Článek
Moje poslední novinářská Alfa Romeo byla před deseti lety řada 159. Krásný sedan a kombi, které výborně jezdily, už tolik netrpěly nespolehlivostí a měly nádherný design. Ano, tohle auto bylo těžké a nebylo tak praktické jako německá konkurence, dnes je to ale tajný bazarový tip, který navíc seženete za směšné peníze.
Střih do konce léta letošního roku: s klíčky v ruce stojím před červenou giuliettou a hltám její křivky. Tohle auto je designově fantastické, ať už typickou alfáckou přední maskou s trojúhelníkovým tvarem, kapkovitými světlomety se skrytými diodami, skrytými zadní klikami (které Alfě ukradl Seat) nebo malými nahrbenými pátými dveřmi s protáhlými světly.
Design čehokoliv je samozřejmě individuální záležitostí, ale jako celek je giulietta - alespoň dle mého soudu - vynikající, notabene v takto výrazné barvě.
Praktická jako golf či focus
Vnitřek prozradí, že třeba takový golf nebo focus mají vzadu o trochu více místa pro hlavu, ale třeba vpředu je ho srovnatelně a když porovnáte kvalitu interiéru, takový focus se svými levnými plasty na tom není o mnoho lépe. Golf je přehlednější a více intuitivní, alfa zase šmrncovnější, i když proti exteriéru to není tak znát. Zavazadlový prostor je se svými 350 litry dobrým průměrem, focus (363 l) ani golf (380 l) toho o mnoho více nenabídnou.
Přední sedadla jsou pohodlná, dobře tvarovaná a nabídnou i přijatelnou boční oporu. Rozměrný volant má příjemně tlustý věnec, budíky za ním jsou dobře čitelné a mají dokonce upravitelný jas pomocí tlačítek - to už se dnes příliš často nevidí.
Co naopak zamrzelo je absence digitálního zobrazení rychlosti na displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Multimediální systém s 6,5palcovým dotykovým displejem obsahuje i navigaci, její nastavení, snadnost ovládání a koneckonců ani grafický výstup ale nepatří k premiantům své třídy. Dílenské zpracování je bez výraznějších chyb.
Co nás dostalo, je deaktivace systému start-stop (mají jej všechny motorizace kromě nejvýkonnější benzínové). Jednoduše jej lze totiž tlačítkem vypnout natrvalo, takže při každém startu nemusíte příslušný čudlík hledat. A giulietta není první alfa, která to tak má. Jak je možné, že auta projdou homologací je nám záhadou, příjemné to ale je tak jako tak.
Moc nežere a do 130 km/h jede jako dvoulitr
Po nastartování uslyšíte typické dieselové klepání, po zahřátí zvuk částečně ustoupí do pozadí, óda pro vaše uši to ale nebude ani omylem. Nová dvouspojková automatická převodovka TCT má šest rychlostních stupňů a při popojíždění si „neodpustí” drobné cukání podobně jako u prvních převodovek DSG.
Dieselovému motoru byste hádali spíše dvoulitrový objem, do té doby, než přijedete na dálnici a dáte plný plyn, jsou reakce okamžité a velmi bezprostřední. Pak dynamika lehce ustupuje, stále jde ale o motor, se kterým se dá vcelku svižně svézt. Ale zázraky nečekejte: naměřili jsme pružné zrychlení 80-120 km/h za 7,9 sekundy a 100-160 km/h za dlouhých 16 sekund. A to jsme pružné zrychlení měřili v dynamickém módu, kdy má motor nejostřejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu.
Při tachometrové devadesátce se motor převaluje na 1500 otáčkách, povelené dálniční maximum pak znamená 2300 otáček. Co je potěšitelné: šestnáctistovka ovšem moc nežere. Spotřeba paliva se dá i při občasné prudké akceleraci udržet do šesti litrů, při klidné jízdě klidně i o půl litru níže. My jsme po 850 ujetých kilometrech odečetli hodnotu 5,9 l/100 km.
Giulietta je velmi příjemná i při jízdě. Řízení má příjemnou odezvu, z auta je cítit robustnost i tuhost karoserie a podvozek se zadní víceprvkovou nápravou je naladěn živěji než třeba v golfu.
Tohle auto zatáčí a jezdí líp než většina podobně velkých hatchbacků. Když si projedete pár oblíbených technických zatáček, možná se podíváte do technického průkazu, jakou vlastně má tohle auto poháněnou nápravu. Přední, pochopitelně, ale jezdí fantasticky, ideálně v dynamickém režimu, kdy je aktivovaný elektronický samosvorný diferenciál Q2.
Nemůže být dražší než golf s větším výkonem
Jednu věc ale nechápu a tou je cenová politika. Pokud Golf s dvoulitrovým TDI (110 kW/150 k) s DSG a v nejvyšší výbavě Highline stojí 644 900 korun, nemůže giulietta s méně výkonným turbodieselem stát o 29 tisíc více.
Sice při objednávce po „cenové optimalizaci” asi dostanete úplně jinou cenu, dobrý stín to na italskou značku ale nevrhá, respektive to odrazuje další potenciální klienty. Tak jako tak je giulietta mimořádné auto, které boduje nejenom svým vzhledem a charismatem, ale i jízdním projevem.
A ta údajná nespolehlivost, o které se básní v hospodách? Ano, u modelu 156 je to povětšinou pravda. U giulietty je podle TÜV Reportu počet aut bez problémů procentuálně v kategorii 2-3 roky dokonce stejný s golfem - 86,5 procent.
Pravdou ovšem je, že pokud se berou auta, která v Německu z vážných důvodů musí opakovat technickou prohlídku, vítězí ve stejné věkové kategorii golf - je na 49. místně, giulietta se krčí až na 107. příčce. Ale pořád je před 113. octávií.
Alfa Romeo Giulietta 1.6 Diesel TCT | |
---|---|
Motor: | 1598 ccm, vznětový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 88 kW/120 k při 3750 ot./min. |
Max. točivý moment: | 320 Nm při 1750 ot./min |
0–100 km/h: | 10,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 195 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 320 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 529 990 Kč (1.4 Turbo / 120 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 673 990 Kč |