Článek
V Las Vegas se nekoná pouze veletrh elektroniky CES. Jednou do roka se zde sejdou také lidé, které nikdo neoslovuje jménem, kteří přijedou několika dopravními prostředky odnikud a kteří vše platí hotovostí. Jsou to hackeři. Lidé, kteří se nabourávají do cizích počítačů a systémů.
Tato konference se jmenuje Def Con a letos tu měli hackeři, kteří se zúčastnili, k dispozici i několik virtuálních automobilů. Jejich úkolem bylo nabourat se do systému vozu, dešifrovat kód, otevřít a zavřít kufr, ovládat hlasitost a ladění rádia a zamykat dveře. To vše jen přes své počítače.
Hackeři otevřeli automobilkám oči
Assaf Harel, hlavní vědec izraelské společnosti Karamba Security, která poskytuje technologii zabezpečení automobilů a spolupracuje s výrobci a dodavateli automobilů včetně Denso Corp a Alpine Electronics, uvedl, že hackerská komunita otevřela oči automobilového průmyslu.
„Výrobci automobilů objevují díky hackerům nové problémy, což zdůraznilo bezpečnostní potřeby výrobců automobilů i dodavatelů,“ řekl Harel, který provozoval stanici, kde se hackeři mohli pokusit ovládnout světelnou křižovatku na dálku.
Na to, že vozy mohou být „hacknuty”, už dávno upozornili mnozí specialisté, laici i novináři. Například v roce 2015 dokázala dvojice hackerů nabourat systém vozu Jeep a za jízdy na dálku otáčela volantem a vyřadila brzdy z provozu. Předtím ale osoby s vozem fyzicky strávily několik měsíců a hledaly cestu, jak se do jeho systémů dostat.
Většina z účastníků konference Def Con nepatří mezi zločinné hackery. Velká esa této oblasti dnes už pracují pro legální podniky a firmy. Jednou takovou je Bugcrowd - firma, která nabírá hackery proto, aby jim dávala přímá zadání od různých podniků a vládních institucí dostat se do systémů. Hledat chyby, zadní vrátka. Po odhalení informují majitele a získají za to odměnu.