Článek
V Česku se vyrábí vozy Škoda, Hyundai, Toyota, Peugeot a Citroën, na Slovensku jsou to například VW, Kia nebo Jaguar, v Maďarsku Daimler, Suzuki, Audi a Opel a v Polsku se mimo jiné vyrábí vozy Fiat, Opel, Toyota a VW.
Jednou z nejdůležitějších součástí řešení dopadů pandemie je podle automobilek analýza dopadů pandemie na schopnost výrobců naplnit regulatorní požadavky. „V případě emisí CO2 pro osobní vozy je stejně jako v ostatních případech nutné především provést analýzu dopadů na trhy a ekonomiky a následně učinit kroky, které by zabránily ještě většímu prohloubení současné krize a jejího vlivu na evropský průmysl,“ uvedli zástupci automobilového průmyslu ve výzvě.
Roušky, desinfekce a informační tabule. Pohled do výroby Škody Auto
Vedle postupného uvolňování trhů je pro oživení ekonomiky podle firem nutné zajistit finanční pomoc prostřednictvím fondů EU i národních rozpočtů. Jejich cílem by měla být podpora likvidity firem a zachování pracovních míst i v dalších měsících tohoto roku.
Klíčovou součástí pomoci je vzhledem k dramatickému poklesu odbytu nastartování poptávky po nových vozidlech ve všech segmentech. Programy na podporu obnovy vozového parku, tzv. šrotovné, je podle nich nezbytné koordinovat na evropské úrovni, aby se předešlo přelévání emisí v podobě přesouvání starých či vyřazených vozidel mezi jednotlivými členskými státy.
Vláda povolila, aby do Nošovic přijely stovky korejských odborníků Hyundai
Evropský automobilový průmysl představuje sedm procent HDP Evropské unie a zaměstnává přímo i nepřímo na 13,8 milionu lidí. Důsledky pandemie koronaviru jsou dramatické, výrazné omezení provozu výrobních závodů mělo dopad až na 1,1 milionu zaměstnanců v Evropě. Kvůli zastavení nebo omezení produkce automobilky nevyrobily 2,3 milionu vozidel, a tedy 15 procent z celoročního objemu.
V zemích V4 zaměstnávají firmy autoprůmyslu přímo 650 000 lidí a vytvářejí stejný počet navázaných pracovních míst. Produkce ze zemí střední Evropy představuje téměř pětinu celkové výroby vozidel v EU.