Článek
Jestli rádi řadíte, ani nemusíte číst dále. Pro vás je manuální převodovka u sportovně laděného automobilu, využitelného každý den, jasnou volbou. Klasická přímo řazená skříň stále poskytuje více emocí, na motor si takříkajíc můžete „sáhnout”. To rovněž šestistupňové DSG, třebaže pod volantem vybavené „pádly” pro sekvenční řazení, nedovede. Navíc ušetříte 50 tisíc korun, o které je DSG dražší.
Pokud budete chtít hlubší pohled, jistě vás bude zajímat, která verze bude rychlejší a úspornější. V první disciplíně má navrch „dvouspojka”, která dovede řadit výrazně rychleji než jakýkoliv řidič. Z naměřených dat díky profesionálnímu zařízení RaceLogic víme, že DSG je při zrychlení 0-200 km/h o pár desetinek lepší. Obě octavie měly během měření zapnutý dynamický režim.
Na údaje naměřené ve zkušebně jsme se při testech na studené betonové ploše hoškovického letiště u manuální převodovky nedostali. Pikantní je, že v případě dvouspojkové převodovky se nám dokonce podařilo zrychlit na 100 km/h rychleji než dle údajů výrobce - o 0,2 sekundy, což není tak málo, jak se na první pohled zdá.
Škoda Octavia RS TSI - manuální převodovka vs. DSG (tučně lepší hodnota) | ||
---|---|---|
zrychlení [km/h] | MAN | DSG |
0 - 30 km/h | 2,1 s | 1,9 s |
0 - 50 km/h | 3,3 s | 3,0 s |
0 - 80 km/h | 5,7 s | 5,0 s |
0 - 100 km/h | 7,3 s | 6,7 s |
0 - 130 km/h | 10,9 s | 10,0 s |
0 - 150 km/h | 13,8 s | 13,0 s |
0 - 180 km/h | 20,3 s | 18,9 s |
0 - 200 km/h | 25,9 s | 25,5 s |
80 - 120 / 120 - 160 km/h | 4,0 / 6,3 s | 3,7 / 6,0 s |
400 m | 15,4 s | 15,0 s |
1000 m | 27,2 s | 27,0 s |
Za zapůjčení zařízení RaceLogic děkujeme společnosti High performance parts, www.highperformanceparts.cz |
Zrychlit z klidu na 200 km/h zvládlo DSG také v lepším čase - při druhém pokusu (a s vypnutou stabilizací) jsme naměřili 25,5 sekundy, což bylo proti „háčku” o 0,4 sekundy rychlejší. Lépe si automat vedl také v pružném zrychlení - z 80 na 120 km/h to zkoušená octavia zvládla o 0,3 sekundy rychleji (4,0 vs. 3,7 s).
Podrobnější údaje najdete ve výše uvedené tabulce. Připomínáme ovšem, že v případě manuální převodovky je třeba brát údaje s menším odstupem - loni jsme totiž zrychlení na stovku naměřili o 0,2 sekundy lepší - stačí zařadit o chvilku dříve či později, než je to optimální, a rázem se připravíte o desetinu sekundy.
Škoda Octavia RS 2.0 TSI - MAN vs. DSG | ||
---|---|---|
typ převodovky | MAN | DSG |
Nejvyšší rychlost na 2. rychlostní stupeň | 117 km/h | 95 km/h |
dtto 3. stupeň | 164 km/h | 149 km/h |
dtto 4. stupeň | 200 km/h | 211 km/h |
Otáčky 1/min při 90 km/h (5. st) | 2300 | 2000 |
Otáčky při 90 km/h (6. st) | 2000 | 1500 |
Otáčky při 130 km/h (6. st) | 3000 | 2250 |
Rychlost i otáčky dle ukazatelů ve vozidle |
DSG točí méně, žere více
Jiné je i zpřevodování, které se při všech šestirychlostních stupních liší (kupříkladu na šestý stupeň je u „manuálu” poměr 0,97, u DSG 0,64) a jiný je i stálý převod. Příjemným benefitem automatické převodovky tak v Octavii RS jsou nižší otáčky při totožné rychlosti. Takže například při 130 km/h točíte s „háčkem” 3000 otáček, DSG umožňuje, aby se motor při stejné rychlosti „převaloval” na 2250 otáčkách.
Úspornější s automatickou převodovkou v benzínové Octavii RS nebudete. Na 30kilometrové trati, vedoucí z šedesáti procent po dálnici, jsme se u DSG dostali dle palubního počítače na 9,1 litru, zatímco s „manuálem” jsme jezdili za 8,5 litru. Na letištní ranveji při dynamických testech byl rozdíl ještě větší - 12,8 versus 14,2 u automatické převodovky.
Za pravdu nám dávají i oficiální homologační údaje - z nich je patrné, že verze s klasickým „háčkem” je o 0,2 litru na sto kilometrů úspornější (6,2 vs. 6,4), náš rozdíl byl ještě větší - 0,6 litru a na letišti dokonce 1,4 litru.
Resumé: obě verze dobré, manuální lepší
Pakliže bychom hodnotili pouze „tvrdá data”, skončil by duel remízou. Naměřené hodnoty pružného zrychlení i zrychlení s pevným startem vycházejí lépe pro automatickou převodovku. V druhé disciplíně, tj. spotřebě paliva, vyhrála klasická převodovka. Pokud bychom ale přidali ještě třetí disciplínu, a to by byly pořizovací náklady a hmotnost, kvůli které byla verze s DSG na limitu o trochu méně hravá a o trochu méně „nadšená” při vrhání do zatáček, vyhrálo by manuální řazení.
Škoda Octavia RS - přímo řazená převodovka vs. DSG | ||
---|---|---|
Motor: | 1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo | 1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 162 kW (220 k) /6200 ot./min. | 162 kW (220 k) /6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm /1500 ot./min. | 350 Nm /1500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,8 s | 6,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 248 km/h | 245 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1425 kg | 1445 kg |
Poháněná náprava: | přední | přední |
Cena: | 635 900 Kč | 685 900 Kč (DSG) |