Hlavní obsah

Méně pálivá M5. Test osmiválcového BMW 550i

Novinky, Martin Žemlička

Vyrazit na cestu dlouhou 1900 kilometrů v osmiválcovém BMW řady 5 může někomu připadat jako bláznovství. Většina cesty vedla po německých dálnicích (takže bez omezení rychlosti), jaký ale byl konečný účet za spálený benzín?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 550i

Článek

Základem pro aktuální řadu 5 je benzínový čtyřválec o výkonu 135 kW (184 k) a 270 Nm. Na druhém konci tabulek je pak sportovní verze M5, respektive o trochu méně výkonné provedení 550i. V mnoha ohledech jsou si verze podobné. Základ osmiválce je totožný: stejný je zdvihový objem (4395 ccm), počet válců i ventilů a koneckonců i kompresní poměr (10:1).

Ve vrcholné verzi M5 nabízí tento dvakrát přeplňovaný 4,3litrový agregát 560 koní, v 550i „jenom” 449 koňských sil. U 550i, kterou proti běžné „pětce” poznáte podle čtveřice koncovek výfuku (dva na každé straně), si lze vybírat z verze s pohonem všech kol, nebo klasickou bavoráckou zadokolkou - RWD je o padesát kilo lehčí a ušetříte 65 tisíc korun.

Vzhledem k tomu, že 550i je spíše stroj na velice rychlé a pohodlné cestování, klidně zvolte verzi xDrive, i když ji u sportovních BMW obvykle nedoporučujeme. Ale tady je to vlastně jedno a v zimě se vám bude pohodlněji jezdit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 550i

Příjemná dálniční cestovní rychlost je kolem 160 - 180 km/h, cokoliv „pod ní” vám bude připadat jako loudání. Při tachometrových 130 km/h točí motor na osmý rychlostní stupeň pouhých 1900 otáček (pi 90 km/h jen 1400) a při 180 km/h z otáčkoměru odečtete 2600 otáček.

Při ekojízdě ustálenou rychlostí 90 km/h se lze „dostat” na 7,5 litrů, český dálniční limit pak na 50 km dlouhé trati při jízdě ustálenou rychlostí znamenal odběr těsně pod deset litrů (9,9). Při průjezdu centrem Prahy nám palubní počítač po vyresetování naopak ukázal průměrnou spotřebu 25 litrů.

Pozitivní je, že není třeba „krmit” 550i vysokooktanovým benzínem, stačí i natural 95. Vzhledem k sedmdesátilitrové nádrži (M5 má o 10 l více) počítejte s dojezdem přibližně šesti stovek kilometrů na jedno natankování.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 550i

Omezovač zasahuje při 260 km/h

Na výběr máte tři jízdní režimy: ekologický s možností plachtění při jízdě bez plynu (do 160 km/h) a s trochu ubraným výkonem. Dále dva stupně komfortního a konečně sportovní režim (největší výkon motoru) s možností vypnutí stabilizace.

Nastavení všech tří režimů má vliv nejenom na odezvu řízení či plynového pedálu, ale rovněž na komfort (podvozek je adaptivní) nebo na rychlost řazení špičkové osmistupňové převodovky ZF, která je zde vyladěna k dokonalosti. Snad jen citelné škubnutí ve sportovním režimu by si BMW mohlo odpustit, očividně je to pouze na efekt, na funkčnost to vliv nemá.

Osmiválec vyniká svou sametovostí - decentním zvukem, drtivým, leč krásně dostupným výkonem s postupně narůstající naléhavostí a sametově vyrovnaným chodem. Pružnost motoru je fascinující: na německých dálnicích jsme se z běžné cestovní rychlosti během dvaceti sekund dostávali až k omezovači (zasáhne mimochodem přesně v tachometrových 260 km/h).

Foto: Novinky

Při tachometrových 260 km/h točí motor 5600 otáček, síly na 300 km/h tedy má více než dost.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 550i

Stovku má verze xDrive dle homologačních údajů za 4,4 sekundy (RWD je o 0,2 s pomalejší). To jsou fantastické hodnoty před deseti lety vyhrazené supersportovním Ferrari či Porsche. Zrychlení 100-200 km/h jsme při kickdownu ve sportovním režimu naměřili za pouhých 9 sekund a zrychlení 80-120 km/h pak proběhlo za pouhé dvě sekundy, což jsou v obou případech parametry vysoce výkonných sportovních vozidel.

A 550i vám tyto obří výkony servíruje v pohodlném sedanu s relativně velkým kufrem (550i můžete mít i jako kombi, ale jen s pohonem zadní nápravy). Škoda jen, že vzadu není o trochu více místa pro nohy, ale to je do značné míry dáno koncepcí s pohonem zadní nápravy. Sedačky jsou velmi pohodlné vepředu i vzadu, ta řidičova jde nastavit v mnoha směrech a lze posunout velice nízko k podlaze.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 550i

Dostatečný komfort i na 19palcových kolech

I na devatenáctipalcových kolech (základem jsou o palec menší) s pneumatikami s relativně větším profilem (275/35 vzadu) je komfort dostatečný, problém představují propadné kanály a velké díry, jinak je tlumení příkladné. Odhlučnění, pohyby karoserie, kontakt s vozovkou.

Příkladná je rovněž stabilita při vysokých rychlostech - v tachometrových 260 km/h máte z podvozku i řízení pocit obrovské jistoty, je vidět, že tato verze by zvládla rychlost 305 km/h jako M5 po deaktivaci omezovače nejvyšší rychlosti.

A ještě zbývá dodat, jaká byla konečná spotřeba po ujetých bezmála 2 000 kilometrech? Bez jedné deci 13 litrů. Je to hodně nebo málo? Jestli nad tím teď přemýšlíte, tak pro 550i tak jako tak nejste cílovou skupinou. Pětka s šestiválcem funguje výborně, osmiválec je extratřída.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 550i

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE BMW 550i (platí pro xDrive)
Motor:4395 ccm, osmiválec, zážehový, 2x turbo
Max. výkon:330 kW (449 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:650  Nm při 2000-4500 ot./min.
0–100 km/h:4,2 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h (el. omezeno)/tachometrových 260 km/h
Průměrná spotřeba:9,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1 955 kg
Poháněná náprava:pohon všech kol (xDrive) nebo pohon zadních kol
Cena základní verze:1 076 400 Kč (518d)
Cena s testovanou motorizací:2 077 400 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám