Hlavní obsah

Hyundai Sonata dospěla

Novinky, Andrej Poliak

Již v páté generaci se světové motoristické veřejnosti představil vůz střední třídy Hyundai Sonata. Oproti svému předchůdci se novinka pyšní evropskými rysy jako nikdy předtím. Otestovat jsem měl možnost Sonatu s benzínovým čtyřválcem 2,4i CVVT ve výbavě Dynamic.

Článek

Výrazově se nová Sonata přiblížila evropskému zákazníkovi jak jen mohla, vzhledem k historii modelu. Nová tvář jednoho z hlavních modelů korejské automobilky nyní mnohým připomíná částečně Mazdu (zejména přední část vozu) či Audi (křivky zadních partií). Nicméně i přes menší podobnosti lze s jednoznačnou jistotou říci, že Sonata dospěla. Oproti předchozímu modelu povyrostla - delší je o více než 50 mm a větší o 30 mm je také rozvor. Sonata tak nyní nabízí cestujícím více prostoru a pohodlí. Oslavovat mohou především cestující na zadních sedadlech, kteří se nyní mohou těšit na více místa v oblasti kolen.

Tichá síla

Kromě nového pro evropské zákazníka pohlednějšího vzhledu dostala Sonata do vínku i další podstatné zlepšení a to v oblasti hluku a vibrací. Oproti svému předchůdci je výrazně tišší. Pasažéry před hlukem chrání například zesílená boční skla. Omezení hluku a vibrací pomáhá i vyztužená karosérie a zlepšení geometrie podvozku.

V prostorném interiéru s hojností odkládacích míst překvapí snad jen necitlivé zakomponování rádia s kazetovým a CD přehrávačem do palubní desky. Přístroj se totiž sám o sobě vyznačuje designem povedeným. Audiosoustava tvořená zmíněným rádiem Grundig CL2300 a šesticí reproduktorů poskytuje pasažérům velmi kvalitní poslech.

Komfort na dlouhých cestách

Pod kapotou testovaného vozu byl hliníkový řadový čtyřválec s proměnným časováním ventilů. V průběhu týdenního testu se vyznačoval klidným a tichým chodem v širokém spektru otáček. Ve spojení s pětistupňovým manuálem předváděl chvalitebné výkony. Motor o zdvihovém objemu 2359 ccm disponuje maximální výkonem 118,5 kW při 5800 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 219 Nm je dostupný při 4250 otáčkách za minutu.

Praxí zjištěná spotřeba se výrazně neliší od údajů uváděných výrobcem. Ve městě si tak Sonata na sto kilometrů vystačí s málo přes 12 litry benzínu, mimo město se pohybuje kolem sedmi litrů a v kombinovaném režimu si řekne o průměrných cca devět litrů.

Kvalitní a komfortní odpružení je pro posádku balzámem. Jízda neunaví ani na delších úsecích. Sedadlo řidiče by mohlo mít přeci jen o trošku delší sedák a systém výškového nastavení by se slušelo rovněž poupravit. Při zvedání se totiž sedadlo naklání mírně dopředu a tak máte v průběhu jízdy subjektivní pocit, jako když z něj sjíždíte směrem k pedálům. Sedačky se jinak vyznačují pohodlností a dostačujícím bočním vedením.

Výbava

Ve výbavě Dynamic Sonata nabízí antiblokovací brzdový systém ABS s rozdělovačem brzdné síly EBD. Stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem je k dostání pouze ve vyšší výbavě Elegance. Bezpečnost posádky zajišťuje šestice airbagů. Nechybí úchyty ISO-FIX. Ovládání vozu činí snažším progresivní posilovač řízení. Za příplatek 7200 korun je možné dokoupit parkovací asistent se čtyřmi čidly. V základu pak samozřejmostí výškově a podélně nastavitelný volant a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Technické údaje Hyundai Sonata 2,4i

  • Motor

řadový zážehový čtyřválec DOHC

Zdvihový objem (ccm)

2359

Max. výkon (kW/ot.min.)

118,5/5800

Max. toč. moment (Nm/ot.min.)

219/4250

  • Výkony

Max. rychlost (km/hod)

212

Zrychlení z 0 na 100 km/hod (s)

8,9

  • Spotřeba (l/100 km)

Město

11,8

Mimo město

6,5

Kombinovaný

8,5

  • Převodovka

pětistupňová manuální

  • Rozměry (mm)

Délka

4800

Šířka

1832

Výška

1475

Rozvor

2730

  • Objemy (l)

Nádrž

70

Zavazadelník

min. 523

  • Hmotnost (kg)

Provozní

1538-1607

Největší technicky přípustná

2030

  • Základní cena - vybava Dynamic

589 900,-

  • Cena testovaného vozu

+ metalický lak za 13 500,-

603 400,-

Související témata:

Související články

TEST: Hyundai Tucson - sourozenec Santa Fe

Byl to především velmi dobrý prodej modelu Santa Fe, vozu pro volný čas a rekreaci (SUV), který přivedl jihokorejskou automobilku Hyundai k definitivnímu...

Devatenáctiletá Sonata v páté generaci

První Sonatu vyrobila korejská automobilka Hyundai v roce 1985. Na probíhajícím pařížském autosalónu nyní představuje již pátou generaci. Nová Sonáta oproti...

Přijíždí pátá generace Sonaty

Na loňském pařížském autosalónu korejská automobilka Hyundai představila pátou generaci vozu střední třídy Sonata, která v letošním roce oslaví dvacáté...

Výběr článků

Načítám