Hlavní obsah

Modernizovaný Ford Kuga v testu: Radosti i dotykové starosti

Jeden z nejprodávanějších modelů značky Ford na evropských trzích prošel začátkem roku výraznou proměnou, která může nadchnout zvenčí, ale v kabině budí rozpaky. Do techniky se však naštěstí příliš nesahalo.

Foto: Petr Horník, Novinky

Ford Kuga

Článek

Ford Kuga, jeden z dlouhodobě nejprodávanějších modelů automobilky na starém kontinentu, je ve své aktuálně třetí generaci na trzích již od roku 2019. Začátkem roku 2024 tak došlo k nevyhnutelnému a automobilka představila modernizaci, která přinesla několik zásadních změn.

Tou nejvýraznější je kompletně přepracovaná příď s novou maskou chladiče a novými světlomety. Ty jsou standardně full LED, volitelně ale nabízí i LED Matrix technologii, která stínuje okolní provoz v závislosti na informacích z kamer i dat navigace. Jejich výkon je přitom velmi solidní a stínování funguje spolehlivě.

Světlomety mají výraznější světelný podpis, který u příplatkových světel propojuje LED linka vedená pod kapotou. Nové je také tvarování nárazníku a logo modrého oválu, které bylo přesunuto z kapoty do masky a sází na jednodušší styl.

Modernizovaný Ford Kuga odhalen, známe i české ceny

AutoMoto

Změny proběhly také v zadních partiích vozu, kde vidíme opět full LED lampy s novou grafikou. Automobilka dále upravila páté dveře a nárazník, včetně jeho difuzoru. Příjemnou drobností jsou poctivé ozdobné koncovky výfuku.

Nová barva i výbava

S modernizací došlo i k uvedení nových barev, nových disků a nové výbavy Active X, která by měla kombinovat hodnotný vzhled s dobrodružným charakterem. A přesně to se testovanému vozu daří velmi obstojně, obzvlášť v nevšední zelené barvě a na 19“ litých kolech.

Ačkoli jsme uměli ocenit decentnost kugy i před modernizací, pravda je, že s novými tvary působí vůz dravěji a zajímavěji. Změna exteriéru tak rozhodně nebyla ku škodě. Totéž se však s čistým svědomím nedá říct o modernizaci kabiny.

Příjemnou inovací je 12,3“ digitální přístrojový štít s modernější grafikou a rychlejším zobrazením, ukrytý v tradiční kapličce přístrojů. Z palubní desky pak nově vystupuje 13,2 palce velký displej infotainmentu, který nově nabízí operační systém SYNC 4.

Infotainment slibuje dvakrát vyšší výpočetní výkon, 5G konektivitu, cloudovou navigaci i bezdrátovou konektivitu s mobilními zařízeními, což jsou skvělé inovace. Displej má modernější grafiku a běhá skutečně svižně. Bohužel do něj ale ford integroval i ovládání ventilace, která tak přišla o vlastní panel.

Chápeme, že v dnešní době jde o běžný postup, kuga tím ale přichází o kousek ze své dříve skvělé ergonomie. Ovládání ventilace je sice stále vidět, vyžaduje ale častěji odvracet zrak od silnice. Pod výdechy ventilace tak už zůstalo jen pár tlačítek a otočný volič hlasitosti audia.

Až na tenhle přešlap ale zůstává kabina kugy nesmírně příjemným místem. Potěší nejen snadná deaktivace (často chybujícího) upozornění na rychlostní limity a vedení v pruzích pomocí tlačítek na volantu, ale také nová sedadla s certifikací AGR, nabízející velmi příjemnou kombinaci komfortu a opory těla. Včetně možnosti prodloužení sedáku.

Zadní sedadla jsou rovněž pohodlná, navíc poměrně variabilní. Dělenou lavici lze posouvat v rozmezí až 150 mm, čímž lze upřednostnit prostor v kabině či kufru, opěráky navíc disponují nastavením sklonu. Vzadu se tak pohodlně usadí i urostlejší jedinci.

Zavazadlový prostor nabízí standardní objem v rozmezí 590 až 581 litrů, v závislosti na přítomnosti minirezervy a pozici zadní lavice. Při sklopení opěradel dělených v poměru 60:40 ale jeho objem vzrůstá až na 1530 litrů.

Ford Kuga je dostupný s čistě spalovacím, hybridním a plug-in hybridním pohonným ústrojím, přičemž pouze testovaný hybrid nabízí systém inteligentního pohonu všech kol.

Základem pohonného ústrojí je 2,5litrový atmosférický zážehový čtyřválec, který ve spolupráci s elektromotorem nabízí nejvyšší kombinovaný výkon 132 kW (180 k), respektive 134 kW (183 k) při pohonu všech kol. Nejvyšší točivý moment automobilka bohužel neuvádí, zrychlení z nuly na 100 km/h ale slibuje za 8,3 sekundy a maximální rychlost by měla dosahovat až 196 km/h.

Jediná čtyřkolka

Motor je spojen s eCVT převodovkou a výkon putuje na systém inteligentního pohonu všech kol. Ten primárně pohání kola přední, na displeji je však možné sledovat, že při rozjezdech, pružném zrychlení (i ve vyšších rychlostech) a svižné jízdě automaticky posílá část výkonu na zadní kola. O trakci tak není nouze. Hybridní čtyřkolka a plug-in hybrid navíc po modernizaci slibují utáhnout až 2,1tunový brzděný přívěs.

Celé pohonné ústrojí ale ohromuje především svou kultivovaností, kdy často v nižších rychlostech ani nepostřehnete nastartování a zapojení spalovacího motoru. Ke střídání elektrického a spalovacího pohonu přitom dochází poměrně často, kuga se totiž snaží maximálně využít kapacitu 1,1 kWh kapalinou chlazené baterie.

Spalovací motor působí kultivovaně i ve vyšších rychlostech, vědět o sobě dává většinou jen při prudké akceleraci, kdy se projeví charakteristický monotónní hluk CVT převodovky. Zrychlení sice nepůsobí kdovíjak dramaticky, tempo ale hybridní kuga nabírá svižně.

Foto: Petr Horník, Novinky

Hybrid potěší kultivovaností i spotřebou.

Mimořádně působivá je však i spotřeba, která se dlouhodobě pohybovala kolem 6 l/100 kilometrů. Na delší trase s lehkou nohou ale nebyl problém stlačit spotřebu dokonce pod hranici 5 l/100 km, což je na praktické rodinné SUV s pohonem všech kol a výkonem přes 180 koní skvělý výsledek.

Další silnou stránkou kugy je podvozek, který svým naladěním připomíná spíše velký hatchback než SUV. Pocitově je spíše tužší, díky tomu ale kabina působí stabilně i při ostřejším průjezdu zatáček, současně ale zvládá velmi schopně filtrovat běžné nerovnosti bez zbytečného poskakování či hluku v kabině.

Jízdní kvality podtrhuje také příjemně nastavené řízení a dostatečně výkonné jsou i brzdy. Jejich nástup by sice mohl být ostřejší, v první fázi sešlápnutí pedálu ale musí tradičně rekuperovat brzdnou energii do baterky.

Rodinný parťák

Již před modernizací působil hybridní Ford Kuga jako nadaný rodinný parťák, který nadchne jízdními vlastnostmi, spotřebou i praktičností kabiny. Modernizace prospěla jeho vzhledu i palubní technice, zamrzí ale přechod na čistě dotykové ovládání. Kvality hybridního pohonu a skvěle naladěného podvozku ale naštěstí přetrvaly.

A co ceny? S benzinovou patnáctistovkou pořídíte kugu od 649 900 Kč, hybrid startuje od 751 900 Kč a čtyřkolku nekoupíte pod 805 900 Kč. Pokud ale zatoužíte po testované výbavě Active X, rázem jste minimálně na částce 913 900 korun. A stále je za co připlácet. Za podobně schopné a vybavené SUV dnes ale bohužel nejde o výjimečné ceny.

Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD
Spalovací motor:2490 ccm, hybridní čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:134 kW (183 k)/- Nm
Převodovka:eCVT
Poháněná náprava:AWD
0–100 km/h: 8,3 s
Nejvyšší rychlost:196 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP5,7 - 6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže:54 l
Provozní/maximální hmotnost: 1765/2315 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu: 2100 kg
Délka × šířka × výška:4604 x 1882 x 1690 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:518/1530 l
Základní cena:649 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:913 900 Kč
Cena testovaného vozu:1 004 100 Kč

Ford chce skončit s nudnými auty, zaměří se na ikony

AutoMoto

Vedení Fordu označilo čínské automobilky za existenční hrozbu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám