Článek
Vzhledově je Audi Q7 opravdu extrémně mohutný automobil. Aby také ne - je dlouhý 5086 mm, jeho rozvor činí 3002 mm. Karoserie široká 1983 mm a vysoká 1737 mm nabízí prostorný a variabilní interiér. Ve třech řadách si může užívat pohodlí pět, šest či sedm lidí. Sedadla obou dvou zadních řad lze sklápět, čímž se vytvoří nákladový prostor o velikosti až 2035 litrů. V pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor Audi Q7 objem 775 litrů.
Výkonné motory
Po uvedení na trh budou moci zájemci o nové Audi Q7 volit ze dvou motorů. Prvním je nový vidlicový osmiválec 4.2 V8 s přímým vstřikováním benzinu do válců FSI. Tento motor má výkon 257 kW a jeho točivý moment dosahuje hodnoty až 440 N.m při otáčkách 3500 ot./min.
Šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI využívá systém přímého vstřikování "common-rail" poslední generace s piezoelektrickými vstřikovači. Především díky této technologii se motor 3.0 TDI chlubí nejenom vysokým výkonem 171 kW a točivým momentem až 500 N.m (k dispozici již od hranice otáček 1750 ot./min), ale také kultivovaným chodem a nízkou spotřebou. Novinkou je i zážehový motor 3.6 V6 FSI o výkonu 206 kW a točivým momentem 360 N.m. Tento agregát bude pro Audi Q7 k dispozici ve druhé polovině tohoto roku. Všechny tři motory přenášejí svůj výkon prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky tiptronic.
Technické údaje* | ||
Motor | 4.2 FSI | 3.0 TDI |
Zdvihový objem | 4163 ccm | 2967 ccm |
Výkon | 257 kW | 171 kW |
Toč. moment | 440 N.m | 500 N.m |
Největší rychlost | 244 km/h | 210 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,4 s | 9,1 s |
Spotřeba (l na 100 km) | ||
ve městě | 19,5 | 14,6 |
mimo město | 10,2 | 8,3 |
kombinovaná | 13,6 | 10,5 |
*Všechny údaje jsou pro pětimístnou verzi s odpružením vinutými pružinami
Quattro má lepší charakteristiku
Audi Q7 je v základu vybaveno systémem stálého pohonu všech kol quattro, jehož centrální diferenciál rozděluje přenášený točivý moment na přední a zadní kola podle jejich okamžitých trakčních podmínek. Základem je ovšem rozdělení točivého momentu v poměru 40:60.
Elektronický stabilizační systém ESP do sebe integruje řadu nových funkcí. Jednou z nich je asistent pro sjíždění prudkých svahů, který reguluje činnost brzd a motoru tak, aby ani v nejprudším klesání nedošlo ke ztrátě trakce. Je-li Audi Q7 na přání vybaveno tažným zařízením, bdí nad bezpečností jízdy systém stabilizace přívěsu.
Vzduch na podvozku
Na přání zákazníka je pro Audi Q7 k dispozici i adaptivní pneumatické pérování. Sériově montované zkrutné stabilizátory redukují boční naklánění karoserie v zatáčkách na minimum.
Adaptivní pneumatické pérování umožňuje změnu světlé výšky vozu - ze základních 180 mm lze vůz zvednout na světlou výšku až 240 mm v režimu "Lift". V terénním režimu činí světlá výška 205 mm. Pneumatické pérování umožňuje i snížení zadní části vozu, takže manipulace se zavazadly je snazší.
Cena není lidová
Cena Audi Q7 je u turbodieselu určena na 1 539 500 Kč (vč. DPH) a u zážehového agregátu 1 928 500 Kč. V nabídce jsou i verze s přepážkou, tedy v úpravě N1.
Naše dojmy
S novou O7 jsme absolvovali téměř dvě stovky kilometrů, což na první seznámení celkem stačí. Zkoušený zážehový agregát má sice velký výkon a točivý moment, ale dvě tuny těžký vůz se zdá i tak dost neohrabaný a zrychlení příliš těžkopádné. Zvuk je ale odladěn tak, aby připomínal sportovní automobily. Pružení klasickými pružinami je výborné a dobře drží vůz jak na silnici, tak i v terénu. Zde ovšem silně chybí terénní redukce a možnost zavřít některé z diferenciálů.
Marketing funguje prvotřídně
Při akci Audi Q7 ve Špindlerově mlýně jsme si uvědomili, jak hodně záleží na marketingovém přístupu k zákazníkům. Tato "megaakce", na kterou bylo pozváno několik stovek VIP hostů, současných či potenciálních zákazníků, je jistě ohromný tah. Lidé s dostatečným finančním zázemím si zde mohou vyzkoušet nový vůz, na náklady automobilky si zalyžovat, popovídat si s přáteli... Dovozci se pak vynaložené nemalé peníze vrátí během pár měsíců, kdy pozvaní hosté zaparkují své vlastní Q7 v garáži. Není se co divit, že na nový vůz je již nyní více než 300 objednávek. S takovým marketingovým "drivem" se nemůže chlubit žádná jiná značka a je to pak poznat i na celkových prodejích (Audi A8 - první místo v luxusních vozech, Audi A6 - druhé místo ve vyšší střední třídě...).
Ceník Audi Q7 | |
4.2 FSI quattro | 1 928 500 Kč |
3.0 TDI quattro | 1 539 500 Kč |