Článek
Kia Sportage byla v aktuálně páté generaci představena v červnu 2021 a už na první pohled šokovala svým designem, který přinesl mezigenerační revoluci. Tu zdůrazňují například odvážně tvarovaná světla denního svícení ve tvaru bumerangu, na která navazují hlavní světlomety.
Maska si ovšem ponechala tradiční styl tzv. tygřího nosu. A ačkoliv už jsem s modelem sportage strávil nejeden týden, pořád si nejsem jistý tím, co bych si měl o designu přídě myslet.
Z profilu však tvary sportage působí mnohem sympatičtěji, stejně jako záď s moderně tvarovanými světly a decentním spoilerem prodlužujícím střechu. Navzdory druhé nejnižší výbavě Exclusive přitom vůz již ve standardu nabízí LED světlomety, LED mlhovky a nechybí ani dekorativní chromované lišty. Kola jsou 17palcová a lak blue flame vyšel na 16 000 Kč.
Prostor a moderní ergonomie
Ovšem zatímco zvenčí může Kia Sportage působit lehce kontroverzně, kabina si umí posádku rychle získat kombinací moderní výbavy, promyšlené ergonomie a prostornosti. Ostatně s délkou 4515 mm je pátá generace o 35 mm delší než předchůdce. Bavíme se však o evropském modelu, ten globální je dokonce o 145 mm delší.
Kabina i v nižší výbavě nabídne zajímavou techniku. Například za volantem vidíme 12palcový LCD panel, který ovšem není klasickou digitální přístrojovou deskou. Místo toho je osazen 4,2“ panelem Supervision a po stranách je lemován digitálními ukazateli rychlosti a otáček. Klasický digitální přístrojový štít je dostupný až od výbavy Edice 30.
Kia Sportage slaví 30 let, k výročí dostala speciální edici
Na přístrojový štít plynule navazuje 12,3“ obrazovka infotainmentu s integrovanou navigací a konektivitou Apple CarPlay/Android Auto. Systém má dobře známou grafiku, přehledné menu a funguje plynule.
Jeho čistě dotykové ovládání doplňuje chytrá lišta, umístěná o kousek níž, která stiskem jediného tlačítka umožňuje přepínat mezi ovládáním přehrávaných médií a nastavením ventilace. Vyhřívání předních sedadel a volantu, které je součástí výbavy, je umístěno samostatně o kousek níž. Ještě níž pak najdeme USB-A i USB-C konektor.
Po stránce prostornosti pak není jihokorejskému SUV příliš co vyčítat. Sedadla jsou sice manuálně nastavitelná, nabízejí však široký rozsah nastavení a působí komfortně. Dostatečně prostorně působí i různé odkládací kapsy a schránky. Spoustu prostoru však nabízejí i zadní sedadla, ostatně při výšce 183 centimetrů mi před koleny i nad hlavou zbývala dostatečná rezerva.
Komfort na cestách navíc zvyšuje možnost nastavení zadních opěradel v několika úrovních, nechybí standardní výhřev bočních sedadel, výklopná středová loketní opěrka nebo dvojice nabíjecích USB-C konektorů na oplastovaných zádech předních sedadel.
Zavazadelník může mít u současné generace Kia Sportage několik velikostí, ale maximum o objemu 591 litrů nabídne pouze testovaná základní zážehová šestnáctistovka.
Po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, vzniká téměř rovná plocha a objem se zvyšuje na 1780 litrů. Opěradla přitom můžete sklápět přímo ze zavazadelníku, zatímco roletku pohodlně uložíte pod dvojitou podlahu se sympatickým organizérem. Osobně bych zde raději viděl rezervu, která však v ceníku není zmíněna.
Snadno použitelný základ
Jak jsem zmínil již v úvodu, pátá generace modelu Kia Sportage nabízí skutečně pestrou paletu pohonných jednotek, včetně zážehových a vznětových čistě spalovacích motorů, mild-hybridů, full hybridů a plug-in hybridů. Jednotlivé motorizace je navíc možné kombinovat s manuální i automatickými převodovkami, případně s pohonem předních či všech kol.
Nyní testovaná motorizace s oficiálním označením 1.6 T-GDI GDI DPF 4×2 6MT představuje absolutní základ nabídky, ale rozhodně nemusíte mít obavy, že by si s vozem o hmotnosti cca 1,5 tuny neporadila.
Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním totiž nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 5500 otáčkách a nejvyšší točivý moment 150 Nm v rozmezí 1500 až 4000 ot./min. To stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a dosažení maximální rychlost 189 km/h, což je mimochodem maximum pro celou modelovou řadu.
