Hlavní obsah

Kia EV9 v testu: Vlastní cestou

Kia je se svou vlajkovou lodí odvážná. SUV EV9 má až šokující design a je napěchované tou nejlepší elektrickou technikou. Zároveň ale nezapomíná, že s autem se má hlavně dobře žít.

Foto: Petr Hloušek, Novinky

Kia EV9

Článek

Po elektrických začátcích značky Kia v podobě modelu Niro předchozí generace může elektrická řada pojmenovaná EV působit zatím nenápadně, roste z ní ale plnohodnotné portfolio.

Po crossoveru EV6 je tu hlava rodiny, SUV EV9, mezeru brzy vyplní další vozy a půjde se i níže. Do značné míry se jedná o vozy navržené takříkajíc na čistém listu papíru. Sdílená platforma E-GMP koncernu Hyundai Motor Group nabízí 800V architekturu a další z toho plynoucí čísla, která patří na vrchol elektrických aut.

Korejci se do toho zkrátka obuli mnohem razantněji než většina evropských automobilek. I když se tak často skloňují čínské automobilky coby lídr vývoje elektrických aut, právě na duo Hyundai a Kia by se nemělo zapomínat. Tyto spřízněné značky si totiž již prošly nesmělými prvotinami, kdy globální vkus teprve načítali, a zároveň mají v nástupu elektromobility ten kýžený „drajv“. Dokáže toho EV9 využít?

Efektivní hranáč

EV9 jako kdyby svým designem vypadla z počítačové hry. Nekráčí v ničích šlépějích a pozornost, kterou od okolí dostává, mě během testovacího týdne až šokovala.

Za nezvyklým designem přitom nestojí tradiční trik elektromobilů, které ladnými tvary dbají na aerodynamiku a mívají krátké převisy, dlouhý rozvor a velká kola. Tohle auto se vymyká spíše ostrou přídí, netradičním tvarem světlometů a hranatými detaily. Přitom koeficient odporu vzduchu je pouhých 0,28, za což může mimo jiné i kompletně zakrytovaná podlaha.

Zaujme také netradičně velké prosklení. Zatímco jsme si v moderních autech zvykli, že máme vnitřní hranu oken někde v úrovni ramen a vůz se nás snaží spíše schovat, tady je uvnitř vzdušněji. I výhled z vozu je skvělý.

Vnější rozměry s délkou 5010 mm, šířkou 1980 mm a výškou 1755 mm se navíc v interiéru neztratí. Na výběr je ze sedmimístného a testovaného šestimístného uspořádání, kdy jsou ve druhé řadě skvělá samostatná křesla.

Rovněž třetí řada je na rozdíl od jiných třířadých SUV dobře použitelná i pro dospělé, kteří nejsou výrazně omezeni ani na délku, ani na výšku. Navíc tu je veškerý komfort, držáky na nápoje, polohovatelné opěradlo a skvělý výhled.

Do třetí řady je i skvělý přístup, zadní dveře jsou velké, otevírají se doširoka a sedadla ve druhé řadě lze sklopit pouhým tlačítkem a tak, že se sbalí a vytvoří široký průchod. Ve stojícím vozidle je pak povolena i konfigurace s otočenými prostředními sedadly.

Za třetí řadou ještě zbývá vcelku velkorysý prostor pro zavazadla a potěší i kufr pod přední kapotou, především pro uschování kabelů. Minusem klasického zavazadelníku budiž vysoká nakládací hrana, která je dána koncepcí vozu i baterií v podlaze.

Rovněž vepředu je třeba nejprve zmínit sedadla, která jsou jedna z těch nejpohodlnějších vůbec. Například měkká hlavová opěrka si nezadá s polštářky známými z mercedesů. Pozice za volantem je vyvýšená, jak to ostatně cílová skupina SUV žádá, jen volant bych chtěl mít možnost přisunout ještě o trochu blíže k tělu.

Kia se u EV9 zaměřila na udržitelné materiály. Využívá alternativy ke kůži a plastům a musím říci, že použitá veganská kůže je kupodivu jemná, což nebývá vždy zaručené. Líbí se mi i šedě lakované detaily, které částečně nahrazují chromované prvky, útulnosti přidávají i textilní povrchy na dveřích.

Dobře využitý je prostor mezi předními sedadly, který využívá ploché podlahy a nabízí i bezdrátové nabíjení telefonu hned po ruce. O to větší škoda je, že infotainment neumí bezdrátové propojení skrze Apple Carplay.

Vůz spoléhá na trojici displejů spojených v jednom panelu. Mají skvělé rozlišení, systém má vynikající odezvu a je spolehlivý. V menu se rychle zorientujete a překvapivě rozměrný a kvalitní je i průhledový displej na čelním okně, který zobrazuje velké množství informací, pokud chcete. Diskutabilní je však zobrazení ventilace, kdy na většinu ikon není přes věnec volantu vidět.

Posádka má k dispozici i zprvu neviditelné zkratky pod středovou obrazovkou, které mají fyzickou odezvu. Pod nimi je ještě i fyzické ovládání klíčových funkcí jako je hlasitost či teplota, což je v dnešní době skvělá zpráva.

Jen k vypnutí otravného systému upozornění o překročení rychlosti, který nefunguje správně v žádném autě a všude se kvůli předpisům EU zapíná po každém nastartování, se dostanete nejrychleji přes tlačítko oblíbené a dva stisky na displeji. Konkurence umí zkratku i na jedno kliknutí. Naopak kvituji, že se auto po vysednutí samovolně celé nevypíná a je na řidiči, aby vůz nastartoval a vypnul.

Krom rozměrů a materiálů i technologie myslí na pohodu při cestování. Taková simulace zvuků lesa, kavárny či krbu není i díky špičkovému audiu Meridian na dlouhých nočních trasách tak mimo, jak byste čekali. Jsem rád i za možnost filtrace modrého světla a nastavení teploty displejů. Kdo má také telefon v nočním režimu nastaven na nejteplejší možný odstín a vyhýbá se žárovkám se studeným světlem, ví, o čem mluvím.

Komfort, ticho i dynamika

Kia EV9 je u nás k mání s větším akumulátorem o kapacitě 99,8 kWh, primárně s pohonem ­zadních kol s elektromotorem o výkonu 150 kW. S motory na obou nápravách nabídne výkon 283 kW, 385 k, a točivý moment 600 Nm.

Ve všem tom klidu a pohodlí pak překvapí i zkušeného elektromobilistu, s jakou vervou tohle auto zrychluje. Z klidu na 100 km/h stačí šest sekund, přičemž s příplatkovou funkcí ­Boost krátkodobě navýší točivý moment až na 700 Nm a dobu potřebnou pro zrychlení z 0 na 100 km/h zkrátí na 5,3 s.

Při běžné jízdě oceňuji snadný přístup ke změně aktivní rekuperace. K úplné spokojenosti bych byl rád, kdyby mi nulová samočinná rekuperace zůstala nastavena i pro příští jízdu, ale pomocí pádel pod volantem se ke svému nejoblíbenějšímu režimu vrátí zcela bez obtíží.

Kia EV6 GT v testu: Elektromobil, který umí zanechat silný dojem

Testy

Tradičně nejlepším maratoncem je provedení s pohonem zadních kol a největší baterií, které nabídne dojezd až 563 km, v případě čtyřkolky Kia uvádí 505 km. V zimním provozu záleží ještě více než kdy jindy, zda máte příležitost baterii a interiér temperovat při nabíjení před jízdou. I bez toho však na plnou baterii v kombinovaném režimu včetně města a dálnic lze ujet přes 400-450 km, aniž byste se jakkoli snažili.

EV9 má totiž i přes svou dvoutunovou hmotnost nízkou spotřebu, kterou není problém držet pod 25 kWh i v zimě. Přední elektromotor se po rozjezdu rychle odpojuje a je připraven pomoci při snížené trakci, ale neodebírá energii, své udělá i tepelné čerpadlo.

Díky 800V technologii dobíjení je možné za 15 minut dobíjení prodloužit dojezd až o 249 km, respektive 226 km v případě verze s pohonem všech kol. To znamená, že EV9 dobijete z 10 na 80 % kapacity akumulátoru za 24 minut, reálně skutečně do půl hodiny, pokud dopředu předehřejete či vychladíte baterii. Což naštěstí lze pomocí navigace či manuálně v menu.

Hyundai a Kia přichází s fascinující náhradou homokinetického kloubu

AutoMoto

Vůz využívá i pokročilé armády jízdních asistentů, které jsou připraveny i na třetí, zatím v Evropě neschválenou úroveň. V režimu dálničního „autopilota“ funguje velmi přirozeně nejen díky naladění adaptivního tempomatu a hlídání v pruhu, ale i vzhledem k tomu, že nevyžaduje lomcování volantem pro kontrolu pozornosti řidiče, stačí se volantu jen dotýkat a vůz o tom díky kapacitním u senzoru ví. Navíc si pomáhá i kontrolou očí, která je ale mnohdy až příliš ostražitá.

Skvělé je akustické odhlučnění, včetně aerodynamiky a valivého hluku. Nová platforma se soustředí také na omezení vibrací, což se opravdu podařilo.

Ne každý elektromobil dokáže ticho a komfort svého pohonu zopakovat i v případě odpružení, EV9 je ale velmi komfortní na všech typech nerovností. Nejde vyloženě o houpavý koráb, tlumiče nedovolí ani typické pohyby vysoké auta v příčné ose, EV9 zůstává soustředěná.

Samozřejmě že limit nedotáčivosti není daleko a tohle auto se ani nesnaží být hvězdou zakroucených silnic, ale díky nízkému těžišti překvapivě dlouho zůstává v táhlých zatáčkách neutrální a za jeho volantem získáte pocit, jako kdybyste řídili mnohem menší auto.

Závěr

Kiu EV9 je velmi snadné z dálky odsoudit jako zvláštně tvarované auto, které podlehlo módní vlně SUV a elektromobility. Jenže po týdenním soužití jej řadím mezi největší překvapení tohoto roku.

Boduje netradičním ztvárněním, uživatelsky přívětivým a neuvěřitelně prostorným interiérem, který má konečně zcela použitelnou i třetí řadu. Má jednu z nejvyspělejších elektrických platforem na trhu, a tedy skvělou spotřebu, rychlé nabíjení a velkorysý dojezd. Jezdí tiše a komfortně.

A samozřejmě že si za to nechá zaplatit. Ano, jde o kiu zatraceně dobře udělanou, ale za nejméně dva miliony. Konkurence s prémiovým logem a showroomy plnými aut klidně za ještě podstatně vyšší ceny to s přesunem svých stálých zákazníků do elektrických modelů bude mít jistě snazší.

Kia EV9 GT Line
Motor:Dva synchronní elektromotory s permanentními magnety
Nejvyšší výkon/točivý moment:283 kW (384 k)/700 Nm
0-100 km/h:5,3 s
Nejvyšší rychlost:200 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP:22,8 kWh/100 km
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP:505 km
Minimální doba nabíjení:24 min (10–80 %, 350 kW DC)
Baterie:Li-Ion, 99,8 kWh (využitelná kapacita)
Délka × šířka × výška:5015 x 1980 x 1780 mm
Objem zavazadelníku:308/828/2393 l
Poháněná náprava:přední i zadní
Základní cena modelu:1 949 980 Kč (Earth Launch Edition, 150 kW, 99,8 kWh, 4x2)
Základní cena testované verze:2 099 980 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám