Článek
Společnosti s nižším prodejem elektromobilů mohou slučovat své emise s lídry v tomto segmentu tím, že nakoupí emisní povolenky od jiných výrobců, aby snížily své celkové průměry na jedno vozidlo. Tento krok jim může ušetřit stovky milionů eur, které by zaplatily na pokutách.
Stellantis, Toyota, Ford, Mazda a Subaru plánují sloučit své emise oxidu uhličitého s americkým výrobcem elektromobilů Tesla, aby splnily pravidla EU pro letošní rok. Další sdružení vytváří Mercedes se společnostmi Polestar, Volvo Cars a Smart.
Automobilky jako Tesla a Polestar, které prodávají pouze elektromobily, mohou prodávat své přebytečné uhlíkové povolenky dalším výrobcům, kteří se s nimi sdruží. Pro Teslu představoval prodej uhlíkových povolenek za prvních devět měsíců loňského roku téměř tři procenta z celkových výnosů 72 miliard USD (1,7 bilionu Kč).
Elektromobil Polestar 4 přijíždí s obřím výkonem a bez zadního okna
Mluvčí Polestaru agentuře Reuters řekl, že Polestar, Volvo Cars a Smart, tedy značky pod čínským koncernem Geely, budou své přebytečné emisní povolenky prodávat společnosti Mercedes-Benz.
Volvo Cars uvedlo, že v letošním roce očekává významný přebytek povolenek na emise CO2 a je na cestě splnit emisní cíl pro letošní rok. Od roku 2018 snížila firma emise výfukových plynů na jedno vozidlo o více než 40 procent a za devět měsíců loňského roku činily výnosy z prodeje povolenek zhruba 0,3 procenta jejích celkových výnosů.
Plány automobilek přicházejí v době, kdy evropské automobilové sdružení ACEA požaduje úlevy v souvislosti s emisními pravidly pro letošní rok. Některé evropské vlády, včetně italské, také vyzvaly k pozastavení pokut v letošním roce. Generální ředitel Renaultu Luca De Meo, který do prosince sdružení ACEA předsedal, uvedl, že by pravidla na letošní rok mohla stát Renault zhruba 15 miliard eur (téměř 377 miliard Kč).
Podle dokumentů jsou obě sdružení otevřená i pro další automobilky. Případní nováčci musejí podat žádost o členství do začátku února.
Mluvčí Volkswagenu zopakoval, že tato největší evropská automobilka považuje emisní cíle EU na letošní rok za obzvlášť náročné. Další opatření k jejich splnění, včetně případného rozhodnutí připojit se ke sdružení, zváží ale až v pozdější fázi.