Hlavní obsah

Discovery 3: Objevování je tak pohodlné

Novinky, Andrej Poliak

Nová generace úspěšného modelu Land Rover Discovery se nejen výbavou přiblížila luxusnějšímu bráškovi Range Roveru. Doby, kdy jste mohli se svým vozem vyrazit do pustých končin bez výraznějšího technického zázemí, jsou však v případě nové Discovery 3 nenávratně pryč. Tento vůz je totiž doslova nabitý elektronikou. Ta však činí jakékoli objevování neuvěřitelně pohodlným.

Článek

Na první pohled je Discovery 3 oproti svému předchůdci robustnější a tvary karoserie jsou uhlazenější. Nejpatrnější je tento dojem při pohledu z boku a na záď vozu. Sdružené svítilny se posunuly více dolů, zmizelo rezervní kolo na pátých dveřích. Změněna byla i architektura předních světlometů a čelní masky. Naopak zachována byla tradiční stupňovitá střecha.

To vše hraje nové Discovery do karet a činí tento vůz designově vyváženým. Na silnici pak díky svému vzhledu získává pozornost a respekt.

Discovery 3 je nabita novinkami. Ve srovnání s předchozí verzí nezůstal tzv. kámen na kameni. Technici Land Roveru především nahradili tuhé nápravy a žebřinový rám za v dnešní době stále populárnější a u osobních automobilů rozšířenější nezávislé zavěšení a samonosnou karoserii. To může na první pohled vyvolávat pochybnosti a průchodnosti vozu terénem. Nejsou však na místě.

V terénu doma

Vůz si s nástrahami, které na něj při testování čekaly na haldách za Malešickou spalovnou v Praze, poradil s přehledem. A pokud někdy bylo znát zaváhání, pak bylo na straně řidiče, nikoli techniky. K jízdě po silnici lze říci jen krátce, že díky vyšší karosérii je při prudším průjezdu znatelný její náklon. Nicméně svižnou jízdou po dálnici Discovery 3 rozhodně neurazíte. Tento více než dvoutunový automobil s přehledem zvládá i ty nejzáludnější nerovnosti či výmoly na silnicích.

Přejezdy nerovností zvládá Discovery s jistotou a dalo by se říci až s aristokratickou grácií. Jednu disciplínu se nám v praxi vyzkoušet nepodařilo, a tak se musíme spokojit s údajem výrobce. Je jí brodivost. Nijak zvlášť upravený vůz zvládne bez úhony brod o hloubce max. 700 mm, což je ve srovnání s konkurencí spolu s Nissanem Patrol nejlepší hodnota.

V případě nutnosti přichází na pomoc redukční převodovky a systém Terrain Response, který slibuje učinit z téměř každého řidiče specialistu na jízdu v terénu. I když musíme toto tvrzení brát s určitým nadhledem, v praxi se ukázalo, že není zas až tak daleko od pravdy. Několik na středovém tunelu nastavitelných režimů cestu terénem opravdu usnadní. Součástí systému je i kontrola trakce při sjezdu prudkého klesání.

Luxus na cestách

Testovaná verze v nejvyšší výbavě HSE byla pětimístná. Za příplatek je však možné získat i sedmimístné provedení. Na všech sedadlech mají cestující dostatek prostoru. Čalounění je precizně provedené. Pohodlí poskytují nejen na kratších či delších trasách, ale i při jízdě v terénu. Držadla u hlavových opěrek sice znemožňují jejich výškové nastavení, nicméně v terénu jejich přítomnost cestující rozhodně ocení. Boční vedení těla je na slušné úrovni.

Čtyřramenný multifunkční volant se dobře drží a ovládání vozu je tak příjemné. Palubní deska je ergonomicky propracovaná a všechny ovládací prvky má tak řidič v dosahu. Na středovém dotykovém displeji se mimo jiné zobrazuje natočení kol a jejich výšková poloha.

Odhlučnění interiéru je velmi dobré. Motor po nastartování prakticky neslyšíte. Cestující neobtěžuje ani výraznější zvukový projev při vyšších otáčkách.

Společné srdce s jaguáry

Testovaný vůz poháněl vznětový šestiválec do V o objemu 2720 ccm s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva comon-rail. Drobeček se čtyřiadvacetiventilovou technikou disponuje výkonem 140 kW při 4000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 440 Nm je k dispozici již při 1900 otáčkách za minutu. Právě těsně nad hranicí 2000 ot./min. si motor libuje. Znatelný zátah však pocítíte již od přibližně 1200 ot./min. Není pro něj však problém ani práce v maximálních otáčkách, omezovač zasahuje pod hranicí 5000 ot./min. Tato koncernová jednotka byla poprvé představena u vozů Jaguar.

Spotřeba u tohoto vozu je individuální, záleží na způsobu jízdy. S lehkou nohou na plynovém pedálu není problém přiblížit se uváděným hodnotám v tabulce. Zátěž v terénu si pak žádá své a to v podobě zvýšené spotřeby o tři i více litrů na sto kilometů.

Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE
MOTOR
přeplňovaný vznětový šestiválec DOHC
Objem2720 cm3
Výkon140 kW při 4000/min
Max. toč. moment440 Nm při 1900/min
PŘEVODOVKA
přímo řazená šestistupňová
SPOTŘEBA (l na 100 km)
Město11,5
Mimo město8,2
Kombinovaná9,4
VÝKONY
Max. rychlost180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,5 s
Přechodový úhel27,9°
Nájezdové úhly
přední37,2°
zadní29,6°
Brodivost700 mm
ROZMĚRY (mm)
Délka4835
Šířka1915
Výška1882
Rozvor2885
Základní cena1 689 000 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám