Článek
Značka Cupra, která se v roce 2018 osamostatnila od mateřského Seatu, pokračuje v budování silného portfolia, ve kterém posilují zejména vozy typu SUV. Ostatně prvním svébytným modelem značky (tedy bez dvojčete s logem Seat) byl crossover Formentor, který nyní dostal ještě většího a praktičtějšího sourozence, model Terramar.
Novinka loňského roku dostala jméno podle jednoho z nejstarších závodních polygonů na světě, který leží kousek od Barcelony a proslavil se dvojicí extrémně klopených zatáček. Samotný vůz pak zaujme především agresivně tvarovanou přídí s výrazným nasávacím otvorem a světlomety s trojicí trojúhelníkových motivů denního svícení.
Terramar má také výrazně tvarovanou kapotu, silné boční linie a výrazná zadní světla, opakující trojúhelníkový motiv, která jsou propojena lištou ukrývající kromě osvětleného loga i třetí brzdové světlo. Sportovnost pak umocňuje i difuzor naznačený v nárazníku.
Podobně jako formentor stojí také terramar na platformě MQB Evo s rozvorem 2680 mm. Terramar ovšem působí dospělejším a robustnějším dojmem, což potvrzuje i pohled na rozměry. Oproti formentoru je totiž o 69 mm delší, 30 mm širší a také o 73 mm vyšší. Kufr mu navíc narostl až o 152 litrů.
Zaměřeno na řidiče
Po usednutí za volant řidič rychle získá pocit, že ho palubní deska příjemně obklopuje. To umocňuje nejen lehce natočený displej infotainmentu, ale také zpracování středové konzole se zajímavou šedou výztuhou a dostatkem odkládacích prostor. Volič převodovky se totiž i zde přesunul na sloupek řízení.
Po stránce ergonomie a výbavy však terramar prakticky nemá čím překvapit. Před řidičem je tříramenný volant se slabším věncem a šikovně rozmístěnými tlačítky, který skvěle padne do rukou a nabízí i tlačítko startování a voliče jízdních režimů.
V kapličce přístrojů je 10,25palcový displej s několika režimy zobrazení, který může doplňovat rozměrný head-up displej s rozšířenou realitou. Displej infotainmentu má úhlopříčku 12,9“, přehledné a svižné rozhraní a nechybí ani podsvícené dotykové plošky pod ním.
Kabina potěší kvalitním zpracováním, citlivou volbou kvalitních materiálů i originálním ambientním podsvícením, které se táhne pod čelním sklem a tvořeno je i panely ve dveřích. Nechybí také tradiční měděné motivy nebo sportovní sedadla, která mají výrazné boční vedení a originální motiv pod integrovanou hlavovou opěrkou.
Zadní sedadla pak nabízejí spoustu prostoru před koleny i nad hlavou, mají vlastní nastavení ventilace a nechybí ani dobíjecí USB-C konektory. Zavazadelník nabídne pravidelné tvary a spoustu prostoru, ostatně zvětšit se dá i díky posunutí lavice.
U čistě spalovacích modelů se bavíme o objemu 508 až 642 litrů, u testovaného plug-in hybridu je však prostor pod dvojitým dnem omezen přítomností vysokonapěťové baterie, což sráží objem na 400 až 490 litrů. Zadní opěradla lze sklopit v poměru 40 : 20 : 40 téměř do roviny a na výklopném tažném zařízení utáhne terramar až 2 tuny.
Rychlík do zásuvky
Model Terramar je pro značku zásadní nejen svou velikostí, ale také skutečností, že by mělo jít o poslední nový model se spalovacími motory. Řidiči mohou volit mezi mild-hybridní patnáctistovkou o výkonu 110 kW, čistě spalovacím dvoulitrem s pohonem všech kol o výkonu 150 a 195 kW nebo testovaným plug-in hybridem, dostupným opět ve dvou verzích.

Přeplňovaná zážehová patnáctistovka nabízí v kombinaci s elektromotorem působivé výkony.
Nám dělal společnost nejvýkonnější plug-in hybrid, tvořený 1,5litrovým přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o výkonu 130 kW, spolupracujícím s elektromotorem o výkonu 85 kW. Výsledkem je kombinovaný výkon 200 kW (272 k) a 400 Nm točivého momentu. Výkon je přenášen přes šestistupňovou převodovku DSG na přední kola.
Napájení systému je řešeno baterií o kapacitě 25,8 kW, přičemž použitelných je asi 20 kWh. Přesto slibuje Terramar e-Hybrid elektrický dojezd přes 100 kilometrů, což vlastně není nereálné. Zejména v zimě je však potřeba snížit očekávání. Potěší ovšem podpora rychlonabíjení při výkonu 50 kW, díky které lze nabít baterii z 10 na 80 % už za 26 minut.
Terramar e-Hybrid je tak možné ve městě a blízkém okolí klidně využívat v čistě elektrickém režimu, ve kterém automaticky startuje. Ostatně na elektřinu udrží při prudkém zrychlení i na dálnici. Skvěle však funguje i v režimu hybridu, kdy se elektromotor a zážehový motor nejen tiše a plynule střídají, ale také doplňují. Ostatně díky velké rezervě má baterie stále co nabídnout i v momentě, kdy ukazuje nulový elektrický dojezd.
Ačkoliv výkon překonává hodnoty zážehového dvoulitru, dynamika lehce zaostává. Na vině je jak absence pohonu zadních kol, tak citelně vyšší hmotnost. V kombinaci s podvozkem DCC Pro nicméně terramar nabízí velmi kultivovaný jízdní zážitek, a to dokonce i na příplatkových 20“ litých kolech. Ani na rozbitějších cestách se tak do kabiny nedostávalo mlácení od kol.
Standardem je progresivní řízení, které působí velmi příjemně, a potěší i dobré odhlučnění nebo výrazné změny charakteru se změnou jízdních režimů. Poněkud zklamáním však bylo naladění brzd, které se obtížně dávkovaly, reagovaly gumově a pro dosažení plného brzdného účinku bylo nutné se do pedálu opravdu pořádně opřít.
Celkově ale Cupra Terramar působí jako příjemný společník na každodenní ježdění i rozvážení rodiny, který na pěkné silnici dokáže nabídnout řidiči trochu té zábavy za volantem. A to bez záludností, mlácení od podvozku, hluku či vysoké spotřeby.
Ta se sice u plug-in hybridů více než kde jinde odvíjí od jízdního stylu a vnějších podmínek, během zimních měsíců jsme však dokázali s terramarem jezdit v hybridním režimu se spotřebou kolem 4–5 l / 100 km, zatímco spotřeba elektřiny se pohybovala v rozmezí 13 až 18 kWh na 100 kilometrů.
Levný není
Vedle brzd je ovšem vadou na kráse i pohled do ceníku, který i se základní patnáctistovkou začíná od 1 104 900 korun. Nejlevnější plug-in hybrid je o 240 000 dražší, ve výkonnější a sportovněji pojaté výbavě VZ je však nutné přihodit dalších 100 000 korun. Cena testovaného vozu se však díky nespočtu příplatků, jako za skvělé audio Sennheiser, výkonná Matrix LED světla, kožené čalounění nebo panoramatické střešní okno, vyhoupla na 1 627 900 korun.
Cupra Terramar e-Hybrid VZ | |
---|---|
Spalovací motor: | 1498 cm3, zážehový čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 130 kW (177 k)/ 250 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 85 kW (116 k) / 330 Nm |
Max. kombinovaný výkon: | 200 kW (272 k) / 400 Nm |
Převodovka: | 6st. automatická DSG |
Poháněná náprava: | Přední |
0–100 km/h: | 7,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 215 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 0,4–0,5 l / 100 km |
Objem palivové nádrže: | 45 l |
Kapacita baterie: | 25,8 kWh |
Provozní/maximální hmotnost: | 1904/2420 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 750/2000 kg |
Délka × šířka × výška: | 4519 x 1869 x 1584 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 400/490 l |
Základní cena: | 1 104 900 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 1 444 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 627 900 Kč |