Článek
Zatímco nové Audi A4 zhublo a decentně zmodernizovalo svůj vzhled, superb dostal proti druhé generaci z hlediska vnějšího designu zcela novou podobu. Ostře řezané tvary superbu sluší, zajímavé je, že třeba zadní světla mají obě auta obdobně tvarovaná. U Audi jsou ale menší a tak nějak líbivější.
Celkově Audi A4 vedle superbu v podobné barvě a na 18palcových kolech vypadá o trochu sportovněji, za což mohou také o trochu menší rozměry. Audi má i lepší aerodynamický odpor, cx se v jeho případě rovná 0,23, u superbu je nejnižší hodnotou 0,275. Ale mladoboleslavský zástupce je zase o dost praktičtější. Ale o tom až za chvíli.
Obě auta spadají do stejné třídy, superb je ale ve všech směrech - byť ne o mnoho - větší. Jak na délku (4861 vs 4726 mm), šířku (1864 vs 1842 mm), výšku (1468 a 1427 mm) a koneckonců i rozvorem náprav (2841 / 2820 mm).
Zajímavé je, že zatímco superb je postaven na modulární platformě MQB, Audi stojí na základech MLB evo a má tedy, jak ví poučenější čtenář, motor uložený vpředu podélně (superb napříč).
Verze s pohonem 4x4 tak v případě superbu spoléhají na mezinápravovou spojku Haldex, A4 má mechanické řešení - quattro.
Bezpečnost obdobná, prostornost odlišná
Prakticky totožné jsou výsledky nárazového testu provedeného nezávislou organizací Euro NCAP. Obě auta jsou pětihvězdičková. Při čelním nárazu získala A4 90 procent, superb 86, při nárazu z boku byly hodnoty 87 procent pro Audi a 86 procent pro Škodu.
V interiéru z hlediska estetiky jednoznačně boduje Audi, jehož interiéry vyhrávají srovnání i s těmi nejlepšími soupeři v podobě německých prémiových sedanů. Audi A4 má lepší volant než superb, lépe se drží, má tlustší věnec a dole je zploštělý (což ale ne každému vyhovuje).
Výrazně hezčí je i hlavice řadicí páky, ta ze superbu vypadá neskutečně lacině (údajně se s modelovou péčí připravuje náhrada). To zploštělá, kůží potažená hlavice v Audi A4 je velice příjemná na omak a je i praktická - položíte si na ni zápěstí a pohodlně ovládáte multimediální systém.
Superb ve své třídě exceluje vnitřním prostorem, který dosahuje úrovně luxusních tříd typu Audi A8. Za 185 cm vysokým řidičem naměříte 36 cm místa, u Audi A4 je to pouhých 23 centimetrů. Ačkoliv měl superb nepraktické střešní okno, i tak v něm bylo pro hlavu více místa než v konkurenčním autě.
A není to na úkor menších sedáků či ukotvení sedačky: od podlahy po konec sedáku jsme v obou autech naměřili shodných 34 centimetrů. A podobná je i velikost sedáků a opěradel. Vpředu v obou autech tlačil středový tunel do řidičovy pravé nohy, Audi zde boduje výsuvným sedákem, který jej prodlouží až na 53 cm. Ale o trochu prostornější je na šířku superb.
Oba borci nabízejí příplatkovou třízónovou klimatizaci. V případě Audi je ale o dost dražší (16 900 korun) než u superbu (rovných sedm tisíc). A pohled do ceníku naznačuje, že v případě A4 jsou všechny příplatky zhruba jednou takové - za metalický lak (30 600 a 16 900 korun), navigační systém nebo parkovací asistent.
Audi A4 může ovšem mít některé prvky komfortní výbavy, na které mladoboleslavský zástupce nedostal koncernové „posvěcení” - jde třeba o full LED světlomety, head up displej nebo digitální přístrojový štít. A samozřejmě: v superbu nemůžete mít audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem, výkonem 755 W a 19 reproduktory.
Superb jasně vyhrává i v zavazadlovém prostoru, což je ale při porovnávání sedanu a liftbacku očekávatelné. Na délku má kufr superbu 120 centimetrů a je široký 105 cm.
Audi A4 nabídne délku 108 cm a rovný metr šířky. Dle oficiálních údajů naložíte do superbu 625 l (bez rezervního kola, jinak 584 l), u A4 činí oficiální hodnota 480 litrů. Kvůli přirozeně menší tuhosti si škodovka v kufru vypomáhá příčnou výztuhou.
Sekvenční řazení bez špetky logiky
Superb spoléhá na „pouze” šestistupňovou automatickou převodovku DSG (obě spojky v mokré lázni), zatímco Audi A4 těží ze sedmistupňového S tronicu.
Obě auta se rozjíždějí plynule a necukají při popojíždění, což bývalo bolístkou koncernových dvouspojkových převodovek. A4 samozřejmě těží z jednoho rychlostního stupně navíc.
Oba vozy mají pod volantem pádla pro řazení, nechybí ani možnost řadit sekvenčně pohybem v kulise. Tady ale koncern musíme pokárat: pohyby páky jsou totiž nesmyslné a zcela proti silám, které na auto v danou chvíli působí. Takže vyšší rychlost nezařadíte logickým přitažením páky dozadu, nýbrž dopředu a naopak.
Vzhledem k logice převodovky, která při prošlápnutí plynového pedálu zařadí klidně i o čtyři rychlostní stupně níže (v A4), je sekvenční řazení spíše málokdy využívaným pomocníkem.
Rychlost na jednotlivé rychlostní stupně (RS) při 2000 otáčkách | ||
---|---|---|
RS | Audi A4 | Škoda Superb |
1. | 19 km/h | 18 km/h |
2. | 28 km/h | 32 km/h |
3. | 40 km/h | 53 km/h |
4. | 57 km/h | 78 km/h |
5. | 83 km/h | 103 km/h |
6. | 121 km/h | 127 km/h |
7. | 160 km/h | není |
Zdroj: Novinky.cz |
V Audi A4 lépe funguje systém pro sledování mrtvého úhlu - oranžové varování je umístěno v noze zrcátka, je větší a lépe viditelné. To na malý varovný symbol uvnitř vnějšího zpětného zrcátka je v superbu výrazně hůře vidět.
Drobným prohřeškem A4 je nemožnost stáhnout zadní okna zcela dolů, to u superbu jde. Audi zase umožňuje nastavovat individuálně dětskou pojistku stažení okenních skel na zadních sedadlech (pro levé i pravé zvlášť, což u superbu nejde).
A aby to bylo kompletní: do zavřeného Audi se dostanete i zadními dveřmi, u škodovky musíte nejprve zatažením za kliku otevřít dveře přední. A dveře se v německém bratrovi zavírají o trochu tišeji.
Audi je i uvnitř méně hlučné, u superbu o trochu více slyšíte při nastartovaném motoru dieselové nýtování. Subjektivní dojem jsme si potvrdili i použitím profesionálního hlukoměru Voltcraft SL-451, který nám zapůjčila firma Conrad. U nastartovaného Audi A4 jsme na řidičově sedadle v blízkosti hlavy naměřili 42,6 dB, v případě superbu 45,8 dB.
Multimediální systém má podle našeho mínění lepší superb - ovládání je přehlednější, graficky povedené (ale to má i Audi) a lépe umístěné než trvale vysunutý displej na palubní desce. Nabídkou funkcí (přehrávání hudby, telefonování, wi-fi síť WLAN) jsou oba systémy podobné.
Identické TDI se 140 kW
Obě auta pohání zcela identické motory, Audi A4 ale patrně díky lepší aerodynamice a využití sedmistupňové převodovky působí dynamičtěji. A potvrzují to i výsledky našeho měření, jakkoliv při běžné jízdě je dynamika i spotřeba paliva podobná.
Při konstantní stotřicítce lze s oběma vozy jezdit za 5 litrů nafty, dlouhodobou spotřebu mělo Audi o tři deci lepší. Platí, že s oběma modely se bez problémů dá ve smíšeném provozu a s častým využitím potenciálu motoru jezdit za 5,5 - 6 litrů nafty.
Oba motory plní aktuální emisní normu Euro 6 a využívají k „ničení” NOx selektivní katalytickou redukci SCR. U Audi si lze připlatit za 24litrovou nádrž AdBlue (rozumných 1500 korun), což u superbu nelze.
V ceníku Audi najdete překvapivou anomálii - A4 má standardně jen 40litrovou palivovou nádrž. Je to kvůli homologaci, při které se počítá každé kilo (a tedy i nádrž naplněná na 90 procent své kapacity). Za příplatek 0 korun si lze nádrž zvýšit na 54 litrů, superb má standardně nádrž na 66 l.
Naměřené hodnoty pružného zrychlení (sportovní režim, kickdown, dle GPS) | ||
---|---|---|
Rychlost | Audi A4 | Škoda Superb |
80-120 km/h | 4,99 s | 6,95 s |
100-160 km/h | 11,06 s | 11,97 s |
100-200 km/h | 28,04 s | 30,97 s |
Otáčky na nejvyšší RS | ||
90 km/h | 1100 ot./min. | 1500 ot./min. |
130 km/h | 1600 ot./min. | 2050 ot./min. |
Zdroj: Novinky.cz |
Dlouhá sedmička pomáhá A4 účinně snižovat otáčky při vysokých rychlostech - při 190 km/h točí superb na šestku 3000 otáček (i to je skvělé), zatímco motor Audi při tachometrových 200 km/h točí pouhých 2500 otáček.
Na uzavřené ploše se při extrémních manévrech ukazuje odlišná tvář obou zástupců střední třídy. Zatímco A4 dovoluje vyšší nájezdovou rychlost a lépe v oblouku drží stopu, superb do hry zapojuje „zadek” i díky standardně dodávanému systému XDS+ a je malinko rozevlátější. Ale to už jedete jízdním stylem, který se ani pro jeden z testovaných modelů jednoduše nehodí. Zjistili jsme také, že ani jedno z aut nemá zcela vypínatelnou elektronickou stabilizaci.
Při běžném cestování jsou obě auta jistá, a to i při rychlostech blízkých konstrukčnímu maximu. V komfortním nastavení podvozku je superb možná až moc houpavý (jako první škodovka v historii dostal aktivní tlumiče DCC), v „normálu” či „sportu” je ale všechno v pořádku.
A4 nabízí režim Auto, který tuhnutí či naopak měknutí tlumičů upravuje v reálném čase podle jízdního stylu řidiče. To Škoda neumí.
Audi A4 má pětiprvkové zavěšení vpředu i vzadu, u superbu najdete multilink jen vzadu, vpředu je klasický McPherson. Obě auta mají podobně naladěné řízení; mezi rejdy je to přesně 2,5 otáčky. Výborné jsou brzdy - svým účinkem i jejich dávkováním.
Závěr: obě auta jsou výborná, vítěz může být jen jeden
Superb i A4 jsou s těmito motory vynikající, superb je výrazně praktičtější a jízdně není o tolik horší než Audi. V případě těchto shodných motorizací je rozdíl 230 tisíc korun očekávaný, i tak nemalý.
Nižší management často narazí na strop fleetových možností a pak mu nezbyde nic jiného, než si vzít superb nebo passat. Což je v obou případech dobrá volba.
A které auto v tomto testu vyhrálo? Těžko říct, záleží na prioritách kupujícího. Superb je levnější, praktičtější, má stejné motory (vyjma naftového šestiválce) a nevypadá o moc hůře.
Audi má hezčí interiér, technicky vyspělejší podvozek a vypadá prémiověji. Ale vítěz může být jenom jeden a je to... Škoda Superb.
Škoda Superb 2.0 TDI a Audi A4 2.0 TDI | ||
---|---|---|
Motor: | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 140 kW (190 k) při 4000 ot. | 140 kW (190k) při 4200 ot. |
Max. točivý moment: | 400 Nm (1750-3250) | 400 Nm (1750-3000) |
0 - 100 km/h: | 7,7 s | 7,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 235 km/h | 237 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 4,5 l / 100 km | 4,1 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1555 kg | 1555 kg |
Poháněná náprava: | přední | přední |
Cena základní verze: | 614 900 (1,4 / 110 kW) | 799 900 Kč (1,4 / 110 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 831 900 Kč | 1 060 900 Kč |