Článek
Mitsubishi omladilo současně ASX i větší outlander. Na prvně jmenovaném je změn u vnějšího designu více: jinak tvarovaná je přední maska i nárazník. V případě nejvyšší verze Intense+ je spodní díl nárazníku lakovaný stříbrnou barvou. LED světla pro denní svícení ale stále chybí. Ze střechy zmizela klasicky tvarovaná anténa, kterou nahradila „žraločí ploutev”.
Vnitřek je více méně stejný jako dříve a odhaluje stáří tohoto modelu. Vždyť tento japonský konkurent yetiho se vyrábí už od roku 2010. Vysloveným archaismem je pak zubatý klíč, tedy věc, které se automobilky hromadně zbavovaly od poloviny devadesátých let.
A ještě jedna věc působí historicky: změnil se tvar víčka nádrže, k jeho odjištění ale postaru musíte použít tlačítko vlevo od řidičovy sedačky. Ale abych jenom nekritizoval: z ASX je dobrý výhled ve všech směrech. Je to nejenom kvůli tvaru sloupků, ale i díky velkým zpětným zrcátkům.
Tři motorizace, benzínová bez 4x4
Z estetického hlediska tmavý interiér příliš nezaujme, samotné ovládání prakticky všech prvků je ovšem přehledné a robustní. Což typickému zákazníkovi pro tento model - starší muž, který chce „jistotu na důchod” nebo žena, která má ASX jako druhé auto do rodiny na rozvážení po školách a školkách, určitě vadit nebude. Naopak. Vždyť tady nejsou žádné dotykové displeje a multimediální systém je zredukovaný na rádio s CD a USB vstupem (v nejvyšší výbavě ale dostanete dotykový).
A palubní počítač s nevelkým rozsahem zobrazovaných informací (ale vše podstatné tady je: dojezd, spotřeba, venkovní teplota) po stisknutí obrovského tlačítka Info hlasitě pípne. Trochu to připomíná staré tlačítkové telefony, ale pro cílového zákazníka je to spíše výhoda.
Sedadla jsou pohodlná; nově mají upravené seřizování výšky, sklon se ale stále nastavuje nepohodlně vlastní vahou. Vzadu se sedí výše (zadní sedačky jsou přepracované), což je vždy lepší pro nohy u vyšších cestujících, místo pro hlavu ale je pouze průměrné. Zavazadelník je mělký, nabídne 488 litrů. Má to ale háček: za 3890 korun si musíte pořídit „sadu pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru”.
Na výběr máte stejné motorizace jako dosud: tedy základní atmosférickou šestnáctistovku a dále dva turbodiesely (1,6 a 2,2, 114 a 150 koní). Jen naftové motory jdou spojit s pohonem všech čtyř kol, jediný benzínový agregát v nabídce pak je vždy s označením 4x2.
Motor musíte točit, umí být úsporný
Benzínovou šestnáctistovku s výkonem 86 kW (117 k) při 6000 a 154 Nm při 4000 otáčkách jsme na více než 1000 km dlouhé cestě vyzkoušeli. Základní představu o tom, jak se motor chová, jste si udělali z technických parametrů: je potřeba jej hodně točit, do 3000 otáček se toho moc neděje. Jedna-šestka je hlučná v celém spektru otáček, poblíž červeného pole je jadrný zvuk ještě dravější, skoro až sportovní.
Převodovka je přesná a má trochu tužší chod. Šestku budete hledat marně, tu mají pouze oba vznětové motory. Zpřevodování bylo u testovaného ASX delší, na trojku jedete 150 km/h, na čtyřku se nám dokonce podařilo překonat nejvyšší udávanou rychlost (190 km/h). V kopcích se nesmíte bát podřadit o dva stupně, pak ASX docela jede, je ale jasné, že tenhle motor, splňující emisní normu Euro 6b, je určen pro klidné jezdce.
Při 90 km/h motor točí 2500 otáček, při 130 km/h pak motor točí 3200 otáček. Klidná jízda do rychlosti 110-120 km/h pak překvapí nízkým apetitem, povedlo se nám jezdit za 5,5 l/100 km. To vám pak po dotankování ukáže palubní počítač dojezd přes 1000 kilometrů. Naopak svižná jízda vyžene spotřebu k osmi litrům. Jednoduchý čtyřválcový motor bez turba má předpoklady vydržet bez závad stovky tisíc kilometrů. Navíc: za 36 tisíc vám ho přestaví přímo importér na pohon LPG.
Na naladění podvozku si nelze stěžovat, notabene na testovaných 16palcových pneumatikách s vyšším profilem (215/70). Kromě města, kde na nerovnostech auto lehce znervózní. Podvozek krásně žehlí nerovnosti, posádka o nich často ani neví, protože se nepřenesou do interiéru.
Za nynější akční cenu 385 tisíc dostanete dobře vypadající, čtyřmístné auto s bohatou základní výbavou. Dokupovat nemusíte prakticky nic (možná metalický lak a vyhřívání předních sedaček); navigace Pioneer za 27 tisíc korun je zbytečně drahá. Potěšil komfortní podvozek i spotřeba při defenzivní jízdě, počítat musíte naopak s hlučnějším motorem, který se ovšem rád nechá vytočit. Na jiné než klidné ježdění to ale není.
Mitsubishi ASX 1.6 Mivec | |
---|---|
Motor: | 1590 ccm, zážehový čtyřválec |
Max. výkon: | 86 kW (117 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 154 Nm při 4000 ot./min. |
0–100 km/h: | 11,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 183 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1335 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 385 000 Kč (1.6 / 86 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 385 000 Kč |