Hlavní obsah

Muzejní ikona v novém balení. Test Mercedesu třídy S v úpravě Manufaktur

9:22
9:22

Poslechněte si tento článek

Třídu S od Mercedesu v drtivé většině případů vídáme v jednom z mnoha odstínů šedé. K vlajkové limuzíně třícípé hvězdy konzervativní konfigurace dokonale pasují. Ovšem to neznamená, že se nelze zasnít. Fantaziím totiž meze neklade zejména dílna Manufaktur.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz S v úpravě Manufaktur

Článek

Pokud klasický katalog u luxusních aut nestačí, obvykle je čas na rozšířenou nabídku individuálních úprav. Není přitom řeč jen o mistrovských dílech od divize Bespoke značky Rolls-Royce. Nevšední přání lze plnit i o kategorii níže.

Programy Individual od BMW, Exclusive od Audi nebo SVO od Jaguar Land Roveru dokážou nabídnout rozšířené možnosti, či dokonce splnit takřka jakékoli přání, které projde homologačním procesem.

Mercedes-Benz má nyní se svou dlouholetou divizí Manufaktur také velké plány. Spustil dokonce i speciální individualizací studio v německém Sindelfingenu, které slibuje pokročilé techniky lakování a nové materiály.

Mercedes rozšiřuje individualizační program Manufaktur, zájem roste

AutoMoto

Nabídka individualizace exteriéru i interiéru je k dispozici pro kompletní portfolio třídy S, EQS, GLS, GLE, GLE kupé, Mercedes-AMG SL, GT kupé a GT 4dveřové kupé. Nejširší nabídka s více než milionem možných kombinací je dostupná pro třídu G, kterou si takto upravuje přibližně 9 z 10 zákazníků.

Demonstrací možného budiž testovaná konfigurace českého zastoupení - S 560e 4 Matic L. Protože za každým takovým rozmáchlým projektem má být příběh, inspirací pro specifikaci této třídy S byl Mercedes-Benz 280 SE z roku 1972 ve zlatém hávu s modrým interiérem stojící v továrním muzeu ve Stuttgartu. Konkrétní nový vůz má být jeho současným odrazem.

Foto: Mercedes-Benz

Muzejní kus Mercedesu 280 SE posloužil jako inspirace.

Ačkoli zlaté „esko“ s modrým interiérem zní zvláštně a pohled do virtuálního konfigurátoru vás také nejspíš nepřesvědčí, je potřeba uznat, že na fotkách a především naživo vše hraje velmi dobře.

Zlatý lak Kalahari má příjemně teplý odstín a není tak křiklavý, jak by se mohlo zdát. Navíc v kombinaci s černými doplňky jde o zdařilé balancování na hranici vkusu.

Totéž se děje uvnitř, kde modrý interiér z kvalitní kůže a klavírní lak doplňků s linkami dříve vyhrazenými jen pro maybachy navodí pocit výjimečného luxusu. Ten ale trochu sráží zlaté výšivky s logem značky na polštářcích předních hlavových opěrek, které už jsou na nás trochu příliš.

Kvalitní a digitální

Odhlédneme-li od individualizace, je rovněž zajímavé zhodnotit současnou třídu S, která je v nabídce od roku 2021. Nachází se tudíž v polovině životního cyklu ještě před modernizací. Před čtyřmi lety dorazila s revolučním designovým jazykem exteriéru a novou architekturou interiéru, která se mezitím rozšířila do celé modelové řady, aby už současné novinky kráčely trochu jiným směrem.

O digitálních radostech a strastech je nová třída S více než kdykoli předtím, ale zase o trochu méně než třeba elektrický ekvivalent EQS nebo nová třída E se třemi obrazovkami. Dominuje vertikálně položený displej infotainmentu o úhlopříčce 12,8 palce. Celkově se Mercedes soustředil na hlasové a dotykové ovládání. Nová generace tak má o 27 fyzických tlačítek méně než předchůdce.

Klíčové funkce jako regulace teploty klimatizace jsou po ruce a displej přidává i haptickou odezvu, rovněž práci s multimédii nebo navigací se lze poměrně jednoduše naučit. Ve výsledku je tak obrácená orientace výhodná v tom, že řidič má k ikonkám blíže a orientace mapy je rovněž příjemnější – vidíte delší trasu před sebou.

Zásadní je i rychlá reakce nebo špičkové rozlišení obrazovek. Mercedes k tomu přidává i navigační pokyny využívající virtuální realitu, šipka se vám nad odbočkou už vznáší dokonce i prostřednictvím head-up displeje, což je v neznámém hustém provozu příjemné.

Řidič je také neustále snímán kamerou s umělou inteligencí. Nejen proto, aby byl varován před únavou, ale například i proto, aby se zadní clona stáhla, pokud se ohlédne přes rameno.

Na digitálním honu však nacházíme i věci, které nám nejsou tolik po chuti. Právě průhledový head-up displej působí rozostřeně, což může být individuální vjem. Příjemný každému nemusí být ani 3D efekt přístrojového štítu řidiče, který je tvořen dvěma sklíčky pod sebou.