Motor je od nastartování kultivovaný a skvěle odhlučněný, díky maximálnímu točivému momentu dostupnému již od poměrně nízkých otáček ho navíc nemusíte zbytečně vytáčet. Ostatně ve vyšších otáčkách ani nepůsobí kdovíjak charakterně. Rozhodně se však nemusíte bát, že by mu chyběl elán. Po přepnutí do sportovního režimu navíc motor příjemně ožije a ještě lépe reaguje na povely plynového pedálu, díky čemuž si lze celkem užít i spěchání s tímhle SUV.
Manuální šestistupňová převodovka má příjemně lehký chod, podobně jako řízení, a jasně vymezené dráhy. Rovněž práce se spojkovým pedálem je příjemná a díky asistentu rozjezdu do kopce se vlastně není čeho se bát.
Osobně jsem byl snad jen poněkud rozčarovaný z náladového systému stop-start, který nestartuje po klasickém sešlápnutí spojky, ale mnohdy až po uvolnění pedálu brzdy. Někdy mu však nastartování motoru trvá poměrně dlouho, zatímco v jiných situacích bylo potřeba zopakovat kolečko vyšlápnutí spojky.
Kia představila tři elektromobily najednou, řada EV se rozrůstá směrem dolů
Nakonec jsem si zvykl udělat po nastartování dvojhmat a vypínat kromě systému stop-start i systém hlídání jízdy v pruzích, který je na úzkých českých okreskách mnohdy až zbytečně aktivní. Oba systémy naštěstí mají svá tlačítka, takže není potřeba nic hledat v menu infotainmentu.
A spotřeba? Dlouhodobý průměr 6,7 l/100 km je velice solidní, při snaze o úspornou jízdu ale není problém dostat se dokonce pod 6 litrů, zatímco snaha o dynamičtější svezení vyšroubuje spotřeba lehce nad 9 l/100 km. Při nádrži o objemu 54 litrů se ale nemusíte bát, že byste byli otrokem čerpacích stanic.
Hezké svezení
Podvozek na 17“ litých kolech, obutých do vysokých pneumatik o rozměru 215/65 R17, zvládá velmi příjemně tlumit většinu nerovností. Jízda tak působí plavně a sportage se lehce pohupuje.
V zatáčkách jsou sice cítit lehké náklony karoserie, celkově však vůz působí stabilně a jízda s ním je příjemným relaxem. Až na větších nerovnostech začíná být cítit lehký dusot od kol, celkově je však odhlučnění na skvělé úrovni. Vysokého hluku se nemusíte bát ani na dálnici, kde motor při tachometrových 130 km/h točí kolem 2600 otáček.
Příjemné auto za slušné peníze
Nestává se příliš často, aby do novinářského testu dorazil vůz v jedné ze základních výbav, se základní motorizací a bez zbytečného kvanta příplatků. Ale testovaná Kia Sportage ukazuje, že i takové auto umí nadchnout.
Nejlevnější Sportage pořídíte od 669 980 Kč, v testované výbavě Exclusive už se však cenovka posouvá na hranici od 719 980 Kč. Výbava je přitom vcelku obsáhlá a v běžném životě mi snad nic nechybělo, jakkoliv by například bezdrátové odemykání a startování rozhodně zpříjemnilo soužití.
S příplatkem 16 000 Kč za lak a 4442 Kč za ochranný balíček s koberečky a ochranným kobercem v kufru se pak finální částka za vůz vyšplhala na 740 422 Kč, což mi na podobně praktické a příjemné auto s velmi snesitelnou spotřebou nepřijde v dnešní době vůbec marné.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive | |
---|---|
Motor: | 1598 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 110 kW při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 250 N.m při 1500 - 4000 ot./min |
Převodovka: | 6st. manuální |
Poháněná náprava: | přední |
0-100 km/h: | 10,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 189 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 6,6 l/100 km |
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu: | 6,7 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1451/2085 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 1650/750 kg |
Délka × šířka × výška: | 4515 x 1865 x 1650 mm |
Objem zavazadelníku min/max: | 591/1780 l |
Základní cena: | 669 980 Kč (Comfort, 1.6 T-GDI GPF 4x2 6MT) |
Základní cena testované verze: | 719 980 Kč (Exclusive, 1.6 T-GDI GPF 4x2 6MT) |
Cena testovaného vozu: | 740 422 Kč (Comfort, 1.6 T-GDI GPF 4x2 6MT) |