Článek
Komplikace způsobené zavedením emisní normy Euro 7/VII by mohly mít podobu například předčasného vyřazování vozů zejména nižších tříd z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Sdružení automobilového průmyslu to uvedlo v reakci zaslané ČTK.
Evropský parlament v úterý definitivně schválil dohodu s členskými státy EU o nové normě o nulových emisích. Ta počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.
„Formálně je tak potvrzen zákaz prodejů osobních vozidel na tradiční paliva k roku 2035, a tudíž poměrně svižné zavádění bateriových, eventuálně vodíkových vozidel. Jakkoli návrh obsahuje tzv. klauzuli, podle níž by Evropská komise měla v roce 2026 vyhodnotit, jak se nařízení daří, či nedaří plnit, odklon od stanovených cílů se neočekává,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl
Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035
„Fakticky by ani nebyl žádoucí, neboť výrobci vozidel i celý dodavatelský řetězec byli již nuceni realizovat obrovské investice do nového produktového portfolia, které již dnes přivádějí na trh tak, aby nastavené cíle mohli stihnout,“ dodal.
Například automobilka Toyota se na faktický zákaz prodeje aut se spalovacím motorem podle ředitele českého zastoupení Martina Pelešky připravuje vývojem vozů na elektrický i vodíkový pohon, včetně bezemisní varianty spalovacího vodíkového motoru.
„Jsme zastáncem přístupu, že nepřítelem jsou emise, nikoliv technologie. I proto odmítáme vsadit pouze na jeden směr. Za poněkud nesystémový krok považujeme normu Euro 7, jejíž přesné parametry jsou sice známy, ale například není dostupná metodologie měření, a to i přes to, že má vejít v platnost již za dva roky. Navíc její finální verze není stále ještě schválena. Přitom vývojový cyklus nových modelů je tři až pět let. Euro 7 prodraží vozy pro koncové spotřebitele řádově o desítky tisíc korun, přitom ekologický efekt je přinejmenším sporný. Řada lidí si totiž bude v důsledku zdražování nových vozů držet stará auta. V Česku už tak starý vozový park může nakonec zestárnout ještě víc,“ uvedl Peleška.
Senát má výhrady vůči emisní normě Euro 7, stejně jako vláda
Pro autoservisy bude zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory výzva. „Na jedné straně postupně ubude záručních oprav zánovních benzinových a dieselových vozů, na straně druhé zřejmě přibude práce na starších autech, které se majitelé budou snažit udržet v chodu. Nástup elektromobility si vyžádá novou odbornost servisů, práce však bude méně, protože tyto vozy obsahují méně poruchových dílů,“ podotkl ředitel on-line vyhledávače autoservisů Getfix Stanislav Toman.
V globálním měřítku další automobilky dlouhodobě varují před propouštěním zaměstnanců, ba dokonce před sociálními riziky souvisejícími s nuceným přechodem na elektromobilitu. Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, se v minulosti nechal slyšet, že zákaz prodeje nových konvenčních aut „bude mít sociální důsledky a riskujeme ztrátu střední třídy, která si už nebude moci kupovat auta“. Uvedl také, že „elektrifikace je technologie zvolená politiky, nikoliv autoprůmyslem“.
S propouštěním zaměstnanců kvůli přechodu na výrobu elektrických aut už začíná automobilka Ford, jejíž řady v Evropě opustí 3800 lidí. Většina z toho bude v Německu, velká část také ve Velké Británii.