Článek
Ale nejprve: proč změna názvu? Cílem bylo zřetelně oddělit tuto novinku od dosavadní výroby modelů Daewoo Matiz, které dále sjíždějí v původním provedení z linek v Polsku, Rumunsku, Uzbekistánu a na Ukrajině. Tato produkce totiž nepatří pod koncern General Motors. Pod jeho křídla se totiž dostala jen jihokorejská část automobilky Daewoo a produkty z ní vycházející nesou označení jedné z jeho značek - Chevroletu.
Matiz si od jeho premiéry v roce 1998 až do konce minulého roku pořídilo 1 300 000 zájemců. Z toho připadlo na Evropany 630 000 kusů. O tom, že se matiz stal vpravdě ženským autem, svědčí skutečnost, že na starém kontinentě tvořily 66 procent zákazníků ženy. A přibližně polovina odbytu potvrdila, že se matiz stal druhým autem v rodině.
Změna tváře
Už první pohled na vůz naznačuje změnu tváře. Postarali se o ni tentokrát už sami korejští designéři, kteří se pokusili na díle původně vymodelovaném světoznámým Giorgettem Giugiarem a jeho slavným studiem ItalDesign o vzhledové úpravy. Veselé, až rozpustilé oči světlometů tak dostaly vážnější výraz, což ovlivňuje i jejich sjednocení se směrovými světly. Nově je tvarován nárazník i s jeho průduchy a rovněž kapota, která dostala markantnější prolisy ve tvaru V. Z boku se vůz jeví zaoblenější, a to především vzhledem k tvarové retuši kabiny v zadní části. Uzpůsobeno tomu bylo zaoblení rámů zadních bočních dveří. Na zádi poutají největší pozornost koncové oválné svítilny.
V interiéru najdeme novou palubní desku. Kaplička s přístroji je na ní tentokrát umístěna ve středu. V zorném poli řidiče, v průhledu mezi trojpaprskovým, poměrně velkým volantem zůstává pouze štěrbina s kontrolkami nejdůležitějších provozních ukazatelů. Robustnější jsou tentokrát sedadla s příjemnými hlavovými opěrkami. Tříapůlmetrové pětimístné auto nabízí hodně prostoru nejen vpředu, ale i vzadu, kde je však potřeba počítat s tím, že pohodlně se tam usadí pouze dvě dospělé osoby.
Kufr patří v tomto voze svým základním objemem 170 l ke skromným. Lze ho však sklopením opěradel asymetricky dělených zadních sedadel zvětšit až na 845 l. Srovnání uvedených údajů s předchůdcem odhaluje, že je to o pět, resp. 240 l ve prospěch novinky. Možnost odložit řadu drobností umocňuje množství ploch a schránek. To vše je třeba přičíst převážně na konto chytře obestavěného prostoru, neboť rozměrově se spark příliš od původního matize neliší. "Přibral" totiž pouze 15 mm na výšku a 5 mm v rozvoru.
Ale ještě dva údaje: ač se to možná opticky vůbec nezdá, automobilka pozměnila na voze 80 procent dílů. A bohaté použití vysokopevnostní oceli v konstrukci karosérie zvyšuje její tuhost o 51 procent.
Úspornější motory
Vůz je vybaven shodnou dvojicí benzínových motorů -tříválcem o zdvihovém objemu 0,8 l a litrovým čtyřválcem, oba byly ovšem modernizovány, což přineslo mj. v případě menšího zvýšený výkon o 1 kW na 38 kW, u litru pak o 2 kW na 49 kW. To sparku s tříválcem umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 18,2 s a maximální rychlost 145 km/h. U čtyřválce 1,0 l jde o hodnoty 14,1 s a 156 km/h.
Motory jsou to "kolibří", takže zdolávat s nimi různá stoupání znamená více je vytáčet. Zvlášť litrová verze překvapuje tišším chodem, než tomu bylo u předchůdce. Při jízdě po dálnici jsem lepší odhlučnění pozoroval zhruba do rychlosti 130 km/h. Motory však především zaujmou spotřebou ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou, jako jedinou možnou variantou řazení -v kombinovaném režimu to nyní je u tříválce méně o 0,9 l na 100 km (5,2 l/100 km) a u čtyřválce o 0,8 l/100 km (5,6 l/100 km).
Ale povšimněme si, že trojčata z Kolína s benzínovým tříválcem 1,0 l (50 kW) značky Toyota si mají brát v kombinovaném režimu ještě o litr méně - 4,6 l/100 km. Leccos však bude potřeba vypiplat ještě v souvislosti s řazením. Zvláště ve spojení s litrovým motorem se mi řadicí páka při volbě nižších rychlostních stupňů zdála dost nepoddajná. Delší převody ubraly automobilu mírně na zrychlení.
Dobrá ovladatelnost
Není pochyb o tom, že Chevrolet Spark nejvíc aspiruje svou funkčností na zařazení mezi městská vozítka. To podtrhuje též malý poloměr otáčení (4,6 m), díky němuž lze v hustém městském provozu snadno manévrovat a parkovat.
Při rychlejší jízdě na otevřených silnicích si spark přes poměrně velkou výšku karosérie udržoval dobrou stabilitu v zatáčkách. Pominout s tímto dojmem nelze nejvýznamnější koncepční úpravu podvozku: zadní tuhou nápravu nahradila vlečená ramena s torzní příčkou. To se příznivě projevilo i na cestách se zcela podřadným povrchem.
Auto nerovnosti zdolávalo s jistotou, dobře drželo stopu. Horší to bylo na rovnějších úsecích, když se poryvy větru dost citlivě opíraly o boky vysoké karosérie a kola přední poháněné nápravy.
Na náš trh Chevrolet Spark dorazí počátkem června se svou českou výstavní premiérou na autosalónu v Brně. Nabízen má být ve třech stupních výbavy (S, SE, SX), přičemž v té první, základní, bude mít panel z černého plastu, jeden airbag, centrální zamykání bez dálkového ovládání a chybět bude posilovač řízení. Tím chce, byť jeho cena nebyla zatím stanovena, udržet co nejvíce krok s původní základní cenou a tedy i s cenou svých největších konkurentů, která se nejčastěji pohybuje kolem 210 000 Kč.
Spark Chevrolet 1,0 l | |
Délka (mm) | 3495 |
Šířka (mm) | 1495 |
Výška (mm) | 1500 |
Rozvor (mm) 2345 | |
Objem zavazadl. prostoru (l) | 170 |
Typ motoru | benzínový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 995 |
Max. výkon (kW/ot. min.-1) | 49/5400 |
Max. toč. moment (Nm/ot.min. -1) | 91/4200 |
Převodovka | manuální 5st. |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 156 |
Komb. spotřeba (l na 100 km) | 5,6 |