Hlavní obsah

Automobilky musí výrazně srazit emise, jinak jim budou hrozit pokuty

Během roku 2025 vstoupí v platnost nové limity pro průměrné emise automobilek, které působí na trzích EU. V současné době se jim přibližuje jen pár značek, za jejich nesplnění přitom hrozí vysoké pokuty. Trendy na trhu navíc nehrají automobilkám do karet.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

V posledních letech jsme svědky stále většího důrazu na omezení emisí u nových automobilů, čehož výrobci dosahují především zmenšováním spalovacích motorů a elektrifikací. Důvod je přitom jednoduchý, pokud se výrobci nevejdou do stanovených průměrných emisí, musí platit pokutu.

Pro rok 2024 byl limit CO2 u osobních automobilů v průměru 116 g/km, během roku 2025 se však bude snižovat na 93,6 g/km, což představuje omezení o 19 procent. U lehkých užitkových vozů se bude limit snižovat ze 185 na 154 g/km.

Limit je přitom průměrný a zohledňuje se také hmotnost vozidel, které automobilka vyrábí. Pokuta je pak 95 eur (cca 2380 kč) za každý gram nad limit krát počet registrovaných vozidel. U velkých automobilek se tak můžeme bavit o extrémně vysokých částkách.

Miliony dieselů nebudou smět na silnici, varuje německý ministr. Nesmysl, říká Svaz dovozců automobilů

Ekonomika

Podle grafu společnosti DataForce, na který upozornil Motor1, se letošní limity daří plnit většině velkých automobilek, limity pro rok 2025 ale zatím splňují pouze dvě společnosti. Tou první je Tesla, která má nulové emise, tou druhou pak čínská společnost Geely, pod kterou spadají značky jako Volvo a Polestar.

Z velkých tradičních automobilek je na tom aktuálně nejlépe Toyota (105 g/km), kterou následuje skupina BMW (106 g/km) a skupina Daimler (108 g/km). U skupiny VW se však bavíme o hodnotě 123 g/km, zatímco u Fordu o 125 g/km. Automobilky se tak budou muset pokusit snížit emise o pěkný kus, což ale s ohledem na trh asi nebude nejsnazší.

Podle dat DataForce totiž za prvních šest měsíců tohoto roku došlo ke zvýšení emisí prodávaných automobilů ve srovnání s rokem 2023. Ve velkém do toho promluvil konec či omezení dotací na pořízení elektromobilů a plug-in hybridů, které mají na snižování emisí ohromný vliv.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Prodeje elektromobilů meziročně klesly, pro automobilky ale budou představovat důležitý nástroj při snižování průměrných emisí.

Podle webu Motor1, který se odkazuje na statistiky ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) tvořily elektromobily za první polovinu tohoto roku 12,5 procenta trhu, zatímco v minulém roce to bylo 12,9 procenta. Plug-in hybridy klesly ze 7,4 procenta na 6,9 procenta.

Od ledna do června 2024 mělo být v Evropě registrováno 243 000 nových vozidel (meziročně + 4,3 %), ovšem registrace elektromobilů a plug-in hybridů měly být až o 9000 vozů slabší. Více než polovinu růstu si však připsaly hybridy, nicméně jejich emise mnohdy stále překračují průměr stanovený pro příští rok, kdy už ani nepůjde uplatnit výjimky související s vysokou hmotností.

Důraz na hybridy a elektromobily

Automobilky budou mít ke splnění přísnějších emisních limitů jistě odlišné přístupy, lze však očekávat větší důraz na prodej hybridních, plug-in hybridních a čistě elektrických vozů. Řešením ale může být i výkup emisních certifikátů od výrobců elektromobilů.

Další zásadní krok by měl následovat v roce 2030, kdy se mají emisní limity omezit z 93,6 g/km až na 49,5 g/km. Od roku 2035, pokud nedojde k zásadním změnám, by pak mělo dojít k zákazu prodeje nových vozidel s emisemi. Přežít by mohly pouze motory kompatibilní se syntetickými palivy, jejichž dostupnost ale stále zůstává otázkou.

Zelenější svět? Umělá inteligence prudce zvyšuje emise Googlu

Ekonomika

Emise CO2 spojené s energií loni vzrostly na rekordní úroveň

Ekonomika

Výběr článků

Načítám