Článek
Nové Audi A3 je postavené na modulární platformě MQB a jezdí tak s podobnou technikou jako Škoda Octavia. Audi nabídne atraktivní kabát, v testovaném voze navíc umocněný sportovním paketem a devatenáctipalcovými koly.
Z hlediska designu není moc co vytýkat; tedy samozřejmě až na kanibalizaci v rámci modelové řady. A3 sedan zkrátka vypadá úplně stejně jako sousedova dražší A4 nebo dokonce A6.
Velikostně a jízdně se samozřejmě všechny tři zmíněné modely odlišují, vzhled je ale snadno zaměnitelný. Audi A3 sedan na délku měří 4456 mm, je široký 1796 mm a vysoký 1416 mm; rozvor náprav činí 2637 mm.
Pro porovnání A4 sedan má následující rozměry: délka 4701 mm (+ 245 mm), šířka 1826 mm a výška 1427 mm, přičemž rozvor náprav má hodnotu 2808 mm (+ 171 mm).
Kvalitní zpracování i materiály
Uvnitř recenzovaného modelu očekávejte kvalitní zpracování i materiály. Perfektní jsou příplatkové hliníkové dekory či kombinace alcantary a kůže na výrazných sportovních sedadlech. Za všechna drobná vylepšení ale musíte připlácet (byť mnohdy pouze několika tisícikorunové částky), testované provedení se pak s cenou vyšvihlo o 200 tisíc nahoru na celkových 950 000 korun.
Jediným detailem, který zaslouží kritiku, jsou kulaté výdechy klimatizace, jejichž plast působí svou kvalitou jako víčko PET lahví, jinak není z hlediska výběru materiálů či jejich zpracování co kritizovat. Vzadu je kvůli elegantnímu zkosení střechy méně místa pro hlavu, dozadu je také mizerně vidět při couvání, ale to je obecný problém snad všech současných sedanů.
Zavazadlový prostor A3 je dostatečný, ba mírně nadprůměrný (425 l), horší je to s relativně menším vstupním otvorem (opět obecná daň za elegantní vzhled sedanů). Pokud tohle auto berete primárně jako 2 + 2místné (vstup na zadní sedačky má kvůli elegantním dveřím menší rozměr), budete spokojeni.
Dva podvozky podle motorizace
V Maďarsku vyráběný sedan nabídne rozložení hmotnosti 59 procent vpředu a 41 procent vzadu, což ideální rozhodně není. Vzhledem k tomu, že od tohoto modelu nelze očekávat ryze sportovní vlastnosti na klikaté silnici, to v praxi nevadí.
Testovaná stoosmdesátikoňová verze má zadní čtyřprvkové zavěšení (základní čtrnáctistovka ho nemá), což autu přináší jistotu i při rychlé jízdě, výtečné odhlučnění a velmi dobrý komfort i na takto velkých kolech (19 palců).
V zatáčkách pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu, přesto je průjezd specifický. Přesné elektromechanicky posilované řízení toho o přilnavosti předních kol mnoho neřekne, autu s poháněnou přední nápravou (později bude i quattro) navíc chybí lehkost při přenášení hmoty, jakkoliv není úplně těžké (1370 kg).
Co podvozku s adaptivním tlumením Audi magnetic ride (standard pro 19palcová kola) nechybí, je jistota a bytelnost, a to i při rychlostech blízkých nejvyšší konstrukční hodnotě (235 km/h). Brzdy mají příliš razantní nástup, po týdnu jsme si na to ale zvykli.
V praxi to ale nevadí, na rovinkách si pomalé průjezdy zatáčkami vrchovatě vynahradíte, pokud tedy sáhnete po skvělém motoru 1.8 TFSI s přeplňováním turbodmychadlem s elektricky ovládaným obtokovým ventilem. Popisovaný motor velmi dobře zrychluje už od nízkých otáček - 250 Nm, tedy maximální točivý moment, máte k dispozici od 1250 do 5000 otáček.
Nejlepší je ale zrychlení mezi cca 3000 až 5500 otáčkami, kdy ze sebe motor vydává to nejlepší a nabídne vskutku perfektní dynamiku.
1.8 TFSI - spolu s 2.0 TDI nejlepší volba
Točit motor, který kombinuje přímé (až 200 bar) a nepřímé vstřikování nad 6000 otáček nemá příliš smysl, chybí výkonová špička a zátah celkově spíše skomírá, než klesá. Čtyřválec suverénně zrychluje do 200 km/h, pak jeho razance mírně poleví.
Pokud nechcete naftovou klasiku v podání 2.0 TDI, je přeplňovaná osmnáctistovka perfektní volbou – i při svižném tempu se dá jezdit za 8 – 9 litrů. Škoda jen, že tento motor nedostanete s přímo řazenou převodovkou, ale pouze se sedmistupňovým DSG.
Konečný verdikt? Výtečný motor, dobré sladění s podvozkem, elegantní vzhled, punc prémiovosti a vysoká prodejní cena. Také logické rozšíření nabídky, které ale v Evropě nebude podle našeho tipu s tříprostorovou karoserií příliš žádané.
Zato severoamerický, čínský a možná i ruský trh uspokojí manažery Audi odpovědné za prodej velmi dobře.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1798 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 132 kW (180 k) při 6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm od 1250 ot./min. |
0–100 km/h: | 7,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 235 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1370 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 614 900 (1.4 TFSI, 92 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 749 900 Kč |