jízdě po pražských kostkách nic nevrže a neskřípe.
Pracoviště řidiče je přehledně uspořádané. Přístrojovou desku tvoří otáčkoměr a tachometr. Doplňuje je mezi nimi uložený displej palubního počítače. Informace o rádiu, přehrávači CD a klimatizaci řidič nalezne na displeji ukrytém v kapličce na středovým panelem. Ovládací prvky na něm jsou řešeny minimalisticky, nicméně jim to neubírá nic na funkčnosti a praktičnosti. Zkrátka méně znamená někdy více.
Motor a jizdní vlastnosti
Vznětový čtyřválec o objemu 1461 ccm je vybaven vstřikováním Common rail a je nabízen ve třech výkonových verzích 50, 63 a 78 kW. Pod kapotou testovaného vozu byla padesáti kilowatová verze, která disponuje maximálním výkonem při 4000 otáčkách za minutu. Jednotka po se po nastartování vyznačuje klidným a tichým chodem. Hluk do dobře odhlučněného interiéru neprotinká nijak výrazně i při vyšším zatížení motoru.
Agreát patří k tomu lepšímu, co Renault v současné době nabízí. Pracuje spolehlivě s lehkostí. Výkonnější verze jsou spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou, testovaný vůz si však plně vystačil s klasickou pětistupňovou.
Clio, i přes relativně vyšší pořizovací cenu, patří do segmentu malých vozů a v těchto rámcích nabízí komfortní svezení. Homologace hovoří o pěti dospělých cestujících. Avšak v praxi na delších cestách bude třem cestujícím poněkud těsno a to i přes zvětšení oproti předchozí generaci. Sedadla jsou pohodlná a v předo poskytují dostatečné boční vedení.
V zatáčkách působí Clio jistě a sebevědomně. Odpružení vozu je nastaveno komfortně, i když při průjezdu příčných nerovností je poněkud tvrdší.
Bohatá výbava plusem
Testovaný vůz byl ve výbavě Expression za 398 600 korun, jeho výsledná cena se však s doplňkovou výbavou vyšplhala na 517 600 korun. A to především díky manuální klimatizaci (35 000 Kč) a střešnímu oknu (26 000). Za deset tisíc korun byl vůz vybaven panoramatickým střešním oknem. Ve výbavě je dále radio s přehravačem CD, který zvláda i formát MP3 (18 000). K pohodlí přispívají vyhřívaná přední sedadla (6000) a elekrická zrcátka.
Z hlediska bezpečnosti nabízí čtveřici airbagů: dva adaptabilní čelní airbagy vpředu a dva bočí airbagy vpředu. Za příplatek 12 000 korun jsou k dispozici i okenní airbagy. V základu je ABS s elektronickým systémem rozdělení brzdné síly EBV spojený s asistenčním systémem brzd AFU, dále pak výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče.
Bezpečnost s pěti hvězdičkami
V nárazových testech sdružení Euro NCAP si Clio polepšilo. Oproti svým předchůdcům (v letech 1996 a 2000) získalo v ochraně posádky plné pětihězdičkové hodnocení. V roce 2000 získalo čtyři hvězdičky a o čtyři roky dříve dokonce jen dvě. Výsledek je důkazem, za jak důležitý považují šéfové Renaultu model Clio považují. Větší bezpečnosti dosáhl Renaut především zvýšením pevnosti karosérie a vytvořením nových deformačních zón.
Příznivému hodnocení napomohly i bezpečnostní pásy s předpínači na předních sedadlech, systémy uchycení ISOFIX pro dětské zádržné systémy. Čtyři hvězdičky z pěti možných si Clio vysloužilo v ochraně dětských pasažérů. Takové hodnocení nedosahují ani větší a na první pohled bezpečnější vozy.
Technické údaje | |
Renault Clio 1,5 dCi Expression | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1461 ccm |
Max. výkon | 50 kW/4000 ot.min. |
Max. točivý moment | 160 Nm/1700 ot.min. |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5,3 |
Mimo město | 4,3 |
Kombinace | 4,6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 156 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 15,2 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3986 mm |
Výška | 1496 mm |
Šířka | 2025 mm |
Rozvor | 2575 mm |
Objem zavazadelníku | 288 l |
Pohotovostní hmotnost | 1165 kg |
Ceny | |
Cena výbavy Expression | 398 600 Kč |
Cena testovaného vozu | 517 600 Kč |