Hlavní obsah

Chytřejší bydlení na kolech. Vyjeli jsme do Slovinska s novým VW California

Nová generace populární obytné dodávky Volkswagen California je jízdně příjemnější, má propracovanější interiér a přináší řadu inovací. Některé funkce staré generace nám sice chyběly, přesto jsme si z okružní jízdy Slovinskem a Chorvatskem přivezli především pozitivní zážitky.

Foto: Volkswagen

Nový Volkswagen California

Článek

Volkswagen Transporter čtvrté generace byl prvním modelem, který se dočkal tovární obytné přestavby s označením California. V následujících generacích se vyrobilo přes 280 000 kusů, jejichž základem byl vždy model Transporter. To se ovšem s novou generací californie změnilo.

Letos představená pátá generace je totiž postavena na základech modelu Volkswagen Multivan, který je svébytným vozem postaveným na platformě MQB. Ta je primárně určena pro osobní vozy, díky čemuž nabízí nový Multivan (na poměry dodávek) skvělé jízdní vlastnosti.

Nový VW California vychází z prodlouženého VW Multivan Long a na délku měří 5173 mm, zatímco minulá generace obytné dodávky měřila 4904 mm. Vůz narostl také do šířky (z 1904 na 1941 mm), výška včetně výklopného střešního stanu ale zůstala na hodnotě 1990 mm, díky čemuž by se měla califorina dostat i do většiny nadzemních/podzemních parkovišť.

Test Volkswagenu Multivan T7 Long TDI: V dálkové konfiguraci exceluje

Testy

Střešní stan přitom patří k základnímu vybavení každé z verzí nového Volkswagenu California, jejich nabídka se ovšem citelně rozšířila.

Základem nabídky je výbava Beach, která u minulé generace patřila na českém trhu k nejoblíbenějším, jak nám prozradilo české zastoupení značky. U nové generace se pak očekává, že verze Beach bude opět hlavním tahounem. Nabízí totiž maximální univerzálnost i v každodenním využitím.

Hlavně univerzálně

To platí zejména pro nejzákladnější model California Beach, který je vlastně klasickým multivanem s manuálně zvedacím střešním stanem, pod nímž se ukrývá lůžko s rozměry 2054 × 1137 mm a nosností 150 kilogramů (parametry platí pro všechny verze). Kabina nabízí šest sedadel (po dvou ve třech řadách), dole už ale chybí klasické lůžko.

To nabízí model California Beach Tour, který má standardně čtyřmístnou kabinu (volitelně až pětimístnou) s nezávisle posuvnými sedadly v zadní části, přičemž dvě z nich vytvoří oporu pro skládací konstrukci s matrací, která je uložena v kufru. Tím vznikne lůžko s rozměry 1980 × 1330 mm.

Malý obytný ford je zpět, automobilka představila Transit Custom Nugget

AutoMoto

Model Beach Tour je také standardně vybaven i předními výškově nastavitelnými sedadly s otočným mechanismem, dvojicí skládacích kempinkových židliček v pátých dveřích, skládacím stolkem v konstrukci postele, ventilačními okny v bočních posuvných dveřích, osvětlením ve stanu a především samostatným displejem na C-sloupku.

Displej je za jízdy určený k ovládání ventilace v zadní části vozu, po zastavení pak usnadní nastavování kempovacích funkcí i ovládání bohatého vnitřního osvětlení. Displej má moderní grafiku, svižný chod a jednoduchou logiku ovládání.

Vrcholem univerzální řady Beach je model Beach Camper, přidávající k výbavě Tour ještě malý box s kuchyňkou v kufru, která obsahuje plynový hořák, úložné prostory a 230voltovou zásuvkou napájenou z invertoru. Vedle kuchyňky zůstává i úložný prostor, který může využít až pětimístná posádka.

Použití samostatně posuvných křesel namísto lavice přitom podtrhuje důraz na praktičnost a univerzálnost vozu. Zatímco lavice vážila přes 80 kilo a k manipulaci byly potřeba dvě zdatné osoby, samostatné křeslo váží 24 kilogramů a manipulaci s ním zvládnou bez problémů i ženy.

Čistě bydlík

Až s modelem California Coast zákazníci dostanou obytný vůz v plné parádě, tedy zejména s kuchyňkou instalovanou na straně řidiče. Oproti Californii 6.1 je kuchyňka kompletně přepracovaná a nově nesahá až po sedadlo řidiče.

Vůz tak standardně nabízí posuvné dveře po obou stranách, což usnadní nejen nastupování, ale také ukládání nákupu do lednice, jejíž výsuvný šuplík je v přední části kuchyňky. Řidič pak bude mít po otočení sedadla o 180 stupňů (což je výrazně snazší i díky absenci klasické ruční brzdy) citelně více místa na nohy.

Model Coast už je pouze čtyřmístný, pro rozložení postele, jejíž skládací konstrukce je opět uložena v kufru, ale stačí pouze krajní zadní sedadlo, neboť se konstrukce postele opírá o poličku vytvořenou vedle kuchyňky. Volné místo lze využít například pro přepravu zásob, sportovního vybavení či kotce se psem.

Test Volkswagenu California Ocean: Překvapivá přitažlivost

AutoMoto

Kuchyňka je v přední části (nad lednicí) vybavena plynovým hořákem, dřezem, úložnými prostory, šuplíkem s příbory a také několika elektrickými zásuvkami, přičemž většina funguje pouze po zapojení vozidla do sítě v kempu (přípojka je uložena pod sedadlem spolujezdce). Jedna zásuvka je ovšem napájena z invertoru, takže funguje prakticky neustále.

V zadní části jsou další úložné prostory, pod konstrukcí postele je pak umístěn velký stůl. Ten lze využít jak při posezení venku, tak v kombinaci s kuchyní při posezení uvnitř. Kromě toho je v kuchyňské lince integrován ještě jeden menší stolek, který lze využít jako prodloužení kuchyňské linky či pro vytvoření venkovního pracovního prostoru.

Lůžko má u modelu Coast, stejně jako u vrcholné verze Ocean, rozměr pouze 1980 × 1060 mm, což je způsobeno šířkou kuchyně. Oba modely jsou vybaveny nádržemi na 29 litrů čisté a šedé vody, která je zachycena z dřezu. Kromě toho je v zadní části i přípojka na sprchu, která je však s ohledem na absenci ohřevu určena spíš pro rychlé opláchnutí.

Foto: Volkswagen

Nový Volkswagen California bude dostupný s pestrou paletou pohonných jednotek a v několika výbavových verzích.

Vlajková verze Ocean se od nižší verze Coast odlišuje bohatou standardní výbavou se zaměřením na komfort a luxus. Ocean má například odlišné čalounění, standardně vyhřívaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, prostorný úložný box pod střechou v kufru, bohaté osvětlení a podobně.

Verze Ocean i Coast jsou také vybaveny 40 Ah kempovací LiFePo baterií, která v kempu zajistí dlouhodobý provoz lednice, osvětlení a nabíječek. Mimochodem komu by nestačil úložný prostor v kabině, může využít příplatkové tažné zařízení i montážní lišty pro příčníky na střeše, která unese až 50 kilogramů.

O elektrický obytňák není zájem, zní z Volkswagenu

AutoMoto

Co se pohonných jednotek týče, nabídne california klasický nafťák 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k), zážehový dvoulitr 2.0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a vůbec poprvé v historii i plug-in hybrid s označením eHybrid. Systém kombinující zážehový motor 1.5 TSI a dvojici elektromotorů (jeden v převodovce, druhý u zadní nápravy) nabídne kombinovaný výkon 180 kW (245 k) a jako jediný i systém pohonu všech kol 4Motion.

Plug-in hybrid zvládne utáhnout na kouli až 1600 kilogramů, největším pracantem ale zůstává nafťák, který by měl zvládnout až dvě tuny. Na dovolenou tak pohodlně odveze i karavan nebo loď.

Na cestách

Během prvních jízd, které startovaly ve Slovinsku a dovézt nás měly až na chorvatské pobřeží, jsme s kolegy dostali vozy v identické konfiguraci. Šlo o modely ve vrcholné výbavě Beach s elektricky ovládaným střešním stanem, několika příplatkovými pakety a pod kapotou pracovala zřejmě nejideálnější motorizace: 2.0 TDI.

Jízdě předcházelo krátké školení a také varování, že se stále jedná o předprodukční modely, které mohou mít drobné nedostatky. Velice mile nás však překvapilo, že během první jízdy působil celý vůz téměř jako kterýkoliv jiný VW Multivan. Ostatně jedním jsme do Slovinska také dojeli, takže jsme skutečně měli s čím srovnávat.

Ačkoliv střešní stan zvýší těžiště a kvůli jeho instalaci se musí upravovat střecha, vůz působil jistě a nevydával žádné nepříjemné či nepřirozené zvuky. Také kuchyňská vestavba o sobě prakticky nedávala vědět, lehké pazvuky se ozvaly maximálně na rozbitých silnicích.

Dalším milým překvapením byla prakticky absence aerodynamického hluku od přepracované markýzy umístěné na boku vozu. Markýza má nově kliku integrovanou ve své konstrukci, díky čemuž ji není nutné hledat v autě, a potěší i systém rychloodepínání s pojistkou na klíč.

Na autě je sice znát vyšší hmotnost, která vyžaduje trochu ohleduplnější průjezd zatáčkami, dostatek prostoru před předjížděním a dost místa v křižovatkách (kdy svižné rozjezdy občas trvají déle, než by bylo žádoucí). Za běžných okolností je ale spolupráce motoru a standardně sedmistupňové DSG převodovky (manuál není vůbec dostupný) bezproblémová. Spotřeba se při poklidné jízdě pohybovala pod hranicí 7 l/100 km, svižnější přesuny pak znamenaly spotřebu v rozmezí 8 až 9 l/100 km.

Nissan představil parádní obytňák, kabina připomíná hotelový pokoj

AutoMoto

Při nárůstu rozměrů, tedy zejména délky a rozvoru, je pak vhodné si trochu lépe pohlídat utažené zatáčky, kde si lze snadno pořídit defekt. U nižších verzí je sice rezerva dostupná na přání, u vyšších modelů ale její místo zabírá nezávislé topení a opravnou sadou si proraženou bočnici zkrátka neopravíte.

Jedinou věcí, se kterou jsme během cest bojovali, byla zabudovaná navigace, která nikomu z posádky příliš nesedla. Místy působila zmateně a postarala se nám o zajížďku, po které byla rychle nahrazena aplikací běžící přes bezdrátový Apple CarPlay. V nabídce ale nechybí ani podpora Android Auto.

V kempu

Po příjezdu do kempu jsme si rychle všimli absence roletek pro zatemnění čelního skla, které byly u minulé generace californie integrovány v A-sloupcích a zatahovaly se směrem ke zpětnému zrcátku. Nová generace je místo toho vybavena látkovým stínítkem s integrovanými dráty, které se zachytí u čelního skla. Starší řešení nám přišlo výrazně praktičtější a pohodlnější.

Volkswagen ID. Buzz se dočkal obytné přestavby

Tuning

Pro přední boční skla jsou připravena stínítka s uchycením magnety na rám dveří podobně jako u minulé generace. Větrání vozu navíc usnadní ventilační mřížky s moskytiérou, které se celkem snadno instalují do předních bočních oken.

Skla v bočních posuvných dveřích a pátých dveřích lze zastínit roletkami integrovanými v obložení, zadní boční pevná skla pak na jedné straně stíní kuchyňka a na druhé straně praktický kapsář.

Místo na spaní

Rozložení postele v kabině je otázkou chvilky. Po vyjmutí a otočení hlavových opěrek stačí sedadla zatažením za dva popruhy vyrovnat, přisunout ke konstrukci s matrací a tu přes ně natáhnout. Ještě snazší je vztyčení střešního stanu, který dostal přepracovanou konstrukci a v testovaných vozech měl elektrický pohon.

Práce s přepážkou ve střeše je velmi jednoduchá, elektrický výklopný mechanismus navíc překvapí drobnou pauzou při pohybu v obou směrech, která je určena pro ověření bezpečného vyklápění či sklápění. Ve stanu jsou tři okna s moskytiérou, přičemž přední část lze odepnout a stan tak vpředu kompletně otevřít.

Konstrukci postele lze navíc opět jednoduše zvednout až ke stropu stanu, čímž v kabině californie vznikne prostor s výškou až 2,1 metru.

Foto: Volkswagen

Lůžko pod střešním stanem lze zvednout ke stropu, díky čemuž nabídne kabina spoustu místa nad hlavou.

Pobyt v autě také zpříjemňuje speciálně navržené California menu, které je přístupné nejen z hlavního infotainmentu, ale také z menšího displeje na C-sloupku. V infotainmentu lze například aktivovat asistenta vyrovnání vozu, aby se posádka při spaní nesunula do strany. Je jen škoda, že vodováha zmizí se zařazením zpátečky a aktivací couvací kamery.

Šikovným doplňkem je ale tzv. kempovací režim, po jehož aktivaci zůstanou nastálo napájeny USB-C zásuvky v kabině (včetně dvou u vstupu do střešního stanu). Při režimu lze také snadno deaktivovat automatické rozsvěcení světel při otevření dveří a nechybějí ani další praktické drobnosti.

Dvojité klepnutí pro tmu

Menu také nabízí přehled o kapacitě nádrží a umožňuje nastavit intenzitu chlazení ledničky, která má pro pohodlnější nocování i speciální tichý chod. Zajímavostí je pak i nová funkce osvětlení, kdy po dvojitém klepnutí na kterékoli světlo dojde ke zhasnutí všech světel v autě.

Připravit auto ke spaní je otázkou chvilky stejně jako rozložit markýzu, židle, venkovní stůl a zastínit zadní část automobilu, zatímco vpředu je potřeba času o trochu více. Matrace v kabině i střešním stanu působí pohodlně a nikdo z členů posádky si nakonec nestěžoval na jakýkoli diskomfort způsobený autem.

Sluší se ale dodat, že zdejší kempování v půlce srpna vyžaduje opravdu dobrou schopnost snášet vysoké denní a zejména noční teploty, neboť klimatizace nezávisle nefunguje. Vyrazit o dva měsíce později by tak nejspíš bylo výrazně pohodlnější.

Kdy a za kolik?

Už Volkswagen Californie 6.1 působil jako mimořádně kultivovaný společník na dlouhých cestách, během nichž se uměl proměnit v příjemnou garsonku. Multivan jako základ ale posunul jízdní schopnosti vozu ještě dál. Pár drobností k vylepšení by se nejspíš stále našlo, přesto je nutné uznat, že nový VW California opět působil jako příjemný společník.

Technická data ani český ceník zatím nemáme k dispozici, na náš trh by však měl vůz vstoupit na přelomu srpna a září. Dodávky prvních kusů se pak očekávají až v příštím roce.

Výroba VW California 6.1 se chýlí ke konci, nástupce přijde na trh ještě letos

AutoMoto

Test Volkswagenu Grand California: Cestovatelská svoboda má jen pár much

Testy

Výběr článků

Načítám