Článek
Citroën C3 Aircross je líbivé auto vezoucí se na módní (a stále neopadající) vlně SUV. Jde vlastně o přifouknutou C3 s několika extravagantními doplňky typu mohutného oplastování. Samotný základ s úzkými světlomety je stejný, proti základní C3 má verze Aircross rovnější střechu v oblasti zadního sloupku.
C3 Aircross je dlouhý 4155 mm, široký 1976 mm a vysoký 1605 mm. Testované provedení mělo sedmnáctipalcová kola s povedeným designem a pozornost budilo zejména díky červeno-bílo-černé barevné trojkombinaci, ta se na autech jen tak nevidí.
Vnitřek stejný jako v C3, zadní sedačky posuvné
Vnitřek vozu je v podstatě zcela totožný, znamená to přehledné přístroje, ale také kompletně dotykové ovládání, včetně nastavení klimatizace. A to není i kvůli průměrné odezvě na dotyk (a nulové haptické vazbě) příliš komfortní, ani po 14 dnech za volantem jsem si nezvykl. Trochu otravné je, že navigační data se pár vteřin inicializují, kuriozitou je pak mužský hlas při navigování. Ale samotné zobrazení mapových podkladů od TomTomu je přehledné, tady není moc co vytýkat.
Líbivé jsou sedačky. Jednak jsou pohodlné a vhodně tvarované (navíc sklon seřizujete kolečkem, pásy jsou výškově nastavitelné) a rovněž jsou vyrobeny z na omak příjemné látky. Problém je, že vzadu je málo místa pro kolena, a pokud jako my máte obří prosklenou střechu, pak i pro hlavu. Cestující nad 175 centimetrů si vzadu nesednou pohodlně, a to u primárně rodinného auta zamrzí.
Zadní sedačky lze pomocí látkového poutka snadno sklopit (i s praktickým dostatečně dimenzovaným průvlakem na lyže), lze je i o 15 centimetrů posunout - ani tak ale pro posádku a zavazadla nevyčarují dostatek volného místa. Pokud C3 Aircross berete jako auto určené zejména pro městský a příměstský provoz pro dva dospělé a jedno či dvě menší děti, je to v pořádku, v opačném případě musíte zvolit jiný model. V základu nabízených 410 litrů je dobrým průměrem dané kategorie.
Dobrý podvozek, ale odtažité řízení
Řízení má příliš horlivý posilovač, což kazí zábavu za volantem. Je celkem přesné, ale o zbývající trakci předních pneumatik vám neřekne naprosto nic. I na sedmnáctipalcových kolech (obouvajících zimní pneumatiky Barum Polaris 3) byl komfort odpružení velice dobrý, jen občas u ostřejšího zlomu byl cítit ráz od zadní jednoduché nápravy s torzní příčkou.
Všechny verze mají poháněnou výhradně přední nápravu, na 4x4 se tu nehraje. Máte pouze jakousi elektronickou náhradu v podobě tzv. Grip Control, což je de facto přenastavení elektronické stabilizace. Ta je mimochodem vypínatelná jen při malých rychlostech do cca 30 km/h, pak se samočinně aktivuje. Potěšil asistent pro sjíždění prudkých svahů, což na uklouzaných silnicích dělá často problém i zkušenějším řidičům.
Benzínové motorizace výhradně tříválcové
Tříválcová dvanáctistovka o výkonu 110 koní postačuje, výkon jí bere šestistupňová automatická převodovka (příplatek 45 tisíc). Pokud budete chtít jet svižně, musíte ji více točit, spotřeba při normální jízdě lehce přesahuje sedm litrů. Automat při pomalé jízdě trochu cuká, jinak je ale příjemným společníkem. Při 90 km/h točí motor stále snesitelných 1900 otáček, při dálničním limitu 2600 otáček. Druhou volbou pro tuto motorizaci je přímo řazená, ovšem pouze pětistupňová převodovka.
Citroën C3 Aircross je designově výrazným rozšířením již tak bohaté nabídky malých SUV a crossoverů. Potěší komfortním a celkově jistým podvozkem, výraznějším handicapem je odtažité řízení a málo místa pro cestující v druhé řadě. Cena startuje na částce 309 tisíc, proti o něco menšímu C3 si tak připlatíte nemalých devadesát tisíc.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1199 ccm, zážehový tříválec |
Max. výkon: | 81 kW/110 k při 5500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 205 Nm při 1500 ot./min. |
0–100 km/h: | 10,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 183 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,5 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 203 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 309 900 Kč (1,2 - 82 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 424 900 Kč |