Článek
O dělených světlometech toho bylo napsáno už tolik, že každá další slova jsou zbytečná. Přesto přidáme jednu historku, kterou zatím nikdo jiný nepublikoval. Od škodováků jsme zaslechli informaci, že tehdejší šéfdesignér Kabaň měl vedení firmy ještě za éry Vahlanda předložit tři návrhy faceliftu vnějšího designu – jeden konzervativní, jeden takříkajíc normální a jeden „úlet“.
Tím úletem jsou samozřejmě dělené světlomety, které se tehdejšímu šéfovi Winfriedu Vahlandovi líbily nejvíce. Tu udělejte, řekl, a všichni manažeři souhlasně přikyvovali hlavami. Pozdější šéf Bernhard Maier měl na design úplně jiný názor a chtěl jej předělat. Jenže už bylo pozdě a s návrhem se nedalo nic dělat. A všichni „kývači” začali mluvit o tom, jak ten design není povedený a jak to oni před lety říkali...
Ale osobně si myslím, že čtyři světla (ve skutečnosti jsou to jen dva moduly překlenuté výliskem plechu) nejsou špatnou volbou. Už jenom kvůli tomu, že se octavia lépe odliší od mnohem levnějšího rapidu.
Vynikající praktičnost. Jako doposud
Octavia je i přes několik změn pořád stejná v tom, co umí nejlépe. V praktičnosti. Je velká, pohodlně se do ní vejdou čtyři statní dospělí, má v obou verzích obrovský kufr a užitečnou hmotnost přes šest metráků. Už to je pro spoustu kupujících silný argument.
Místa pro posádku i zavazadla je v nové octavii pořád stejně – znamená to, že vzadu vám na model nižší střední třídy zbývá dost prostoru pro kolena. Místo pro hlavu je rovněž nadprůměrné, ale ne takovým markantním způsobem jako v případě prostoru pro nohy.
Superb je vzadu pořád o dost větší, i tak ale octavia nabídkou svého prostoru rozhodně nezklame, stejně jako v případě minulé generace. Ve druhé řadě sedadel pak nově najdete dva USB porty a zásuvku na 230 V, sklápěcí stolky nebo odnímatelnou LED baterku. Konečně je možné přikoupit vyhřívaný volant.
Velice dobrá je i ergonomie. Sednete si za volant a hned víte, co které tlačítko udělá, hned víte, kde co je. Nový je 9,2palcový skleněný displej s pěknou grafikou a rychlou odezvou, který zahrnuje i on-line služby (hustota dopravy, ceny PHM apod.), soukromí zákazníci si multimediální systém Columbus patrně kupovat nebudou. Pro první tři nejlevnější výbavy to ani nelze, pro zbývající dvě ostatní stojí 30 900, respektive 48 500 korun. Základem je 6,5palcový displej systému Swing, vyšší výbavy pak mají osmipalcový Amundsen.
Na stropě přibylo tlačítko SOS, od příštího roku povinné pro všechna nová auta. Jiné je dále vnitřní zrcátko, které je stejné jako v superbu – tedy poněkud úzké. A ještě jedno negativum: pro vyhřívání předního okna stále slouží viditelné drátky, superb používá dražší řešení s fólií.
Nové jsou rovněž asistenční systémy: nová je verze systému pro automatické parkování, nechybí asistent pro couvání s přívěsem nebo vylepšený systém Frontassist s lepší detekcí chodců. K dispozici je rovněž adaptivní tempomat do rychlosti 210 km/h, detekce mrtvého úhlu (Blind Spot Detect) nebo radar pomáhající při couvání z nepřehledných míst.
Vynikající jsou Full LED světlomety, které dosvítí dále než bi-xenony. Standardně je Škoda dodává ke dvěma nejvyšším výbavám (Style a Laurin & Klement), případně je lze koupit v paketu za 25 tisíc korun.
Z hlediska bezpečnostních a asistenčních systémů má omlazená octavia všechno co nejlepší konkurenti v segmentu nižší střední třídy, a třebaže většina z nich je za příplatek, jsou asistenční systémy cenově nastaveny rozumně.
Jak octavia jezdí? Na to je těžké odpovědět, jinak jezdí těžké 2.0 TDI s DSG a panoramatickou střechou a jinak testované provedení 1.8 TSI s víceprvkovou zadní nápravou. Připomínáme, že u omlazené octavie rozchod zadních kol v případě verze s vlečenou nápravou narostl o 20 mm, u víceprvkového zavěšení (motory nad 110 kW, CNG a 4x4) o 30 milimetrů.
Podvozek jako samotný zůstal prakticky beze změn. Stále však pro 2.0 TDI (kromě verze 4x4) dostanete vlečenou zadní nápravu jako z felicie. To je u verze za 578 tisíc ostuda.
Vlečená náprava pro motorizace do 110 kW zůstala
My jsme zkoušeli provedení s víceprvkovou nápravou, která lépe odfiltruje rázy od kol a celkově přináší větší stabilitu a velice jisté chování. Na rozumně zvolených sedmnáctipalcových kolech nebyl problém s odfiltrováním nerovností či silničních děr.
V komfortním módu adaptivních tlumičů se auto zvolna pohupovalo, celkově ale byla jízda příjemná (nejčastěji jsme měli tlumiče nastavené v „normálním“ módu, který je pro většinu situací nejpříjemnější).
V extrémní situaci při průjezdu zatáčkou se sice auto trochu nakloní a zadní kola mají tendenci „povyskočit”, zůstanou ale pevně na zemi a projedete vytyčenou stopou. Hodně pomáhá standardně dodávaná elektronická uzávěrka XDS+, která v zatáčce cíleně přibržďuje přední kola.
Nejsilnější motor vyjma derivátů RS můžete mít s manuální převodovkou, s automatem DSG nebo i jako čtyřkolku. DSG má nově sedm rychlostních stupňů, na sedmičku při 90 km/h točí motor pohodových 1900 otáček. Při klidné jízdě jsme jezdili za 6,6 litru, dlouhodobě pak za deset.
Octavia je pořád stejná a pořád jich každý den potkáte na silnicích desítky. Ale jedno jí upřít nelze – je velice praktická jako málokterý model nižší střední třídy. A pokud si i vhodně zvolíte motor, bude jízdním projevem patřit mezi velmi příjemné společníky.
Škoda Octavia 1.8 TSI DSG | |
---|---|
Motor: | 1798 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 132 kW (180 k) při 5100–6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm při 1250-5000 ot./min. |
0–100 km/h: | 7,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 231 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1335 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 407 900 Kč (1.0 TSI, 85 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 639 900 Kč |