Test Mercedesu třídy E: Tradiční i digitální

Testy

Z pohledu ovládání také nejsme zcela spokojeni s kompletně dotykovým volantem. Na rozdíl od tlačítek, která si časem zapamatujete a obsluhujete intuitivně, musíte tady ovládat kompletní systém skrze plošky, na které se musíte soustředit, abyste jim dali přesný pokyn, na který reagují. U Volkswagenu už krok zpět udělali, Mercedes se k tomu, zdá se, nechystá ani po letech.

Interiér je každopádně precizně zpracovaný s vybranými materiály. Designem však už zaujme spíše fanoušky moderních prosklených vil – ve srovnání s předchůdcem, který nabídl spíše rozevláté baroko.

Skvělý pohon

Třída S nabízí stále široké portfolio motorizací, které jsou ale postupně elektrifikovány. Nejvyšším stupněm elektrifikace budiž testovaná verze S 580 e 4Matic.

Kombinuje třílitrový zážehový motor s výkonem 270 kW (367 koní) a elektromotor o výkonu 110 kW (150 k). Systémový výkon je 375 kW (510 k) s točivým momentem 750 Nm.

Netřeba proto zdůrazňovat, že dynamika vozu je výjimečná. Co je ale mnohem podstatnější, je dokonalé sladění obou částí pohonu. Spalovací jednotka se připojuje skutečně neznatelně, tiše a velmi rychle.

Foto: Mercedes-Benz

Honosné označení S 580e toho příliš nenapoví.

Navíc elektrickou část nemá jen tak pro doplnění, v každodenních popojížďkách umí hrát i první housle. Trakční akumulátor má kapacitu 28,6 kWh, rychlonabíjení výkonem až 60 kW zajistí z nuly na 100 % za zhruba 30 minut. Vyplatí se tak nabíjet i při kratších zastaveních. Po plném nabití vůz ujede přes 100 kilometrů.

Velmi dobře řešeno je ovládání stupně samočinné rekuperace prostřednictvím pádel pod volantem. Navolit lze i nulovou rekuperaci po puštění akcelerátoru, kdy auto krásně plachtí. Vzhledem k propracované aerodynamice tak lze i na relativní rovině proplachtit nečekaně dlouhou vzdálenost v naprostém tichu.

Je tedy sympatické, že plug-in hybrid svými parametry a naladěním v tomto případě dělá vše pro to, aby jej majitel skutečně nabíjel a nevolil jen kvůli snížené normované emisní zátěži své firmy.

Plavný a agilní

Podobná absolutoria si zaslouží odpružení, a to klidně už v základním provedení, které už používá vzduchové měchy. Pocit, že se vznášíte či plujete po vozovce, je omamný. Skvěle zvládá i hluboké nerovnosti, rolety uprostřed zatáčky a další neduhy českých okresek.

Posun oproti předchůdci pak zároveň spatřujeme v agilitě vozu. Podvozek velmi účinně potlačuje náklony a řízení je i přes svou typickou vláčnost dostatečně přesné na to, abyste si s tímto autem troufli na opravdu vysoké tempo, které dříve třídě S nebylo tolik vlastní. V šíři, kterou nabízí od komfortu po dynamické vlastnosti, je to nejspíš jedno z nejschopnějších aut světa.

Především ve městě pak řidič ocení zadní natáčecí kola, která zvládnou v našem případě 4,5stupňový, ale volitelně až 10stupňový úhel. Ani parkovací domy tak nebudou strašákem, řidiči totiž připadá, jako by se auto otáčelo kolem něj. Zároveň je systém ideálně nastavený tak, aby při jízdě řidiči jen nenápadně pomáhal a nepřekvapil jej přílišným vybočením zadních kol v zatáčce.

Závěr

Ačkoli počátky motorismu, kdy se automobilky spokojily jen s dodáním pohonu a zbytek se ve věhlasných karosárnách vyráběl zcela na míru, jsou nenávratně pryč i díky programům, jako je Manufaktur, může být jinak všudypřítomná limuzína třídy S opravdu výjimečná.

Testovaný plug-in hybridní pohon pak dokázal, že není nutným elektrifikovaným zlem, ale funguje ve všech možných podmínkách dokonale. Pro leckteré schéma použití může být ideální volbou, nikoli kompromisem.

Mercedes-Benz S 560e 4 Matic L
Pohon:2999 cm3 zážehový přeplňovaný šestiválec, plug-in hybrid
Max. systémový výkon:375 kW/510 k
Max. systémový točivý moment:750 Nm
Převodovka:devítistupňová samočinná
Poháněná náprava:všech čtyř kol
0–100 km/h:4,9 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:0,9 l/100km, 24,6 kWh/100 km
Dojezd na elektřinu dle WLTP:110 km
Kapacita baterie:28,6 kWh
Pohotovostní hmotnost:2 470 kg
Délka × šířka × výška:5 289 x 1 954 x 1 503 mm
Základní objem zavazadelníku:350 l
Základní cena modelu:3 108 490 Kč (S 350d L)
Základní cena motorizace:3 734 060 Kč
Cena testovaného vozu:5 196 032 Kč

Test Mercedesu EQB: Rodinný elektromobil staví na praktičnosti

Testy

Test Mercedesu EQS: Limuzína nového věku

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám