Článek
Citroën z Kolína je úsměvné autíčko. Ve srovnání se svými kolínskými bratříčky se vyznačuje hravějším designem. Patrné je to především z čelního pohledu.
Kapkovité čelní světlomety připomínají velké oči některého z menších domácích mazlíčků. Tam kde "céjednička" projede, vždy vyvolá zájem okolí. Designově se jedná o povedený vůz, který jen potvrzuje nastoupenou cestu Citroënu k pohlednějším vozům.
C1 stojí na samém počátku modelové nabídky francouzské automobilky. O svůj úspěch na slunci se bude muset teprve poprat a vzhled bude jednou z jeho výhod.
C1 je zástupcem třídy malých vozů. Uvnitř však překvapí ve své třídě nebývalou prostorností dostatečnou pro čtyři cestující. Hlavním místem určení tohoto vozu jsou zaplněné ulice měst. Tam se C1 cítí jako doma. Neztratí se samozřejmě ani na trasách mimo město avšak za cenu menšího pohodlí. Zavazadelník nabízí v základní konfiguraci 139 litrů. Po sklopení sedaček vzroste u třídveřového na 751 a u pětidveřového na 712 litrů.
V interiéru jsou sice ve větší míře použity lacině vypadající plasty, nicméně u C1 plně korespondují se zaměřením vozu. Ovládací prvky na středovém panelu jsou bez problémů dostupné a jejich ovládání je více než intuitivní. Odhlučnění interiéru se technikům docela povedlo, ale nějakým záhadným způsobem zřejmě zapoměli na podběhy zadních kol. Při přejezdu silnice pokryté štěrkem se od zadních podběhů line neuvěřitelný kravál.
Opravdovou lahůdku má "céjednička" schovánu pod kapotou. Je to vpředu uložený zážehový tříválec o objemu 998 ccm z produkce Toyoty. Citroën C1 je díky tomuto agregátu přiměřeně živý. Motor disponuje výkonem 50 kW při 6000 otáčkách za minutu. A maximální točivý moment dosahuje hodnoty 93 Nm při 3600 otáčkách za minutu. Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou dokáže vůz zrychlit z nuly na sto kilometrů v hodině za necelých 14 vteřin. Maximální rychlost určuje hodnota 157 km/hod.
C1 má ve výbavě SX čelní airbagy řidiče a spolujezdce a boční airbagy. Sloupek řízení je vybaven funkcí zatažení v případě nárazu. Nechybí elektronické systémy ABS, EBD a CSC (Cornering Stability Control). Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními tříbodovými pásy, v předu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu. Na nezapnutý pás je řidič upozorněn akustickou a vizuální signalizací. Řízení a parkování ve městě usnadňuje elektronický posilovač řízení.
Nejmenší Citroën je subtilním automobilem, a mohl by proto budit zdání méně bezpečného vozu. Poslední nárazové testy EuroNCAP však ukázaly pravý opak. C1 získala v kategorii ochrana posádky čtyři hvězdičky z pěti. "Karosérie C1 je extrémně pevná a vyznačuje se malým deformacemi při čelním nárazu," píše EuroNCAP v důvodové zprávě. V oblasti ochrany chodců získala C1 dvě hvězdičky ze čtyř. V ochraně dětských pasažérů si vysloužila tři hvězdičky z pěti stejně jako například Citroën C2, Mazda 2 či Honda Jazz.
Technická data Citroën C1 SX 1,0 VVTi | |
Motor | |
vpředu uložený zážehový tříválec | |
Zdvihov objem (ccm) | 998 |
Výkon (kW) | 50 při 6 000 ot./min |
Točivý moment (Nm): | 93 při 3 600 ot./min |
Maximální rychlost v km/h | 157 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,7 |
Převodovka | |
manuální, 5-ti stupňová | |
Rozměry (mm) | |
Délka | 3435 |
Šířka | 1630 |
Výška | 1465 |
Rozvor | 2340 |
Objemy (l) | |
Zavazadlový prostor | 139/751 |
Nádrž | 35 |
Spotřeba (l/100 km) | |
město | 5,5 |
mimo město | 4,1 |
kombinovaná (l/100 km) | 4,6 |
Základní cena testovaného vozu: | |
278 900 korun | |
Příplatková výbava (Kč) | |
Rádio s CD | 10 000 |
Otáčkoměr | 1800 |
Metalický lak šedá "Carlinite" | 8000 |
Celková cena testovaného vozu | |
298 700 korun |